Przejdź do treści

Orientalna jesień! Spaghetti z dyni i cukinii z indykiem

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

Zupa dyniowa, dynia pieczona, dynia marynowana, placuszki z dyni. Z tego warzywa można wyczarować wiele. Tym razem zrobimy z dyni kluski.

Dynia w moim rodzinnym domu zawsze występowała w słoikach. Marynowana, słodka i jeszcze lekko chrupiąca. Była zwykle dodatkiem do mięs przy uroczystych okazjach, dlatego do dziś kojarzy mi się z wykwintnym obiadem. Przez długi czas nie zdawałam sobie sprawy, ile możliwości kryje ten pyszny i delikatny owoc w kolorze jesiennego słońca! Ale kiedy odkryłam zupę, przyprawioną curry i zaprawioną mleczkiem kokosowym, już wiedziałam, że dynia niejedno ma imię. Zaczęło się więc smażenie placuszków, pieczenie w aromatycznych przyprawach i przerabianie na puree dodawane później do lekkich serników lub korzennych ciast. A to dopiero początek!

Zobacz także

Jest w czym wybierać, gdyż rodzina dyniowatych liczy sobie około 760 gatunków. Najbardziej popularne odmiany to dynia olbrzymia i zwyczajna, Hokkaido, piżmowa czy makaronowa. Dynia jest warzywem zdrowym i niskokalorycznym. 100 g dostarczy nam zaledwie 26 kcal, a przy tym sporo błonnika oraz witaminy C, A, PP i witamin z grupy B. Dyni nie brak również składników mineralnych, takich jak magnez, potas, żelazo i wapń. Długo by wymieniać korzystny wpływ dyni na nasz organizm, nie sposób jednak nie wspomnieć o tym, że doskonale reguluje pracę jelit, działa przeciwzapalnie i obniża poziom cholesterolu we krwi. Dzięki zawartości silnego przeciwutleniacza – beta-karotenu, włączywszy dynię do jadłospisu będziemy dłużej cieszyli się gładką skórą. Jeśli więc chcecie spróbować dyni w rozgrzewającej, orientalnej odsłonie, zaopatrzcie się w ząbkowaną obieraczkę do warzyw (lub ostry nóż) i chińską przyprawę 5 smaków (jak ją zrobić samodzielnie? Oto przepis https://www.hellozdrowie.pl/artykul-domowa-przyprawa-5-smakow). Dodatki możecie dorzucić dowolne, ważne, żeby nie smażyć długo, by zachować jędrność warzyw. Ja postawiłam dziś na niskokalorycznego indyka, który idealnie współgrał z jędrną dynią. Do tego cebula, czosnek i imbir, czyli cały zastęp wspomagający odporność. Jeszcze parę listków świeżej kolendry i nie damy się jesiennej szarudze!

Orientalne spaghetti z dyni i cukinii z indykiem

przepis na orientalne spaghetti z dyni i cukinii z indykiem

Zdjęcie: Natalia Nowak-Bratek |

Składniki:

– 200 g dyni
– 1 średnia cukinia
– 300 g fileta z piersi indyka
– ½ czerwonej cebuli
– 3 ząbki czosnku
– 3 cm imbiru
– 1 łyżka jasnego sosu sojowego
– 1 łyżeczka oleju kokosowego
– 1 łyżeczka przyprawy 5 smaków
– ½ łyżeczki pieprzu kajeńskiego
– ½ łyżeczki czarnego sezamu
– natka kolendry

Ponieważ danie będziemy przygotowywać metodą stir-fry, najpierw należy przygotować wszystkie składniki.

Za pomocą obieraczki z ząbkami kroimy cukinię i dynię pozbawioną skóry „na makaron”. Jeśli nie mamy obieraczki, kroimy warzywa w cienkie plastry, a następnie paseczki. Cebulę kroimy w piórka, czosnek w plasterki. Osuszoną pierś indyka kroimy w kostkę, a imbir ścieramy na tarce. W woku lub wysokiej patelni rozgrzewamy olej kokosowy. Wsypujemy przyprawę 5 smaków i pieprz kajeński. Kiedy tylko zaczną pachnieć, wrzucamy na patelnię czosnek, utarty imbir oraz cebulę. Smażymy krótko, ciągle mieszając, po czym dodajemy mięso indyka. Kontynuujemy smażenie, aż indyk się przyrumieni. Dodajemy sos sojowy i nieco wody, pozwalając mięsu się poddusić.

Dokładamy dyniowe i cukiniowe spaghetti, mieszamy i podgrzewamy około 3 minuty. Podajemy posypane natką kolendry i ziarnami czarnego sezamu.
Natalia Nowak-Bratek – Dumna i blada krakowianka; kiepska skrzypaczka. Zakochana w rocku i folklorze słowiańskim. Niewytłumaczalnie zafascynowana historią NRD i obaleniem komunizmu. Lubiąca gotować, muzykować (najlepiej ze swoją kapelą – Code Under) i fotografować. Walcząca o względną czystość języka. Z wykształcenia iranistka, pedagog i muzyk, obecnie próbująca swych sił w nauczaniu rytmiki, znająca się również (jak kura na pieprzu) na wizażu. Prowadzi bloga Krew i mleko.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego