Przejdź do treści

Od serca i dla serca: 6 pomysłów na walentynkowy prezent

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?
Marihuana leczy raka. Mit czy prawda?
Mama i stetoskop
Mama i stetoskop: Nie wierzcie we wszystko co znajdziecie w internecie. Jeśli jest coś, co was nurtuje, to pytajcie lekarzy
Niepożądany odczyn poszczepienny. Jak często występuje?

Może te prezenty nie powalą na kolana, może nie spowodują łez szczęścia… Ale na pewno będą dobre dla serca. Dlatego jeśli zdrowie drugiej połówki nie jest wam obojętne, pomyślcie o czymś, co otoczy jej/jego serce realną troską.

1. Ptasie radio w kompakcie

Wszystko, co działa na nas relaksacyjnie, będzie również dobre dla serca. Mnóstwo badań dowodzi, że stres może wpędzić nas w spore zdrowotne tarapaty. A że muzyka łagodzi nie tylko obyczaje, ale i skołatane nerwy, uspokaja rozbiegane myśli, to warto sobie o tym przypomnieć w dzień zakochanych. Na rynku jest mnóstwo propozycji tego typu: począwszy od dźwięków przenoszących nas do Puszczy Białowieskiej, przez nadmorskie klimaty, po odległe orientalne zakątki świata. Dla tęskniących za wiosną – śpiewy ptaków, a dla miłośników leśnych mokradeł – żabie arie zamknięte na srebrnym krążku. Doraźnie można bliską osobę zabrać na wyciszający koncert…

2. Poradnik o zdrowej mikroflorze

Tak, tak, choć od jelit do serca kręta droga, to jednak zależność między nimi jest większa, niż mogłoby się wydawać. Coraz więcej dowodów naukowych wskazuje, że dbając o skład mikroflory organizmu, poprawiamy także pracę układu krążenia (i nie tylko). Według dr. J. Loscalzo z Brigham and Women’s Hospital mikroflora jelit może mieć wpływ na poziom cholesterolu oraz innych tłuszczów krążących we krwi, a także na ciśnienie tętnicze. Wiele wskazuje na to, że zdrowa mikroflora jelit to zdrowsze serce. Więc oprócz ustawienia hellozdrowie.pl jako strony startowej w przeglądarce ukochanego (tu znajdziecie wiele artykułów na ten temat), rozejrzyjcie się za łatwym w obsłudze poradnikiem, jak zadbać o to, co niewidzialne gołym okiem.

3. Biuro na stojąco

Naukowcy przestrzegają: bezruch szkodzi! I zalecają, aby stać co najmniej 2 godziny dziennie, a jeśli siedzimy przy biurku, możliwie często od niego wstawać. Australijczycy opublikowali w European Heart Journal badanie, w którym dowodzą, że już dwie godziny stania zamiast gnieżdżenia się na krześle wnoszą wiele korzystnych zmian do naszego organizmu. Po pierwsze obniżają poziom cukru, po drugie poprawiają wyniki cholesterolu, po trzecie redukują brzuszek i wagę. W rezultacie mamy mniejsze prawdopodobieństwo zachorowania na raka, zawał czy udar. Nasze serce pokocha stanie, dlatego jeśli chcemy zrobić komuś praktyczny i nietuzinkowy prezent walentynkowy, to rozważmy regulowane biurko przystosowane do pracy zarówno na siedząco, jak i na stojąco. To może ochronić serce bliskie naszemu sercu przed problemami.

4. Receptury znad Morza Śródziemnego

Od lat specjaliści uznają dietę śródziemnomorską za najlepszą dla naszego układu krążenia (więcej o najzdrowszych dietach przeczytacie tutaj) . Cóż więc kulinarnie lepszego możemy zrobić dla serca bliskiej osoby, jeśli nie uraczyć jej kolacją w tym klimacie? Oliwa, ryby, pełnoziarniste produkty, owoce i warzywa, orzechy, pestki, odrobina wina – to esencja zdrowej kuchni. Szukajmy pomysłów na prezent na księgarnianych półkach!

5. Krokomierz

Naukowcy wyliczyli, że dziennie wykonujemy średnio od 3 tys. do 4 tys. kroków (ok. 30-40 minut), jednak wielu z nas robi ich mniej niż 900. Człowiek nie jest stworzony do takiego bezruchu. Aby sprawdzić swój dzienny krokowy pułap, najłatwiej zrobić to z krokomierzem. Po co? Bo chodzenie to miód na serce! Podobnie jak stanie, obniża zły cholesterol, pomaga utrzymać ciśnienie i glukozę w granicach normy. To dobra i niedroga inwestycja. Dzięki niej możemy kontrolować nie tylko, ile kroków dziennie pokonujemy, ale też zmierzymy przebyty dystans, liczbę spalonych kalorii, prędkość, temperaturę powietrza…  Grupa badaczy z Arizona State University opracowała klasyfikację poziomu aktywności na podstawie średniej dziennej kroków. Mniej niż 5000 oznacza, że ruszamy się za mało, 5000 -7499 określono jako „aktywność na niskim poziomie”, 7 500 – 9 999 to „umiarkowana aktywność”, zaś osoby robiące 10 000 lub więcej kroków dziennie to osoby aktywne fizycznie. Dodatkowo przeczytamy, że jeśli przekraczamy dzienny limit 12 500 kroków, jesteśmy „bardzo aktywni”. Zatem wszystko, co zachęci do ruchu ukochaną osobę, będzie na plus dla serducha.

6. Dwa ważne badania

Do chorób serca często przyczyniają się nieleczone nadciśnienie i cukrzyca. Dlatego każdy z nas raz do roku powinien sprawdzać, czy glikemia oraz ciśnienie tętnicze mieszczą się w granicach normy (czytajcie też: Badania profilaktyczne – po prostu je zrób!). By sprawić swojej Walentynce zdrowy prezent, warto zapisać ją na te podstawowe badania… Tym bardziej, że zarówno nadciśnienie, jak i cukrzyca, często nie dają żadnych objawów lub objawy ich są mylące. Dzięki wczesnemu wykryciu problemów możemy uniknąć groźnych sercowych komplikacji i dodać bliskiej osobie wiele lat życia! Ze zdrowym sercem. 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Serce: 5 sygnałów ostrzegawczych

Serce w tarapatach. Tych sygnałów nie ignoruj!

Serce lubi optymizm

Chroń serce przed chłodem

Gdy serce bije nierówno

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Idealny Dzień Matki – jak go spędzić?

Złamane serce. To nie tylko przenośnia!

5 najczęstszych mitów dotyczących serca

Zadbaj o serce dziadków!

Jak zmienia się serce? 20, 30, 40, 50+…

7 faktów o gorzkiej czekoladzie, których możesz nie znać