Przejdź do treści

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi

Nordic walking – to nie jest sport (tylko) dla starych ludzi
Fot. Szymon Słoma/ Szkolenie na instruktora Nordic Wacking/ beeactive.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dysmorfofobia / istockphoto.com
Dysmorfofobia. Gdy wygląd staje się obsesją
męska depresja
Męska depresja. Inna niż kobieca?
Muniek Staszczyk przed studiem "Dzień Dobry TVN"
Muniek Staszczyk o życiu po wylewie: choroba zmienia punkt widzenia i uczy pokory
kiszona czerwona kapusta
Kisimy czerwoną kapustę! Skorzystaj z naszego przepisu
avocado
Awokado dla urody. 7 zastosowań awokado dla ciała

Nordic walking większości osób kojarzy się z aktywnością, którą podejmują wyłącznie osoby starsze. Pora rozprawić się z tym stereotypem. Ten sport to świetne uzupełnienie treningu – niezależnie od wieku.

Nordic walking zainteresował nas ze względu na wycieczki górskie, które kochamy. Szukaliśmy ciekawego urozmaicenia marszu w plenerze. Okazało się, że nordic walking był strzałem w dziesiątkę. Potem postanowiliśmy zrobić kurs na instruktora rekreacji ruchowej o specjalności nordic walking. Teraz – jako osoby obeznane w temacie – mamy zamiar edukować dalej. No to zaczynamy.

Nordic Walking – dlaczego warto złapać za kijki?

Bo to idealna aktywność absolutnie dla każdego, niezależnie od wieku. To już wiecie, ale czy wiedzieliście, że nordic walking zwiększa spalanie kalorii nawet do 46%? Teraz pewnie wzbudziliśmy ciekawość, prawda? Kolejne plusy: poprawia stabilność postawy podczas marszu (tracimy ją wraz  z upływającym czasem), aktywuje do 90% mięśni, łagodzi lub usuwa sztywność wokół barków i szyi (to ważna informacja zwłaszcza dla tych z was, którzy wiele godzin spędzają w pozycji siedzącej). Regularne marsze zwiększają także ruchomość w stawach (dodatkowa informacja dla pań – doskonale wpływają na pracę mięśni pośladkowych). A tak poza tym szybszy marsz z kijkami może naprawdę przynieść pozytywne zmęczenie, rozluźnienie, zwiększa koncentrację i zapewnia lepszy sen. Jesteś po urazach, masz na swoim koncie jakieś kontuzje? Nordic walkic stanowi często doskonałą formę rehabilitacji. Przeciwskazania? Prawie nie ma! Zaliczają się do nich: ostre urazy ortopedyczne, ostre stany chorób przewlekłych, wysoka gorączka i choroby układu krążenia (po konsultacji z lekarzem).

Fot. Szymon Słoma/ beeactive.pl

Nordic walking – tu liczy się technika

Wiele osób błędnie kojarzy nordic walking z siłowym odpychaniem się od podłoża. W parku często mijamy wiele takich osób. Jak chodzić? To proste. Zacznijmy od postawy. Stopy powinny być ustawione na szerokość bioder, brzuch napięty, plecy naturalnie wyprostowane, a łopatki ściągnięte. Sama technika opiera się na naturalnym chodzie. Stopa nogi wykrocznej – to ta, która stawia krok – dotyka piętą podłoża, ciężar zostaje przetoczony przez zewnętrzną część stopy (pracujemy na całym śródstopiu) do palców. Chód ma być naprzemienny – jeśli krok robi prawa noga, to w tym momencie lewa ręka jest z tyłu przy biodrze. Istnieje zresztą kilka technik nordic walking, ale laicy z powodzeniem mogą wykorzystywać tę podstawową.

Nordic walking – jak dobrać kijki?

Polecamy kijki jednoczęściowe. Dobierz je do swojego wzrostu. Najprościej zrobić to, trzymając je przed sobą. Ręce w stawie łokciowym powinny wówczas zginać się mniej więcej pod kątem 90 stopni. Jeśli chcesz być bardziej precyzyjny/a, możesz obliczyć ich wysokość za pomocą wzoru. 0,68 x wzrost [cm].

Nordic Walking – idealne w góry

Dziś nie wyobrażamy sobie już górskich wycieczek bez kijków! Wam też je polecamy. Niedzielny spacer? Weź kijki i zabierz ze sobą rodziców. To świetna okazja, żeby aktywnie spędzić razem trochę czasu. Nie mówimy, że nordic walking każdemu ma zastąpić ulubione aktywności, ale na pewno będzie ich świetnym uzupełnieniem.

 

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

herbata

Jak jeść, żeby nie marznąć jesienią i zimą?

Czy pogoda ma wpływ na układ odpornościowy?

Morsowanie / istockphoto.com

Morsowanie – wady i zalety. Czy naprawdę warto wbiec do lodowatej wody?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Domowe sposoby na siniaki

Siniaki na nogach? Oto kilka domowych sposobów, aby je zmniejszyć

Toczeń: podstępna choroba. Co warto o niej wiedzieć?

pelargonia afrykańska

Pelargonia na… przeziębienie

Kobieta na mieście / unsplash.com

Katar, gorączka, bolące gardło. Na co to komu? Jak się przed tym wszystkim chronić?

kobieta na jesiennym spacerze z psem

Przeziębiona? Nie siedź w domu, wyjdź na spacer

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

6 prostych sposobów na pogorszenie odporności dziecka

Jak wzmocnić odporność? Kurkuma, imbir, cynamon, czosnek, miód dadzą radę?

7 naturalnych składników wzmacniających odporność

dziewczyna w sportowym stroju

Kiedy sport osłabia odporność?

Ukryte stany zapalne ‒ działaj już teraz!

Jak zimno wpływa na organizm? Poznaj pozytywne strony zimna

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Sposoby na rozgrzanie / istockphoto.com

4 mity na temat ciepła

Kobieta podskakuje, idąc chodnikiem. Ubrana jest w jeansy, żakiet, płaszcz, trampki, czapkę i okulary przeciwsłoneczne. Wymachuje torebką. Uśmiecha się

Jesienna infekcja – jak jej uniknąć? Podpowiada dietetyczka

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Woda z cytryną na dzień dobry

Antybiotyki / istockphoto.com

Infekcja bakteryjna za tobą? Sprawdź 5 rzeczy, które powinnaś zrobić po antybiotykoterapii

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka