Przejdź do treści

Mity na temat węglowodanów – obalamy

Nie bój się węglowodanów
Odpowiednie węglowodany przyśpieszają metabolizm. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Węglowodany wciąż budzą wiele kontrowersji. Jeść czy nie jeść? A jeśli jeść to jakie? Jaki wpływ mają na trening i czy naprawdę pomagają w odchudzaniu? Obalamy mity!

Jeśli ćwiczycie, węglowodany to podstawa. Dlaczego? Bo bezpośrednio wpływają na wydolność fizyczną. Jeśli nie dostarczycie ich dostatecznie dużo, wasze możliwości treningowe będą mocno ograniczone, a zmęczenie nadejdzie szybciej. Poza tym, według badań odpowiednie węglowodany przyśpieszają metabolizm o ok. 10-15%.

Jest  wiele teorii na ich temat. Najczęściej spotykane mówią o tym, że węglowodany to samo zło. Nieraz przeczytaliście pewnie, że przez nie się tyje i jeżeli komuś zależy na pozbyciu się zbędnych kilogramów, powinien wymienić je na sałatki. Nie czytajcie tego, a przynajmniej nie stosujcie. Bo kiedy zajrzycie do specjalistycznych artykułów sportowych, książek czy badań, dowiecie się, że węglowodany nie są takie złe jak je malują.

Oczywiście każdy człowiek jest inny. Różnimy się od siebie pod wieloma względami. Mamy także inne profile dotyczące dostarczania makroskładników odżywczych. Oznacza to, że jedna osoba lepiej toleruje węglowodany i może jeść kilka worków ryżu dziennie (mając przy tym six pack), a inna osiągnie to samo, zjadając tłuste mięso i oliwę z oliwek. Jedno jest pewne – gotowiec w postaci jednego planu żywieniowego nie wchodzi w grę.

Jakie węglowodany jeść?

Węglowodany dzielimy na proste i złożone. Was powinny zainteresować te złożone i w dodatku o niskim indeksie glikemicznym: kasze, makarony, ryże, amaratus, komosa ryżowa, płatki owsiane, pieczywo żytnie, ziemniaki z piekarnika, warzywa, owoce (z nimi ostrożnie).

Przygotowując te produkty, trzeba zwrócić uwagę na ich obróbkę termiczną. Pierwsza zasada: nie rozgotowywać. Zbyt długie gotowanie sprawia, że indeks glikemiczny zwiększa się i niestety ma to wpływ na wyrzut insuliny przez trzustkę.

Trenujecie? Pamiętajcie, że osoby aktywne fizycznie powinny wliczać węglowodany do swojej diety, niezależnie od tego czy ich celem jest redukcja czy przyrost masy mięśniowej. Istotna w tym przypadku będzie ich ilość.

Ile należy spożywać węglowodanów?

Minimalna aktywność fizyczna  – 2-3 g/ na kilogram masy ciała podczas doby
Lekka aktywność (3-5 h/tyg.) – 4-5 g/kg m.c/ dobę
Umiarkowana aktywność fizyczna (10 h/tyg.) –  5-7 g/kg m.c/ dobę
Akt. fizyczna (20 h/tyg.) – 7-12 g/kg m.c/ dobę
Bardzo wysoka akt. fizyczna (4-6 h/dzień) – 10-12 i więcej g/kg m.c/ dobę

To, ile spożywacie węglowodanów i pod jaką postacią, zależy od wielu czynników: predyspozycji organizmu, uprawianej aktywności fizycznej czy czasu jej wykonywania.

Jedni trenują sporty wytrzymałościowe i mogą pozwolić sobie na większą ilość węglowodanów, z kolei trenujący 2 razy w tygodniu nie powinni z ich ilością przesadzać.

A jeśli się odchudzacie, pamiętajcie: „tłuszcz spala się w ogniu węglowodanów”!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kolacja - jeść, czy nie?/iStock

Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Zdrowy deser / unsplash

Wydaje ci się, że węglowodany tuczą, więc postanowiłaś, że nie będziesz jadła słodyczy? Psychodietetyk mówi, co o tym sądzi

Czym jest rotacja węglowodanami i jaki ma wpływ na naszą sylwetkę?

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? Sprawdź, jakie zagrożenia może nieść za sobą

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Maltodekstryna - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Maltodekstryna – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1. Na czym polega ta technika?

Głód – największy wróg redukujących wagę

Głód – największy wróg redukujących wagę. Jak mądrze się odchudzać?

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Makaron wstążki

Węglowodany proste i złożone w diecie – rola w organizmie

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm