Przejdź do treści

Nie przeszkadzać!

Nie przeszkadzać!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Chirurdzy podczas operacji doświadczają odwrócenia uwagi średnio co 10 minut. Przeciętny człowiek pracujący w biurze wcale nie rzadziej. Jakie mogą być tego skutki?

Nasze efekty w pracy, jak wiadomo, przekładają się na samopoczucie, relacje z innymi, a nawet oddziałują na nasze zdrowie. Nie zawsze udaje nam się skończyć to, co zaplanowaliśmy w ustalonym czasie albo z takim efektem, jak byśmy sobie tego życzyli. Przyczyny szukali naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego i odkryli, że sporą winę za to ponosi odwracanie uwagi w trakcie pracy. Zaskakująco często mamy z tym do czynienia.

To może być dzwonek telefonu, wyskakujące na pulpicie przypomnienie o aktualizacji czy powiadomienie o nowym e-mailu. Ale sami też potrafimy doskonale rozpraszać swoją uwagę, np. logując się w trakcie pracy na facebooka czy sprawdzając w internecie cenę butów, które nam wpadły w oko. Summa summarum obliczono, że przeciętny pracownik biurowy mierzy się z rozproszeniem uwagi średnio co 11 minut! A powrót do głównego zadania zajmuje mu ok. 25 minut… Nietrudno zauważyć, że na 8 godzin pracy faktycznego czasu na najważniejsze sprawy pozostaje niewiele. A to może mieć swoje konsekwencje.

Wbrew pozorom sprawa jest naprawdę warta zastanowienia. Pomijając już perspektywę szefa i ewentualne straty ekonomiczne, należy wziąć pod uwagę to, że częste rozpraszanie uwagi niesie za sobą duże ryzyko błędów. Weźmy na przykład chirurga. Z badań dla UK National Institute for Health Research wynika, że w trakcie operacji koncentracja zespołu chirurgicznego jest rozpraszana średnio co 10 minut. Chwila nieuwagi wystąpiła w 98% analizowanych przypadków i średnio 11 razy podczas jednego zabiegu. Rozkojarzenie najczęściej powodowały: wejście do sali innych osób z personelu, rozmowy niedotyczące wykonywanej operacji lub problemy techniczne. Miało to bezpośredni wpływ na pracę zespołową. Psycholog Eyal Peer z Carnegie Mellon University przeprowadził eksperyment z udziałem 136 osób, chcąc sprawdzić, na ile rozpraszanie uwagi faktycznie wpływa niekorzystnie na efekty pracy. Rezultat był taki, że osoby, którym przeszkadzano „z zaskoczenia”, miały o 20 proc. słabszy wynik testu niż osoby, które rozwiązywały go bez zakłócania.

Oprócz możliwości popełnienia błędu jest jeszcze jedna ważna rzecz, która ma związek ze zdrowiem naszego mózgu. Częste przerywanie pracy skłania do wielozadaniowości, czyli robienia kilku rzeczy jednocześnie. Ta powoduje kurczenie się mózgu – badanie za pomocą rezonansu fMRI wykazało, że u osób, które koncentrują uwagę naraz na kilku czynnościach wymagających pełnego skupienia, dochodzi do zmniejszenia się istoty szarej. Mózg nie jest przystosowany do tego typu obciążenia. Jeśli trudnych zadań przybywa, „rozdziela” koncentrację nieregularnie na różne czynności, dlatego nie wykonujemy żadnej z wystarczającą uwagą. Mózg się zwyczajnie szybciej męczy.

Obliczyłam. Podczas pisania tego krótkiego tekstu moja uwaga była rozpraszana co najmniej 20 razy! Chyba w dobie telefonów i internetu jesteśmy po prostu na to skazani…

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

facet patrzy na tyłek kobiety

„Niezła dupa”, „fajne cycki” – kampania „To nie komplement!” pokazuje, że te zwroty nie mają nic wspólnego z pochwałami

rozmowy kobiet

Na szefa, na męża, na pogodę, na korki. Na wszystko. Narzekanie rutyną dnia codziennego

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Kobieta siedząca z termoforem

„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

Jurek Owsiak i Aleksander Baron

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Książka "Feminist Fight Club"

Bądź fighterką, zawalcz o swoje miejsce w pracy! „Feminist Fight Club” – to książka dla każdej kobiety [RECENZJA]

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”