Przejdź do treści

Pęczak z kurkami w sosie kokosowo-tymiankowym

Pęczak z kurkami w sosie kokosowo-tymiankowym
Zdjęcie: Amelia | www.vegeluv.org
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady
Emilia Clarke
„Byłam przekonana, że nie przeżyję”. Emilia Clarke z „Gry o tron” przeszła dwie operacje mózgu
Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych
Jurek Owsiak i Aleksander Baron
Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej
Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog

Jeśli chcemy jeść zdrowo, sięgajmy po produkty sezonowe! Pora na kurki. Podamy je z pęczakiem. Pachnące tymiankiem z nutą kokosową smakują doskonale!

Stroczek lisica, kurka żółta,  lisiec, pieprzyk jadalny, kurek, pieprznik pospolity, lisiczka, pieprznik gąska, a może stągiewka jadalna? Jak widać kurki mają wiele nazw, a do tego grzyby to prawdziwie kosmopolityczne – występują praktycznie na wszystkich kontynentach (oprócz Antarktydy), a także wielu wyspach. Mają wspaniały złoty kolor, niezwykły aromat, są bardzo chrupkie i twarde. Przyrządzanie kurek nie nastręcza też większych kłopotów. Trudno im się oprzeć, dla mnie szczególnie w wersji wegańskiej.

Dla jednych grzyby to jedzenie praktycznie pozbawione wartości odżywczych, inni nazywają je „mięsem lasu”. Kurki, jak i inne grzyby, składają się głównie z wody, ale zawierają też niewielkie ilości białka, węglowodanów, witamin i minerałów – w tym sporo witaminy A – karotenu – odpowiedzialnej za ich piękny, żywy kolor. Przy tym mają bardzo niewiele kalorii – tylko około 32 kcal w 100 gramach. W połączeniu z bogatą w węglowodany i cenne minerały kaszą pęczak (świetne źródło m.in. wapnia, magnezu i żelaza) i kokosowym sosem tworzą świetne danie obiadowe, które posmakuje zarówno roślinożercom, jak i wielbicielom mięs.

Obiad w sam raz na pierwsze tygodnie lata, gotowy w niecałe 45 minut. Bardzo aromatyczny, sezonowy, polski.  Wykończony świeżą nutą tymianku i prażonymi orzechami włoskimi.

Pęczak z kurkami w sosie kokosowo-tymiankowym

Zdjęcie: Amelia | www.vegeluv.org​

Składniki (dla 4 osób):

– 1 szklanka kaszy pęczak (suchej)
– 300 g świeżych kurek
– garść świeżego tymianku
– garść świeżego rumianku (albo 2 saszetki suszonego)
– 2 ząbki czosnku
– 4 łyżki oleju kokosowego
– 1 puszka mleczka kokosowego
– kilka kropel soku z limonki
– sól morska
– świeżo zmielony czarny pieprz
– garść orzechów włoskich

Przygotowanie:

Kaszę dokładnie przepłukać, zalać 2,5 szklankami wody, dodać 1 łyżkę oleju kokosowego, rumianek i kilka gałązek tymianku i gotować do miękkości – około 20 minut.

Orzechy włoskie rozdrobnić w dłoniach i podprażyć na suchej rozgrzanej patelni (2-3 minuty).

Kurki oczyścić  i opłukać pod bieżącą wodą. Jeśli są duże – pokroić w drobniejsze kawałki. Wrzucić na rozgrzany olej kokosowy i podsmażać przez 5 minut, cały czas mieszając. Dodać przeciśnięty przez praskę czosnek i poszatkowany drobno tymianek. Zalać mleczkiem kokosowym i gotować bez przykrycia przez kolejne 5-7 minut (aż kurki będą miękkie). Dodać sól i dużą ilość czarnego, świeżo zmielonego pieprzu. Na koniec gotowania skropić sokiem z limonki, wymieszać.

Pęczak odsączyć z reszty wody, usunąć rumianek i tymianek z gotowania, polać sosem kurkowym, posypać prażonymi orzechami. Udekorować świeżymi listkami tymianku.

 

Amelia pisze wegańskiego bloga Vegeluv. Stawia na świeże i nieskomplikowane podejście do gotowania. Bliska jest jej idea slow food i sezonowości, choć nie stroni od orientalnych dodatków. Pasjonuje ją fotografia i stylizacja jedzenia, miejskie ogrodnictwo i jazda konna.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

szklanka wody

Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Kobieta pijąca wino

5 mitów na temat alkoholizmu – obalamy wraz z psychiatrą

Napoje gazowane

Zanim kupisz, sprawdź, ile cukru ma twój ulubiony napój. Niektóre mają nawet 8 łyżeczek!

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami