Przejdź do treści

Niedożywienie – zaskoczy cię jego nowe oblicze!

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak wzmocnić odporność przed sezonem infekcyjnym? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska
pexels.com
5 faktów o odczulaniu
bananowe ciasteczka owsiane
Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie
Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji
Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe
Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Jedna na trzy osoby na świecie jest niedożywiona. Nie, nie, wcale nie mówimy o biednych, głodujących afrykańskich dzieciach. Wiele niedożywionych osób nie może narzekać na pusty brzuch. Przeciwnie. Problem coraz bardziej dotyczy osób z nadwagą i otyłością! Poznajcie wyniki najnowszego raportu.

Niedożywienie kojarzy nam się oczywiście z biedą, głodem, ubogimi regionami świata. W rzeczywistości jednak niedożywienie coraz częściej dotyka mieszkańców krajów rozwiniętych, wcale nie zabiedzonych, chudych czy głodnych. Do zaskakujących (a może i łatwych do przewidzenia?) wniosków dochodzą autorzy najnowszego dokumentu Global Nutrition Report 2016 (wydanego przez International Food Policy Research Institute).

Jedna na trzy osoby na świecie jest niedożywiona – wynika z raportu. Jednak, jak twierdzą autorzy, niedożywienie nabiera nowego znaczenia. Manifestuje się nie tylko przez niski wzrost i wagę, ale również przez nadwagę i otyłość, niedobór pierwiastków i witamin (np. żelaza, kwasu foliowego, witaminy A, cynku, jodu) oraz choroby takie jak cukrzyca, choroby serca i niektóre nowotwory. Okazuje się, że 44 proc. państw boryka się jednocześnie z nasilonym problemem otyłości i niedożywienia. To mówi samo za siebie.

Brak zróżnicowanej diety, unikanie warzyw i owoców, jedzenie mocno przetworzonych produktów, nadmiar cukru to tylko niektóre elementy układanki, które mogą skutkować niedożywieniem. Jak dowodzi raport, niedożywieniu towarzyszy często wysokie stężenie glukozy, sodu i cholesterolu we krwi. Trudno wierzyć, że złe nawyki żywieniowe nie mają tu większego znaczenia. 

Warto poznać taki aspekt niedożywienia, pamiętając o własnej diecie i o tym, jakie konsekwencje niosą codzienne wybory. Z pewnością zrównoważona dieta, bogata w owoce i warzywa, to dobry krok do poprawy tego stanu. Oprócz tego raport stawia inne cele, między innymi: obniżenie przypadków anemii wśród kobiet w wieku reprodukcyjnym o 50 proc., promowanie karmienia piersią, zapobieganie niskiej masie urodzeniowej noworodków, zahamowanie nadwagi u dzieci.

Przy okazji przypominamy, że powinniśmy regularnie się badać, sprawdzać poziom ważnych pierwiastków oraz to, czy nie mamy przypadkiem anemii. A przede wszystkim zadbajmy o siebie kompleksowo, np. z naszymi krokami do zdrowia przygotowanymi przez ekspertki.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

otyłość

Otyłość brzuszna – sprawdź, czy ją masz. Tłumaczy Pani Fizjotrener

istockphoto.com

Uzupełnij braki. 8 najczęstszych niedoborów w diecie

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Otyłość kobieca

„Nawet 40 proc. kobiet po 30. roku życia ma problemy z nadwagą, a na otyłość cierpi 30 proc. z nich” – mówi bariatra dr n. med. Patrycja Wachowska-Kelly

Zajady – jak powstają? Poznaj 5 głównych przyczyn

„Od trollowania jeszcze nikt nie schudł, ale rozmawianie o życiu grubych ludzi może je zmienić na lepsze” – mówi Ula Chowaniec, blogerka plus-size Galanta Lala

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Kręci ci się w głowie? Poznaj możliwe przyczyny zawrotów głowy

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Jeśli jesteś kobietą, musisz ciągle udowadniać swoją wartość. Może to mnie nauczyło pracować intensywniej niż inni? Choć taka sytuacja doprowadza mnie do wściekłości” – mówi Agnieszka Sierotnik

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Centymetr i waga

Jak dokonywać pomiarów ciała? Tłumaczy trenerka, Kasia Bigos

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

„A ja mówię Ewie – FUCK OFF”. Blogerka bodypositive odpowiada Ewie Chodakowskiej

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

„Przecież wiadomo, że gruba dziewucha nie może mieć przystojnego faceta. A jak ma, to na bank jest feedersem!” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1