Przejdź do treści

Wegańskie placki ziemniaczane. Mniej kaloryczne niż klasyczne, bo pieczone

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz skutecznie popracować nad mięśniami brzucha? Kasia Bigos prezentuje najlepsze ćwiczenia
Szparag daje radę!
Sezon na szparagi! Wypróbuj 3 smaczne i niezwykle proste przepisy ze szparagami w roli głównej
Co się dzieje z naszą skórą, gdy się stresujemy? O wpływie stresu na cerę pisze kosmetolog Joanna Skrzypczak
Skrzepy krwi w trakcie okresu – kiedy warto wybrać się do lekarza?
Sprite walczy z nienawiścią w Internecie. „Z miłością do hejterów” – właśnie tak powinny wyglądać reklamy!

Placki ziemniaczane – polski klasyk. Kto ich nie lubi? Proponujemy je w lżejszej odsłonie, bo zamiast smażenia w głębokim tłuszczu skorzystamy z piekarnika. Taka wersja smakuje równie dobrze, jest tak samo łatwa do zrobienia, a przy tym łagodniejsza dla żołądka, mniej kaloryczna i lekkostrawna.

Gdy placki rumienić się będą w piekarniku, wy w tym czasie przygotujecie sobie ulubione dodatki. My proponujemy zblanszowaną zieleninę, puree z pieczonej marchewki lub selera, ostry sos pomidorowy lub dip czosnkowo-pietruszkowy na bazie awokado czy domowy ketchup.

Jarmuż – 3 przepisy z kultowym warzywem

Tym prostym sposobem na naszym talerzu wyląduje bardzo smaczny, sezonowy i wartościowy wegański obiad, składający się z produktów, które wszyscy dobrze znamy i lubimy, ale podanymi w formie, która zamiast przeciążyć układ pokarmowy, doda nam fajnej energii.

Pieczone placki ziemniaczane

pieczone placki ziemniaczane

Zdjęcie: Agata Deja

Pieczone placki ziemniaczane – składniki (na ok. 10 sztuk):

– 500 g obranych ziemniaków
– 2 czubate łyżki zmielonego siemienia lnianego (15 g)
– 5 łyżek wrzątku (35 ml)
– 2 szczypty soli
– szczypta pieprzu
– odrobina oleju do natłuszczenia papieru do pieczenia
– opcjonalnie odrobina przypraw dla nadania dodatkowego smaku plackom: suszony czosnek, suszone zioła: tymianek, rozmaryn, szałwia, oregano, zioła prowansalskie; pomijamy je, jeśli planujemy podać placki z proponowanymi wyżej dodatkami

Pieczone placki ziemniaczane – przygotowanie:

Zmielone siemię lniane zalewamy odmierzoną ilością wrzątku, mieszamy dokładnie i odstawiamy. Ziemniaki ścieramy na tarce o drobnych oczkach lub za pomocą malaksera albo robota kuchennego z funkcją tarki. Tak powstałą ziemniaczaną pulpę dokładnie odciskamy na drobnym sitku lub przez gazę. Po odciśnięciu powinno jej zostać ok. 300 g.

Następnie przekładamy ją do miski, dodajemy kleik z siemienia, sól, pieprz oraz ewentualnie dodatkowe przyprawy i dokładnie ugniatamy całość ręką, aby składniki dobrze się połączyły.

Nagrzewamy piekarnik do 220°C, blachę do pieczenia wykładamy papierem, który smarujemy delikatnie olejem. Masę na placki nakładamy łyżką stołową, zachowując odstęp (1 łyżka = 1 placek), po czym dokładnie ją spłaszczamy na grubość ok. 5 mm.

Wstawiamy do nagrzanego pieca i pieczemy ok. 20 minut. W połowie czasu pieczenia blachę wyjmujemy z pieca, a każdy placek delikatnie przewracamy na drugą stronę, po czym wstawiamy ponownie do piekarnika. Gdzieniegdzie masa może się przykleić, ale wystarczy wtedy trochę ją podważyć metalową szpatułką. Podajemy od razu, z wybranymi dodatkami. Resztę przechowujemy w lodówce do 3 dni.

 

Agata Deja – fotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przepis na serowe placuszki z figą

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

@lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Sałatka z batatami i brokułem. Smakowita i oryginalna propozycja na kolację

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

bakłażan nadziewany

Bakłażan nieźle nadziany. Dyniowo-jarmużowy farsz to strzał w dziesiątkę!

Trzy razy jajka!

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Onigirazu – „sushi kanapka” ze szparagami

Gryczane kaszotto z zielonym groszkiem. Może nie wygląda, ale smakuje obłędnie!

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Orkiszowy mazurek pistacjowy

Orkiszowy mazurek pistacjowy. Zdrowy deser na Wielkanoc

Tarta z cukinią w roli głównej. Delikatna w smaku i niskokaloryczna

Mazurek być musi!

Jak Wielkanoc, to musi być mazurek. Oto jego wersja light, sprawdź!

awokado

Awokado w duecie z czarnym makaronem. Smak do pokochania!

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

Limonkowy mus z galaretką z kiwi. Smakuje doskonale i dostarcza mnóstwa witaminy C