Przejdź do treści

Trening bez rozciągania – jak reaguje ciało?

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem
Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?
Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie
Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?
Co zyskasz dzięki probiotykom? Sprawdź ich zaskakujące zalety
Dopadł cię energetyczny zjazd? Poznaj 6 produktów, z którymi wygrasz ze zmęczeniem

Stretching powinien być nieodłącznym elementem treningu. Brak ćwiczeń rozciągających powoduje dotkliwe przykurczenie i uczucie spięcia całego ciała, co bezpośrednio wpływa na cały układ ruchu i to nie tylko podczas ćwiczeń. Również podczas najprostszych codziennych czynności.

Niestety nic dobrego. Piszę ten tekst ku przestrodze, ponieważ w mojej pracy coraz częściej spotykam się z osobami, które przychodzą na zajęcia fitness i przez brak ruchomości w stawach, ścięgnach i brak chociażby minimalnego rozciągnięcia w mięśniach, nie są w stanie bezpiecznie wykonywać ćwiczeń. Mało tego – przychodzą z bólem, który, jak szybko się okazuje – towarzyszy im niemal każdego dnia. Oczywiście jest to spowodowane w dużej mierze przez pracę siedzącą i brak ruchu. Niestety cementowanie takich nawyków prowadzi do ograniczenia najbardziej naturalnych dla człowieka ruchów!

Ola Lendzion

Jestem przerażona, widząc na ulicy mężczyzn, którzy chodzą niemalże pochyleni do przodu, bo nie są w stanie do końca się wyprostować (nie wspominając o mobilności w odcinku biodrowym – nawet ich chód jest nienaturalny). Jedna niekorzystna zmiana ciągnie za sobą kolejną, co prowadzi do całego szeregu kompensacji w układzie ruchu, a potem do bólu i zwyrodnień stawów oraz wielu kłopotów z kręgosłupem i biodrami.

Dlaczego rozciąganie i ćwiczenia mobilizacyjne powinny stanowić podstawowy i stały element aktywności? Ponieważ po pierwsze zapobiegają takim zmianom. Czujemy się lepiej, gdy zamieszkujemy ciało bardziej wyluzowane i swobodniejsze, a nie skurczone i spięte. Ciało ludzkie jest stworzone do swobodnego ruchu. Brak ćwiczeń rozciągających powoduje coraz bardziej dotkliwe przykurczenie i uczucie spięcia całego ciała, co bezpośrednio wpływa na cały układ ruchu i to nie tylko podczas ćwiczeń, ale podczas najprostszych codziennych czynności. Z czasem może pośrednio lub bezpośrednio prowadzić do stanów chorobowych.

Dlatego aktywności tego typu nie powinny być nigdy pomijane! Nie muszą być to codzienne godzinne treningi, ale przynajmniej 20-minutowe sesje wykonywane minimum 2 razy w tygodniu. Nie wiesz, jak się za to zabrać? Zapisz się na jogę, pilates lub inne zajęcia rozciągające lub mające w nazwie słowo mobility. Obiecuję ci, że nie pożałujesz!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Wzmacnianie przez rozciąganie. Postaw na gumę – to efektywne i w dodatku niedrogie akcesorium!

Poranne rozciąganie

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Rozciąganie pleców na sportowo

Rusz się

Rusz się

Ćwicz z Kasią Bigos: szpagat

Ćwicz z Kasią Bigos: szpagat

Jak zrobić szpagat?

Jak zrobić szpagat?

Potreningowy stretching

Potreningowy stretching

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat

Pilates niejedno ma imię

Pilates niejedno ma imię

Rozciąganie po treningu

Jak rozciągać się po treningu?

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Stretching na relaksie

Stretching na relaksie

Ćwiczenia rozciągające - rób je dobrze!

Ćwiczenia rozciągające – rób je dobrze!

Joga hormonalna – sposób na równowagę

Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową

Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa

młoda kobieta siedzi i myśli

Dlaczego kobiecy organizm potrzebuje więcej snu niż męski? Poznaj 10 faktów o zdrowiu kobiet

Z nimi nie można nudzić się na szpitalnych korytarzach. Tańczący lekarze podbijają Instagram!

Trening siłowy bez wyjścia na siłownię? Ćwicz z kettlebells

Co kryje się za dodatkowymi kilogramami? Powstał projekt, który rzuca nowe światło na otyłość

młoda kobieta na basenie

Pływanie zawsze trendy. 7 powodów, by zapisać się na basen

jak schudnąć po ciąży

„Pociążowa oponka” nie zniknie od robienia brzuszków. Kasia Bigos krok po kroku wyjaśnia, jak schudnąć po ciąży