Przejdź do treści

Oddech zamiast lodów

Oddech zamiast lodów
Ilustracja: Luiza Kwiatkowska | www.behance.net/luilula
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Dla ochłody… oddech! Nie wierzycie? Wypróbujcie prostą i bezpieczną technikę oddechową, która schłodzi was lepiej niż pucharek najzimniejszych lodów.

Techniki oddechowe w jodze nazywane są pranajamą. To potężne narzędzia, które mają bardzo duży wpływ na organizm, dlatego najlepiej uczyć się ich od doświadczonego nauczyciela i wykonywać ćwiczenia ściśle według zaleceń oraz powstrzymać się od eksperymentów na własną rękę. Odpowiednio dobranym oddechem można dodać sobie energii albo niemal natychmiast się uspokoić, przyśpieszyć procesy oczyszczające albo obniżyć ciśnienie krwi, wyregulować bicie serca albo poprawić koncentrację, zwiększyć odporność lub dodać skórze blasku, zimą ogrzać organizm, a latem skutecznie go schłodzić.

Sitali, bo o tym oddechu jest dziś mowa, jest doskonałym remedium zarówno na upał, jak i na gorączkę. Dodatkowo ma właściwości delikatnie oczyszczające wątrobę, poprawia trawienie, korzystnie wpływa na cerę oraz pobudza i orzeźwia, dlatego dobrze wykonywać go rano (leczniczo przy gorączce), wieczorem mógłby utrudnić zasypianie. Spróbujcie pooddychać w ten sposób przy najbliższej okazji, efekt natychmiastowego schłodzenia organizmu przyjemnie was zaskoczy.

Sitali Pranajama – oddech chłodzący. Idealny na upały!

1. Usiądź w siadzie skrzyżnym lub na krześle, możesz też wykonać ten oddech na stojąco.

2. Otwórz usta i wysuń z ust język, zawijając boki do góry, tak aby ułożyć go w rulonik (kiedyś mówiło się: zwinąć język w tutkę). Jeśli to sprawia ci trudność, po prostu wysuń język i zagnij boki do góry na tyle na ile to dla Ciebie możliwe i odpuść językowe ewolucje, choć w oryginale zaleca się wdychać precyzyjnie przez utworzony tunelik.

3. Zrób wdech przez usta, powstanie przy tym efekt syczenia lub siorbania. I tak ma być. Niezbyt to eleganckie, ale skuteczne i niezawodnie chłodzące.

4. Wstrzymaj oddech na 5 sekund (wstrzymując oddech, możesz przełknąć ślinę, żeby zwilżyć jamę ustną i przełyk.

5. Zrób długi, spokojny wydech nosem.

6. Powtórz ćwiczenie 5 do 20 razy.

UWAGA: Jeśli wykonując tę technikę oddechową, poczujesz się źle lub odczujesz jakiekolwiek niepokojące symptomy, natychmiast przerwij ćwiczenie i wróć do naturalnego rytmu oddechu.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

zła kobieta

Jesteś wkurzona a żal ci ładnych talerzy? Kasia Bem radzi, jak skutecznie rozładować złość

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

6 nawyków szczęśliwych ludzi

6 nawyków szczęśliwych ludzi. Kasia Bem pisze, jak zachować optymizm

12 wskazówek do medytacji – to całkiem proste, spróbuj w ten weekend

Weekendowy detoks sokowy

Weekendowy detoks sokowy

Na tropie E-dodatków

Na tropie E-dodatków

5 pomysłów na 1-dniowy detoks

5 pomysłów na 1-dniowy detoks

Witaj Słońce!

Witaj Słońce!

Proszę o chwilę uwagi

Nauka uważności i świadomości

5 rzeczy, które możesz uprościć od zaraz

5 rzeczy, które uproszczą ci życie

Jaka jest dla ciebie ta chwila?

Jaka jest dla ciebie ta chwila?

Klucz do szczęścia

Klucz do szczęścia

Czy umiesz zmywać naczynia?

Czy umiesz zmywać naczynia?

O co prosi twoje ciało?

O co prosi twoje ciało?

Szczęśliwy detoks dla świadomych hedonistów

Szczęśliwy detoks dla świadomych hedonistów

Jogowa Karetka Pogotowia

Prozdrowotny wpływ jogi na funkcjonowanie ciała i umysłu

Piękny umysł, czyli 20 zalet medytacji

Piękny umysł, czyli 20 zalet medytacji

Po prostu się wyprostuj

Po prostu się wyprostuj

Zatrzymaj się

Zatrzymaj się

Szczęście to wybór

Szczęście to wybór

Zrelaksuj się z jogą

Zrelaksuj się z jogą

Stresujesz się? Oddychaj!

Stresujesz się? Oddychaj!

Pomagać jest łatwo

Pomagać jest łatwo

Martwy Punkt

Martwy Punkt