Przejdź do treści

Przepis na pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą

Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Zdjęcie: Śliwka | Burczymiwbrzuchu
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady
Emilia Clarke
„Byłam przekonana, że nie przeżyję”. Emilia Clarke z „Gry o tron” przeszła dwie operacje mózgu
Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych
Jurek Owsiak i Aleksander Baron
Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej
Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog

Smak pierogów kojarzy się z domem rodzinnym, smakiem dzieciństwa. Najczęściej domowa wersja jest tłusta, dlatego przygotowaliśmy „odchudzoną” wersję pierogów z mąki orkiszowej z farszem z kiszonej kapusty.

Kapusta w wersji kiszonej jest nie do przecenienia – głównie ze względu na ilość zawartej w niej witaminy C. To także spec od przyspieszania przemiany materii, choć należy uważać na jej nieprzyjemne, wzdymające właściwości, gdy łapczywie rzucimy się na zbyt dużą porcję.

Jeśli nie jesteście kiszonkowymi fanatykami i nie macie własnych zapasów w spiżarni, zawsze można pomóc sobie wersją sklepową. Pamiętajcie jednak, żeby przede wszystkim zwrócić uwagę, czy kapusta jest kiszona (poddana naturalnym procesom fermentacji), czy kwaszona – do takiej producenci potrafią dodać różne nieprzyjemne niespodzianki w postaci ulepszaczy smaku i konserwantów.

Do pierogów z kapustą, niby wszystkim dobrze znanych, podeszłam nieco inaczej. Postanowiłam, wbrew tradycyjnym polskim zwyczajom, nieco je „odchudzić”, używając zdrowszych zamienników. Zamiast białej mąki pszennej, użyłam orkiszowej (która, podobnie jak sama kiszona kapusta, świetnie poprawia przemianę materii), zamiast skwarków postawiłam na przyjemnie chrupiące pestki dyni i słonecznika, a starą, poczciwą śmietanę zastąpiłam jogurtem greckim. Dacie się namówić?

Pierogi orkiszowe z kapustą kiszoną i żurawiną (24 sztuki)

Zdjęcie: Śliwka | Burczymiwbrzuchu

Składniki na ciasto:

– 250 g mąki orkiszowej jasnej (typ 650)
– 4 łyżki oliwy
– pół łyżeczki soli
– 130 ml ciepłej wody

Składniki na farsz:

– 250 g kiszonej kapusty
– 150 g suszonej żurawiny
– 150 ml czerwonego wina
– 1 łyżeczka słodkiej mielonej papryki
– 1 łyżeczka kuminu (mielonego kminu rzymskiego)
– pieprz
– 1 łyżka masła 

„Skwarki”:

– 2 łyżki masła
– 2 łyżki pestek dyni
– 2 łyżki pestek słonecznika

Do podania:

– jogurt grecki

Przygotowanie:

Farsz:
Poszatkuj drobno kapustę. Podsmaż na maśle kapustę z żurawiną i dolej wina. Smaż, aż wino wyparuje. Dopraw papryką, kuminem i dużą ilością pieprzu.

Ciasto:
Pomieszaj w misce wszystkie składniki poza wodą. Powoli zacznij dolewać wodę i zagniatać ciasto. Po zagnieceniu ciasto powinno mieć elastyczną konsystencję i nie kleić się do rąk (jeśli mimo wszystko lekko się klei, podsyp nieco mąką).

Wyłóż ciasto na oprószony mąką blat, oprósz mąką z góry i pokrój ciasto na dwie części. Jedną z części przykryj odwróconą do góry dnem miseczką. Drugą część rozwałkuj na bardzo cienki placek. Wytnij z ciasta kółka (jedno przy drugim) za pomocą odwróconej do góry dnem szklanki. Na każdym kółku umieść na środku ok. dwie łyżeczki farszu i sklej pierogi palcami. W miejsce sklejenia nie może dostać się farsz, gdyż w przeciwnym razie pierogi mogą rozkleić się podczas gotowania. Pozostałe skrawki ciasta ponownie zagnieć i rozwałkuj. To samo zrób z drugą częścią ciasta, wcześniej nieco podsypując ją mąką.

Ulepione pierogi możesz zamrozić. Jeśli chcesz je podać od razu, układaj je na oprószonej mąką desce i przykryj ściereczką, aby nie wysychały.

Gotowanie:
Nalej wodę do dużego garnka, zagotuj i posól ok. 1 łyżką soli. Do gotującej się wody wrzuć świeżo ulepione lub zamrożone pierogi. Czas gotowania zależy od grubości ciasta oraz od tego, czy są świeże, czy zamrożone. Będą potrzebować od 4 (niezamrożone, cienkie) do 7 minut (zamrożone, nieco grubsze). Najlepszą metodą jest obserwacja. Powinny wypłynąć na wierzch, a środek z farszem powinien zacząć nieco prześwitywać. Można również wyjąć jednego i spróbować, czy stopień ugotowania nam odpowiada.

Wyjmij pierogi łyżką cedzakową na talerze.

„Skwarki”:
Rozgrzej masło na patelni. Wrzuć pestki i smaż, aż się zarumienią. Gorącymi pestkami posyp porcję pierogów. Pierogi możesz podać z jogurtem greckim.

Śliwka od ponad 4 lat prowadzi wraz z przyjaciółką Tosią bloga burczymiwbrzuchu. Na co dzień stawia na zdrowe, sezonowe rozwiązania, lecz uczciwie przyznaje, że nie mogłaby żyć bez masła. Wkrótce zostanie mamą, więc materiał o kiszonej kapuście spadł jej jak z nieba.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

szklanka wody

Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Kobieta pijąca wino

5 mitów na temat alkoholizmu – obalamy wraz z psychiatrą

Napoje gazowane

Zanim kupisz, sprawdź, ile cukru ma twój ulubiony napój. Niektóre mają nawet 8 łyżeczek!

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami