Przejdź do treści

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Nie garb się
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta ogląda tv
Co telewizja robi z naszym mózgiem? Od jej oglądania stajemy się głupsi?
Przepis na sernik dyniowy z orzechami pecan
zupa w proszku
Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona
kortyzol
Kortyzol – walcz albo uciekaj!
chore dziecko
Jak rozpoznać rodzaj kaszlu? Nie z każdym trzeba natychmiast pędzić do przychodni

Wady postawy mają istotny wpływ nie tylko kondycję fizyczną ale także psychiczną. A zatem – nie garb się! Jak to zrobić skutecznie?

Wielu trenerów oraz specjalistów uważa, że jednymi z podstawowych ćwiczeń są: martwy ciąg oraz przysiad. Oczywiście zgadzam się z tym. Jednak zaliczamy je także do grupy ćwiczeń, które technicznie są dość trudne do wykonania i z obserwacji widzę, że wiele osób ma z nimi duży problem. Są to ćwiczenia, które mogą wnieść bardzo dużo pozytywnych aspektów dla ciała, ale tylko pod warunkiem, że dobrze je wykonamy. Bo kiedy nasza technika podczas tych ruchów „kuleje”, możemy sobie zaszkodzić i nabawić się poważnych problemów z plecami.

 

Fit na dzień dobry

Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na poprawne generowanie napięcia w całym ciele. Podstawą jest napięcie w mięśniach brzucha oraz w tzw. „core”. Druga rada to podchodzenie z respektem i pokorą do dużych obciążeń.

Jak ograniczyć prawdopodobieństwo urazu pleców podczas treningu? Tego typu problemy wywołane są zazwyczaj zbytnim rozciągnięciem więzadeł oraz przylegających tkanek, co jest rezultatem tego, że na co dzień przyjmujemy złą postawę ciała. Zanikają nasze naturalne krzywizny kręgosłupa, m.in. lordoza lędźwiowa. Jak to się ma do naszych ćwiczeń? Teoria światowej sławy fizjoterapeuty Robina McKenziego mówi, że po wykonywaniu tego typu ruchów nie powinno się przygarbiać. Ponieważ po wysiłku stawy kręgosłupa przechodzą w rozluźnienie. Natomiast kiedy je utrzymujemy w pozycji wyprostowanej (bez podparcia), szybko dochodzi o przekrzywień stawów. Dzieje się tak, kiedy pochylamy się do przodu lub np. podpieramy się dłońmi o kolana (częsty widok potreningowy).

Dlatego nie powinno się odpoczywać w pozycji pochylenia w przód, bo tak naprawdę nie odpoczywamy, tylko pogłębiamy pewne dysfunkcje w naszym ciele. Mądrzy ludzie mają lepsze rady – nie garb się! A zamiast tego zacznij gimnastykować kręgosłup. Wykonując trening, powinniśmy zacząć od kilku skłonów, np. pięciu do tyłu. Dokładnie to samo powinniśmy zrobić po wykonaniu ćwiczenia. Dzięki temu będziesz pewien, że nie pojawią się żadne zniekształcenia w ustawieniu dolnej części pleców.

Jak to zrobić? Oprzyj dłonie w dolnej części pleców palcami skierowanymi w stronę pośladka. Nogi są proste. Teraz powoli wygnij plecy w łuk. Zatrzymaj na kilka sekund. Następnie wolnym ruchem wróć i powtórz to kilka razy. Z każdym kolejny ruchem staraj się wygiąć odrobinę mocniej (ale rób to z wyczuciem!)

Morał nie jest niczym nowym – po prostu staramy się unikać garbienia na co dzień oraz w ćwiczeniach dynamicznych.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

sprzątanie

Jak odkurzać, myć podłogi i czyścić szafki, żeby nie zaszkodzić kręgosłupowi? Sposoby na wygraną potyczkę z porządkami zdradza fizjoterapeuta Paweł Turski

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

sprzątanie

5 sposobów, jak być fit bez wychodzenia z domu

dziewczyna na snowboardzie

Zanim ruszysz na narty – przygotuj się fizycznie!

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Boli cię głowa? Przyczyną może być kręgosłup

Kobieta ćwiczy jogę. Podnosi ręce i wygina się do tyłu. Ubrana jest w strój sportowy

Joga. Po co i jak unosić ręce w asanach? Podziękują ci za to twoje barki!

Kobieta robi pompki

Pompki – oldschool zawsze aktualny! Jak dobrze je robić? Podpowiada Kasia Bigos

Przeziębienie a ćwiczenia - lekarka odpowiada, czy można w trakcie infekcji ćwiczyć

Czy w trakcie przeziębienia można ćwiczyć? Odpowiada lekarka dr Miriam Staier

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Kiedy konieczna jest operacja skoliozy?

Kiedy konieczna jest operacja skoliozy?

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

dziewczynka na krześle

Gdy rośnięcie u dziecka powoduje ból

Kobieta ćwiczy na macie w pokoju. Obok leży małe dziecko

Ćwiczenia po porodzie – które poprawią sylwetkę i postawę? Radzi Pani Fizjotrener

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

Bolące mięśnie - co robić?

Bolące mięśnie. Kiedy ból powinien nas zaniepokoić?

Ból pleców ‒ jak sobie pomóc?

Aktywność po ciąży. Jak wrócić do treningów po ciąży?

Rozciąganie pleców na sportowo

Ścięgna pod kontrolą. Zadbaj o nie zanim będzie za późno!

Acroyoga – samodzielna nauka od podstaw

Ćwiczenia na plecy – wzmacniaj je!

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku