Przejdź do treści

Obsesja spalania tłuszczu

Obsesja spalania tłuszczu
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer
Amy Schumer jest w ciąży. Zdradziła to w niecodzienny sposób
Marta Lech-Maciejewska: kto rozsiewa mit o tym, że macierzyństwo to bułka z masłem?
Krwawią, pocą się i mają próchnicę. Fantomy pacjentów pomagają w nauce medycyny
kobieta myjąca zęby
Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi
Tabletki
Dobre wiadomości dla chorych na szpiczaka, nadciśnienie płucne i łuszczycę

Osiągnięcie niskiego poziomu tkanki tłuszczowej to nie tylko cel przeciętnego Kowalskiego, ale także wielu sportowców. Z jednej strony to zrozumiałe, z drugiej odrobinę niebezpieczne. Dlaczego?

To jasne, że skład ciała ma ogromny wpływ na sukcesy sportowe, a za odsłonięte mięśnie i wyrzeźbione ciało nikt się raczej nie obraża. Ludzie chcą chudnąć i jest to zwykle największą motywacją do tego, żeby ćwiczyć. No dobrze, co więc daje ci niski poziom tkanki tłuszczowej?

Budowa ciała często decyduje o tym, jak się czujesz na treningu czy bezpośrednio po nim. Zbyt duży poziom tkanki tłuszczowej w ciele niekorzystnie wpływa na sportowe wyniki. Czy osoba z nadwagą może być sprawna? Jasne, ale wyobraź sobie, że wykonujesz trening z plecakiem, w którym znajduje się kilka kilogramów ekstra. Musisz z nim skakać, biegać i wykonywać rożne inne sportowe zadania. Za chwilę jasny staje się fakt, że jest to zupełnie niepotrzebne dodatkowe obciążenie, które cię osłabia. Kiedy ściągasz plecak – po prostu możesz więcej. Sytuacja jest analogiczna, kiedy zamiast plecaka masz nadmiar tkanki tłuszczowej w organizmie. Gdy przygotowujesz się do zawodów wytrzymałościowych np. bieg na 10km, maraton, półmaraton, triathlon, wyścigi rowerowe itp., zbyt duży procent tkanki tłuszczowej niekorzystnie oddziałuje na siłę, szybkość, a poza tym przyśpiesza efekt zmęczenia. Dodatkowo tkanka tłuszczowa przeszkadza, gdy musisz dynamicznie się przemieszczać

Dlatego jeśli trenujesz i chcesz na 100 procent cieszyć się efektami treningu, warto mieć unormowany procent tkanki tłuszczowej. Tu jednak pojawia się duże „ale”. Nie oznacza to bowiem, że masz doprowadzić organizm do skrajnie niskich wartości. Pozbawione tkanki tłuszczowej ciało nie może funkcjonować wcale. Zbyt długie utrzymywanie niskiego zapasu „tłuszczu” w organizmie także wpływa negatywnie na zdrowie. Przykład? Może skończyć się zaburzeniem miesiączkowania u kobiet i bezpłodnością u mężczyzn. U sportowców w okresie startowym ujemny bilans energetyczny połączony z intensywnymi treningami może doprowadzić do zwolnienia metabolizmu, gorszej regeneracji, a także niedożywienia. Dlatego wszystko co robisz, rób z głową i odpowiednio dobraną strategią. Przesada nie działa dobrze w żadną stronę.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Trening na drabince koordynacyjnej