Przejdź do treści

Trening bez rozciągania – jak reaguje ciało?

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczyna hamak
5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie
Zdrowy posiłek na stole
Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak
Pomysł na małże
Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina
Kobieta siedzi na podłodze i je
Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego
10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

 Stretching powinien być nieodłącznym elementem treningu. Brak ćwiczeń rozciągających powoduje dotkliwe przykurczenie i uczucie spięcia całego ciała, co bezpośrednio wpływa na cały układ ruchu i to nie tylko podczas ćwiczeń, ale podczas najprostszych codziennych czynności.

Niestety nic dobrego. Piszę ten tekst ku przestrodze, ponieważ w mojej pracy coraz częściej spotykam się z osobami, które przychodzą na zajęcia fitness i przez brak ruchomości w stawach, ścięgnach i brak chociażby minimalnego rozciągnięcia w mięśniach, nie są w stanie bezpiecznie wykonywać ćwiczeń. Mało tego – przychodzą z bólem, który, jak szybko się okazuje – towarzyszy im niemal każdego dnia. Oczywiście jest to spowodowane w dużej mierze przez pracę siedzącą i brak ruchu. Niestety cementowanie takich nawyków prowadzi do ograniczenia najbardziej naturalnych dla człowieka ruchów! Jestem przerażona, widząc na ulicy mężczyzn, którzy chodzą niemalże pochyleni do przodu, bo nie są w stanie do końca się wyprostować (nie wspominając o mobilności w odcinku biodrowym – nawet ich chód jest nienaturalny). Jedna niekorzystna zmiana ciągnie za sobą kolejną, co prowadzi do całego szeregu kompensacji w układzie ruchu, a potem do bólu i zwyrodnień stawów oraz wielu kłopotów z kręgosłupem i biodrami.

Czemu rozciąganie i ćwiczenia mobilizacyjne powinny stanowić podstawowy i stały element aktywności? Ponieważ po pierwsze zapobiegają takim zmianom. Czujemy się lepiej, gdy zamieszkujemy ciało bardziej wyluzowane i swobodniejsze, a nie skurczone i spięte. Ciało ludzkie jest stworzone do swobodnego ruchu. Brak ćwiczeń rozciągających powoduje coraz bardziej dotkliwe przykurczenie i uczucie spięcia całego ciała, co bezpośrednio wpływa na cały układ ruchu i to nie tylko podczas ćwiczeń, ale podczas najprostszych codziennych czynności. Z czasem może pośrednio lub bezpośrednio prowadzić do stanów chorobowych.

Dlatego aktywności tego typu nie powinny być nigdy pomijane! Nie muszą być to codzienne godzinne treningi, ale przynajmniej 20-minutowe sesje wykonywane minimum 2 razy w tygodniu. Nie wiesz, jak się za to zabrać? Zapisz się na jogę, pilates lub inne zajęcia rozciągające lub mające w nazwie słowo mobility. Obiecuję ci, że nie pożałujesz!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Wzmacnianie przez rozciąganie

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Poranne rozciąganie

Poranne rozciąganie

Rozciąganie pleców na sportowo

Rusz się

Rusz się

Ćwicz z Kasią Bigos: szpagat

Ćwicz z Kasią Bigos: szpagat

Jak zrobić szpagat?

Jak zrobić szpagat?

5 rzeczy, które warto zrobić tuż po treningu

5 rzeczy, które warto zrobić tuż po treningu

Potreningowy stretching

Potreningowy stretching

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat

Inteligentna mata do jogi: Smart Mat

Pilates niejedno ma imię

Pilates niejedno ma imię

Rozciąganie po treningu

Jak rozciągać się po treningu?

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Stretching na relaksie

Stretching na relaksie

Ćwiczenia rozciągające - rób je dobrze!

Ćwiczenia rozciągające – rób je dobrze!

Emilia Clarke

„Byłam przekonana, że nie przeżyję”. Emilia Clarke z „Gry o tron” przeszła dwie operacje mózgu

Niemowlę bardzo płacze

Co to jest wirus RSV? Objawy, leczenie i profilaktyka zakażenia

Kobieta leży w łóżku z gorączką, ma w ręku chusteczkę i termometr

Agranulocytoza – co to za schorzenie? Jakie są jego przyczyny, objawy oraz jakie leczenie można zastosować

Kobieta w czerwonych spodniach trzya się za pupę

Jakie mogą być przyczyny bólu odbytu? Dowiedz się, które choroby mogą dawać takie dolegliwości i jak powinny być leczone

Kobieta trzyma się za brzuch

Czym jest objaw Jaworskiego? W jakich chorobach możemy mieć z nim do czynienia?

Osoba stoi na różowym tle i trzyma na wysokości brzucha podobiznę jelit

Czym jest kątnica? Dowiedz się, jakie jest jej położenie oraz jakie schorzenia mogą rozwijać się w jej obrębie

Mężczyzna siedzi i trzyma się za kolano

Osteofity – jakie są przyczyny i objawy schorzenia kości? Leczenie farmakologiczne czy operacja?

Mężczyzna trzyma w ręku bardzo dużo leków, opakowania po lekach są na drugim planie

Cytostatyki – czym są i jak działają leki niszczące nowotwory? Czy ich przyjmowanie może wywołać skutki uboczne?

Kobieta podnosi do góry wargę, widać odsłonięte szyjki zębowe

Odsłonięte szyjki zębowe – czy domowe sposoby są skuteczne? Jakie objawy powoduje obniżenie dziąseł?