Przejdź do treści

Trening bez rozciągania – jak reaguje ciało?

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kasztanowe moelleux z pieczonymi gruszkami
Kasztanowe moelleux z pieczonymi gruszkami. To deserowe mistrzostwo!
Dysmorfofobia / istockphoto.com
Dysmorfofobia. Gdy wygląd staje się obsesją
męska depresja
Męska depresja. Inna niż kobieca?
Muniek Staszczyk przed studiem "Dzień Dobry TVN"
Muniek Staszczyk o życiu po wylewie: choroba zmienia punkt widzenia i uczy pokory
kiszona czerwona kapusta
Kisimy czerwoną kapustę! Skorzystaj z naszego przepisu

Stretching powinien być nieodłącznym elementem treningu. Brak ćwiczeń rozciągających powoduje dotkliwe przykurczenie i uczucie spięcia całego ciała, co bezpośrednio wpływa na cały układ ruchu i to nie tylko podczas ćwiczeń. Również podczas najprostszych codziennych czynności.

Niestety nic dobrego. Piszę ten tekst ku przestrodze, ponieważ w mojej pracy coraz częściej spotykam się z osobami, które przychodzą na zajęcia fitness i przez brak ruchomości w stawach, ścięgnach i brak chociażby minimalnego rozciągnięcia w mięśniach, nie są w stanie bezpiecznie wykonywać ćwiczeń. Mało tego – przychodzą z bólem, który, jak szybko się okazuje – towarzyszy im niemal każdego dnia. Oczywiście jest to spowodowane w dużej mierze przez pracę siedzącą i brak ruchu. Niestety cementowanie takich nawyków prowadzi do ograniczenia najbardziej naturalnych dla człowieka ruchów!

Ola Lendzion

Jestem przerażona, widząc na ulicy mężczyzn, którzy chodzą niemalże pochyleni do przodu, bo nie są w stanie do końca się wyprostować (nie wspominając o mobilności w odcinku biodrowym – nawet ich chód jest nienaturalny). Jedna niekorzystna zmiana ciągnie za sobą kolejną, co prowadzi do całego szeregu kompensacji w układzie ruchu, a potem do bólu i zwyrodnień stawów oraz wielu kłopotów z kręgosłupem i biodrami.

Dlaczego rozciąganie i ćwiczenia mobilizacyjne powinny stanowić podstawowy i stały element aktywności? Ponieważ po pierwsze zapobiegają takim zmianom. Czujemy się lepiej, gdy zamieszkujemy ciało bardziej wyluzowane i swobodniejsze, a nie skurczone i spięte. Ciało ludzkie jest stworzone do swobodnego ruchu. Brak ćwiczeń rozciągających powoduje coraz bardziej dotkliwe przykurczenie i uczucie spięcia całego ciała, co bezpośrednio wpływa na cały układ ruchu i to nie tylko podczas ćwiczeń, ale podczas najprostszych codziennych czynności. Z czasem może pośrednio lub bezpośrednio prowadzić do stanów chorobowych.

Dlatego aktywności tego typu nie powinny być nigdy pomijane! Nie muszą być to codzienne godzinne treningi, ale przynajmniej 20-minutowe sesje wykonywane minimum 2 razy w tygodniu. Nie wiesz, jak się za to zabrać? Zapisz się na jogę, pilates lub inne zajęcia rozciągające lub mające w nazwie słowo mobility. Obiecuję ci, że nie pożałujesz!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Rozciąganie pleców na sportowo

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

Wzmacnianie przez rozciąganie. Postaw na gumę – to efektywne i w dodatku niedrogie akcesorium!

Jak zrobić pozycję żurawia? Oto ćwiczenia, które przygotują ciało do jogowej asany

Poranne rozciąganie

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Rusz się

Rusz się

Przyspiesz swoją regenerację

Przyspiesz swoją regenerację

Ćwicz z Kasią Bigos: szpagat

Ćwicz z Kasią Bigos: szpagat

Jak zrobić szpagat?

Jak zrobić szpagat?

Domowy masażysta

Domowy masażysta

Potreningowy stretching

Potreningowy stretching

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat

Pilates niejedno ma imię

Pilates niejedno ma imię

Rozciąganie po treningu

Jak rozciągać się po treningu?

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Stretching na relaksie

Stretching na relaksie

Ćwiczenia rozciągające - rób je dobrze!

Ćwiczenia rozciągające – rób je dobrze!

Trenuj dynamicznie!

Trenuj dynamicznie! Propozycja ćwiczeń na poprawienie swojej sprawności fizycznej

kobieta pijąca napój podczas treningu

Trenujesz? Uważaj na zęby!

kobieta z hantelkami

Ćwiczenia na jędrne pośladki z hantlami. Zamiast tylko siedzieć na pupie – ćwicz ją!

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka