Przejdź do treści

Pancakes orkiszowo-orzechowe

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Usuwanie lakieru hybrydowego z paznokci
Nie wiesz, jak zregenerować paznokcie zniszczone po hybrydzie? Skorzystaj z trików kosmetyczki
Zdjęcie małego Leonardo DiCaprio wywołało burzę w Internecie. „Czuję jak śmierdzi to zdjęcie”
Kobieta w mieszkaniu
Wilgoć w domu może skutkować pleśnią albo grzybem na ścianie. Co zrobić, aby pozbyć się wilgoci?
Gwiazdy „Sex Education” uczą się mówić „siusiak”, „cipka” i „jaja”. To świetna promocja bardzo dobrego i potrzebnego serialu
Spuchnięte stopy
„To było jak chodzenie z baniakami u nóg”. Opuchnięcia w ciąży to większy problem, niż nam się wydaje, ale można sobie pomóc

O tym, że wstawanie w zimne i ciemne zimowe poranki bywa zazwyczaj wyjątkowo nieprzyjemne, nie trzeba przekonywać chyba nikogo. Chyba że czeka nas pyszne śniadanie. Oto najzdrowszy z możliwych sposób, by od rana zachciało wam się chcieć.

Jeśli należycie do wiernych fanów wszystkiego co „pszenne” – postawcie na orkisz. Ten starożytny gatunek pszenicy to zboże, którego nie poddano modyfikacjom genetycznym, a więc nie ingerowano w żaden sposób w jego pierwotną strukturę. Ziarna orkiszu od tysięcy lat uznawane były za pokarm dający siłę i spożywane w dużych ilościach przez gladiatorów i zawodników biorących udział w igrzyskach.

Orkisz jest hodowany i zbierany z nienaruszoną łupinką, chroniącą drogocenne ziarenka przed zanieczyszczeniami i pomagającą zachować w nich wszystkie wartości odżywcze. Zawiera o wiele więcej więcej białka i błonnika niż ziarno pszenicy zwyczajnej. Jest także doskonałym źródłem składników mineralnych – cynku, selenu, żelaza oraz witamin witamin z grupy B i PP. Co ciekawe – gluten z ziaren orkiszu jest o wiele lepiej przyswajalny i nie wywołuje pogorszenia samopoczucia nawet u osób chorujących na celiakię! Dojrzały orkisz zawiera dużo kwasu krzemowego, poprawiającego stan skóry, włosów, paznokci oraz wzmacniającego aktywność mózgu i koncentrację. Przyspiesza przemianę materii, wspomaga budowę mięśni, ma właściwości krwiotwórcze i zapobiega zmniejszeniu wydolności organizmu. Rodanid zawarty w jego łuskach jest naturalnym antybiotykiem, wzmacnia więc naszą odporność i chroni przed infekcjami, szczególnie zimą.

By mieć pewność, że używamy pełnowartościowych zbóż, orkisz najlepiej kupować w ziarnach i samodzielnie mielić na mąkę. Mąka taka idealnie nada się do pieczywa i wypieków lub na przykład do przygotowania sycących śniadaniowych pankejków!

Pancakes orkiszowo-orzechowe

przepis-na-orkiszowe-pankejki

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl

Pancakes orkiszowo-orzechowe – składniki:

– 200 g mąki orkiszowej
– 50 g zmielonych orzechów włoskich
– 250 g jogurtu greckiego lub gęstego jogurtu naturalnego
– 1 jajko
– 100 ml mleka
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia i sody oczyszczonej
– 2 łyżki rozpuszczonego masła lub oleju kokosowego
– 1 łyżeczka ksylitolu, opcjonalnie
– szczypta soli
– do podania: ulubione owoce, syrop klonowy, orzechy, jogurt grecki

Pancakes orkiszowo-orzechowe – pzygotowanie:

Do miski wbijamy jajko, dodajemy jogurt, mleko, sól, proszek, sodę, masło/olej kokosowy, ksylitol i roztrzepujemy rózgą. Partiami dodajemy mąkę orkiszową i zmielone orzechy, cały czas mieszając, aż powstanie masa konsystencji gęstej śmietany (można też umieścić składniki w blenderze i zmiksować). Masę odstawiamy na 10 minut, po czym smażymy placuszki na rozgrzanej patelni posmarowanej cienko masłem/olejem kokosowym ok. 1 minutę z każdej strony (do zrumienienia).

Podajemy z ulubionymi owocami lub jogurtem, posypane podprażonymi orzechami i polane
syropem klonowym.

Marta Winiarska – lekarz medycyny, fanka gotowania, nowych smaków i ciekawych zamienników. Fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka. Wie co to chroniczny brak czasu, więc stawia na szybkie i proste przepisy, którymi od 3 lat dzieli się na swojej stronie eateasy.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

Zupa orzechowa, idealna na zimę. Prosta, łatwa i zdrowa

Orzechy włoskie zazwyczaj dodajemy do wypieków, deserów, ewentualnie jako dodatek do deski serów. Warto jednak wyjść nieco poza schematy i spróbować tej oryginalnej zupy. Tak, zupy orzechowej!

10 pytań o HPV

Z wirusem HPV miała lub będzie miała kontakt co druga aktywna seksualnie osoba. Niestety, mimo powszechnego występowania dla większości ludzi wirus ten jest bardzo tajemniczy. Wokół HPV krąży wiele niedopowiedzeń, z którymi rozprawimy się raz na zawsze. Jak uchronić się przed zakażeniem i co robić, jeśli już cię dopadnie?
Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Oddychaj, nie bój się żyć i cieszyć się z bycia długodystansowcem. Rozmowa z coachem oddechem

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado. Pełna smaku i wartości odżywczych

Noworoczne postanowienie to zrzucić kilka kilogramów? Świetnie! Pora zatem zmienić menu na lżejsze. Zacznijmy od melona, który idealnie nadaje się do sałatek, zaś w 100 g zawiera zaledwie 35 kcal, więc można jeść go na okrągło.

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Zupa orzechowa, idealna na zimę. Prosta, łatwa i zdrowa

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado

Sałatka z melonem, ogórkiem i awokado. Pełna smaku i wartości odżywczych

Ciasteczka z chia – zdrowa alternatywa dla tych kupowanych w sklepie

Co na śniadanie? Energetyczna granola z marchewką

Wegańskie placki ziemniaczane. Mniej kaloryczne niż klasyczne, bo pieczone

Pomarańczowe fit ciasto z mąki kokosowej

Zdrowa kolacja na szybko: gulasz

Zdrowa kolacja na szybko: warzywny gulasz z cieciorką

Quinoa z kremem orzechowym

Komosa ryżowa z kremem orzechowym. Idealny posiłek na początek dnia

Smalec wegański. Ten przepis pokochają także mięsożercy!

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Rozgrzewający krem z pieczonych batatów i papryki. Idealny na zimę

Ciasto czekoladowe

Zobacz przepis na zdrowe ciasto czekoladowe, które nie jest bombą kaloryczną