Przejdź do treści

Wsłuchaj się w potrzeby swojego ciała. Kasia Bem podpowiada, jak się za to zabrać

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Źródło: Gettyimages.com
Jak prawidłowo przewozić noworodki i niemowlęta w foteliku samochodowym? Odpowiadają Położne dla Ciebie
Fot.: Gettyimages.com
Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia
jęczenie w seksie
Jęczysz w trakcie seksu, bo „tak trzeba”? Psycholożka odradza
kobieta z twarzą w cieniu
Pielęgnacja skóry atopowej jesienią. Wiemy, co zrobić, by AZS nie było tak uciążliwe
„Mam ochotę uciec na koniec świata”. Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?

Zewsząd słyszymy, że mamy być coraz lepsze, szybsze, piękniejsze, młodsze, szczuplejsze, sprawniejsze i nie wiadomo jeszcze jakie. Wobec tych oczekiwań stajemy się dla siebie coraz bardziej wymagające, surowe i krytyczne.

Zamiast podarować sobie troskę, łagodność i prawdziwą akceptację dla potrzeb ciała i umysłu, staramy się doskoczyć do ciągle podwyższanej poprzeczki. Gonimy przed siebie na oślep, zmęczone, z wywieszonym językiem, ale zamiast zatrzymać się i odpocząć, dokręcamy śrubę jeszcze mocniej. Zgłaszamy się do kolejnego projektu, przyjmujemy następne zlecenie, bieg na 10 km już nam nie wystarcza, bierzemy się za maraton, relaksująca joga to dobre dla emerytów, my dajemy czadu na wyciskającej wszystkie poty metodzie Bikram. Wszystko w porządku, do czasu, aż pojawi się zadyszka, która dla każdej z nas może oznaczać co innego: brak energii, przewlekłe zmęczenie, problemy ze zdrowiem, bóle kręgosłupa, migreny, kłopoty w relacjach, stany depresyjne etc.

Danuta Stenka na premierze nowego wydania książki "Flirtując z życiem"

Zadyszki można jednak uniknąć. Nie chcę żadnej z was namawiać do odpuszczania sobie, tu łatwo popaść w lenistwo, ale wystarczy, że nauczamy się dawać sobie przyzwolenie na odpoczynek. W czasach, gdy panuje kult działania, zdobywania, osiągania to prawdopodobnie dla wielu z nas duże wyzwanie i prawdziwa sztuka.

Bardzo dobrze zapamiętałam sesję ashtangi jogi sprzed wielu lat, gdy byłam jeszcze początkującą joginką. Do studia przywlokłam się ostatkiem sił, ale z nadzieją, że intensywna, wymagająca praktyka postawi mnie na nogi. Jednak po kilku pierwszych powitaniach słońca poczułam, że nie dam rady zrobić więcej. Wściekła na siebie i zawstydzona własną słabością, zaczęłam zwijać matę, szykując się do wyjścia. I wtedy dostałam jedną z lepszych lekcji jogi.

Ciało grafika

Ilustracja: Martyna Wójcik-Śmierska | www.facebook.com/martynawojciksmierska

Podeszła do mnie nauczycielka i zapytała, co się ze mną dzieje. Odpowiedziałam, że jestem wykończona, nie mam siły na praktykę, idę do domu. Ona na to powiedziała: – „to nie jest dobry pomysł, zostań i… połóż się w Savasanie”. Kompletnie mnie zaskoczyła, nie wypadało odmówić, choć przez głowę przeszła mi myśl, że nie po to tu przyszłam, żeby nic nie robić. Położyłam się niechętnie w pozycji trupa i leżałam tak chyba godzinę, oddychając spokojnie i odpoczywając. Po sesji czułam się wspaniale. To było dla mnie odkrywcze, po pierwsze, że tak można, że można nie katować się praktyką, kiedy ciało nie daje rady, tylko zwyczajnie odpocząć.

I do tego właśnie zachęcam – wsłuchuj się w potrzeby swojego ciała i regularnie funduj sobie pozycję trupa, gdyż paradoksalnie to właśnie ona najbardziej cię wzmocni i doda sił. Jak się za to zabrać? Tutaj znajdziesz wskazówki.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – objawy. Jak odzyskać energię?

Żuraw - ćwiczenie w jodze

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Kobieta siedzi zmęczona

Brak energii – zwykłe zmęczenie czy objaw choroby?

6 sposobów, aby poradzić sobie ze zmęczeniem

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Jesteś już zmęczona ciągłym podejmowaniem decyzji? Wypróbuj te sposoby

Minimalizm – mniej znaczy więcej. Skuś się!

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Jesteś zmęczona, boli cię głowa? Być może czas zmienić dietę

Jestem zmęczona

Jestem zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Weekendowy detoks sokowy

Dieta sokowa – przepisy, wskazania, efekty

O zaletach jogi dla dzieci mówi Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

„Joga dla dzieci pozwala rozwinąć poczucie własnej wartości, pewność siebie, stabilność i inteligencję emocjonalną. Różni się od gimnastyki, biegania, jazdy na rowerze czy sztuk walki” – mówi instruktorka Agnieszka Sygitowicz-Stańkowska

Kobieta leżąca w łóżku, sprawia wrażenie niewyspanej

Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie

Kobieta ziewa

Od dłuższego czasu czujesz się zmęczona? Nie pomagają sen i regeneracja? Sprawdź, co może być przyczyną

Kobieta ćwiczy jogę w ciąży

Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

AcroYoga - co to jest?

AcroYoga – co to jest, na czym polega? Ćwiczenia w AcroYodze

Przesilenie wiosenne – objawy, przyczyny, sposoby

„Dbanie o siebie to dawanie sobie czasu i takiej aktywności, która nam sprawia radość” – mówi Olga Paprocka, nauczycielka Jogi Vinyasa

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?