Przejdź do treści

Niedożywienie – zaskoczy cię jego nowe oblicze!

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak ubierać dziecko, by go nie przegrzewać? Odpowiada pediatra
Zdjęcia, które poruszają – historie, które chwytają za serce. Ogłoszono nominacje do World Press Photo 2019
Kobieta w ciąży
Czy wywoływanie porodu jest bezpieczne dla dziecka? Rozmawiamy z położną
Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu
Domowa chemia. Jak zrobić proszek do prania czy płyn do podłóg, by uniknąć szkodliwej chemii sklepowej

Jedna na trzy osoby na świecie jest niedożywiona. Nie, nie, wcale nie mówimy o biednych, głodujących afrykańskich dzieciach. Wiele niedożywionych osób nie może narzekać na pusty brzuch. Przeciwnie. Problem coraz bardziej dotyczy osób z nadwagą i otyłością! Poznajcie wyniki najnowszego raportu.

Niedożywienie kojarzy nam się oczywiście z biedą, głodem, ubogimi regionami świata. W rzeczywistości jednak niedożywienie coraz częściej dotyka mieszkańców krajów rozwiniętych, wcale nie zabiedzonych, chudych czy głodnych. Do zaskakujących (a może i łatwych do przewidzenia?) wniosków dochodzą autorzy najnowszego dokumentu Global Nutrition Report 2016 (wydanego przez International Food Policy Research Institute).

Jedna na trzy osoby na świecie jest niedożywiona – wynika z raportu. Jednak, jak twierdzą autorzy, niedożywienie nabiera nowego znaczenia. Manifestuje się nie tylko przez niski wzrost i wagę, ale również przez nadwagę i otyłość, niedobór pierwiastków i witamin (np. żelaza, kwasu foliowego, witaminy A, cynku, jodu) oraz choroby takie jak cukrzyca, choroby serca i niektóre nowotwory. Okazuje się, że 44 proc. państw boryka się jednocześnie z nasilonym problemem otyłości i niedożywienia. To mówi samo za siebie.

Brak zróżnicowanej diety, unikanie warzyw i owoców, jedzenie mocno przetworzonych produktów, nadmiar cukru to tylko niektóre elementy układanki, które mogą skutkować niedożywieniem. Jak dowodzi raport, niedożywieniu towarzyszy często wysokie stężenie glukozy, sodu i cholesterolu we krwi. Trudno wierzyć, że złe nawyki żywieniowe nie mają tu większego znaczenia. 

Warto poznać taki aspekt niedożywienia, pamiętając o własnej diecie i o tym, jakie konsekwencje niosą codzienne wybory. Z pewnością zrównoważona dieta, bogata w owoce i warzywa, to dobry krok do poprawy tego stanu. Oprócz tego raport stawia inne cele, między innymi: obniżenie przypadków anemii wśród kobiet w wieku reprodukcyjnym o 50 proc., promowanie karmienia piersią, zapobieganie niskiej masie urodzeniowej noworodków, zahamowanie nadwagi u dzieci.

Przy okazji przypominamy, że powinniśmy regularnie się badać, sprawdzać poziom ważnych pierwiastków oraz to, czy nie mamy przypadkiem anemii. A przede wszystkim zadbajmy o siebie kompleksowo, np. z naszymi krokami do zdrowia przygotowanymi przez ekspertki.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Dietetyczny anty-ranking. Których diet promowanych przez celebrytów lepiej unikać? Zobacz, co mówią specjaliści

Nie objadaj się na noc!

Ty zawsze w trzech swetrach, a dalej ci zimno? Oto kilka możliwych przyczyn

Kobieta siedzi i karmi dziecko piersią

Co można jeść karmiąc piersią? Dieta matki karmiącej

Dwie stopy, jedna normalna, a druga cała spuchnięta z mocno widocznymi żyłami

Na czym polega obrzęk limfatyczny? Efektywne sposoby leczenia

Dwoje bardzo grubych ludzi obejmuje swoje otyłe brzuchy centymetrem krawieckim.

Otyłość brzuszna – jakie ćwiczenia wykonywać, aby pozbyć się jej? Sposoby na szczupłą sylwetkę

taca z jedzeniem, na której jest mnóstwo produktów, które podnoszą cholesterol. Powyzej jest napis cholesterol

Jaka dieta na wysoki cholesterol jest odpowiednia? Co można jeść, a czego lepiej unikać?

zaburzenia odżywiania - kobieta nad talerzem z warzywami

Zaburzenia odżywiania – przyczyny, rodzaje, leczenie. Jakie choroby powodują zaburzenia odżywiania.

efekt jojo - niezadowolona kobieta z centymetrem

Efekt jojo – kilka kroków, jak skutecznie go uniknąć. Dlaczego nadwaga wraca?

sieta

Dieta przyspieszająca metabolizm – co jeść, aby trawić szybciej?

10 sposobów na endorfiny. Jak pomóc własnemu szczęściu?

Wstydź się za to, że „żresz”. O kontrowersyjnych plakatach na polskich ulicach. Miały edukować, a upokarzają