Przejdź do treści

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Nie garb się
Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek
Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna
Dlaczego kobiety łagodniej przechodzą COVID-19? Istotną rolę odgrywają hormony
Dlaczego kobiety łagodniej przechodzą COVID-19? Istotną rolę odgrywają hormony
Olbrzymie kolejki i tłumy w sklepach - tak wyglądał dzień otwarcia galerii handlowych. Gdzie reżim sanitarny?
Olbrzymie kolejki i tłumy w sklepach – tak wyglądał dzień otwarcia galerii handlowych. Gdzie reżim sanitarny?
Marilyn Monroe nie przepadała za ćwiczeniami, choć miała słabość do ciężarków, a wieczorem szła na lody z dużą ilością bitej śmietany. Jak wyglądała jej dieta i trening?
Zespół lęku uogólnionego – czym jest, objawy i leczenie

Wady postawy mają istotny wpływ nie tylko kondycję fizyczną ale także psychiczną. A zatem – nie garb się! Jak to zrobić skutecznie?

Wielu trenerów oraz specjalistów uważa, że jednymi z podstawowych ćwiczeń są: martwy ciąg oraz przysiad. Oczywiście zgadzam się z tym. Jednak zaliczamy je także do grupy ćwiczeń, które technicznie są dość trudne do wykonania i z obserwacji widzę, że wiele osób ma z nimi duży problem. Są to ćwiczenia, które mogą wnieść bardzo dużo pozytywnych aspektów dla ciała, ale tylko pod warunkiem, że dobrze je wykonamy. Bo kiedy nasza technika podczas tych ruchów „kuleje”, możemy sobie zaszkodzić i nabawić się poważnych problemów z plecami.

 

Fit na dzień dobry

Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na poprawne generowanie napięcia w całym ciele. Podstawą jest napięcie w mięśniach brzucha oraz w tzw. „core”. Druga rada to podchodzenie z respektem i pokorą do dużych obciążeń.

Jak ograniczyć prawdopodobieństwo urazu pleców podczas treningu? Tego typu problemy wywołane są zazwyczaj zbytnim rozciągnięciem więzadeł oraz przylegających tkanek, co jest rezultatem tego, że na co dzień przyjmujemy złą postawę ciała. Zanikają nasze naturalne krzywizny kręgosłupa, m.in. lordoza lędźwiowa. Jak to się ma do naszych ćwiczeń? Teoria światowej sławy fizjoterapeuty Robina McKenziego mówi, że po wykonywaniu tego typu ruchów nie powinno się przygarbiać. Ponieważ po wysiłku stawy kręgosłupa przechodzą w rozluźnienie. Natomiast kiedy je utrzymujemy w pozycji wyprostowanej (bez podparcia), szybko dochodzi o przekrzywień stawów. Dzieje się tak, kiedy pochylamy się do przodu lub np. podpieramy się dłońmi o kolana (częsty widok potreningowy).

Dlatego nie powinno się odpoczywać w pozycji pochylenia w przód, bo tak naprawdę nie odpoczywamy, tylko pogłębiamy pewne dysfunkcje w naszym ciele. Mądrzy ludzie mają lepsze rady – nie garb się! A zamiast tego zacznij gimnastykować kręgosłup. Wykonując trening, powinniśmy zacząć od kilku skłonów, np. pięciu do tyłu. Dokładnie to samo powinniśmy zrobić po wykonaniu ćwiczenia. Dzięki temu będziesz pewien, że nie pojawią się żadne zniekształcenia w ustawieniu dolnej części pleców.

Jak to zrobić? Oprzyj dłonie w dolnej części pleców palcami skierowanymi w stronę pośladka. Nogi są proste. Teraz powoli wygnij plecy w łuk. Zatrzymaj na kilka sekund. Następnie wolnym ruchem wróć i powtórz to kilka razy. Z każdym kolejny ruchem staraj się wygiąć odrobinę mocniej (ale rób to z wyczuciem!)

Morał nie jest niczym nowym – po prostu staramy się unikać garbienia na co dzień oraz w ćwiczeniach dynamicznych.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

chory kręgosłup

Skolioza, skrzywienie boczne – przyczyny, objawy, ćwiczenia

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Ćwiczenia na ból karku, ćwiczenia szyi. Jak rozluźnić kark?

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Jak prawidłowo robić przysiady, by uniknąć kontuzji?

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?