Przejdź do treści

Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Zdjęcie: Śliwka | Burczymiwbrzuchu
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Unsplash
Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią
Tort cytrusowo-szpinakowy
Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało
Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć

Smak pierogów kojarzy się z domem rodzinnym, smakiem dzieciństwa. Najczęściej domowa wersja jest tłusta, dlatego przygotowaliśmy „odchudzoną” wersję pierogów z mąki orkiszowej z farszem z kiszonej kapusty.

Kapusta w wersji kiszonej jest nie do przecenienia – głównie ze względu na ilość zawartej w niej witaminy C. To także spec od przyspieszania przemiany materii, choć należy uważać na jej nieprzyjemne, wzdymające właściwości, gdy łapczywie rzucimy się na zbyt dużą porcję.

Jeśli nie jesteście kiszonkowymi fanatykami i nie macie własnych zapasów w spiżarni, zawsze można pomóc sobie wersją sklepową. Pamiętajcie jednak, żeby przede wszystkim zwrócić uwagę, czy kapusta jest kiszona (poddana naturalnym procesom fermentacji), czy kwaszona – do takiej producenci potrafią dodać różne nieprzyjemne niespodzianki w postaci ulepszaczy smaku i konserwantów.

Pamiętajcie jednak, żeby przede wszystkim zwrócić uwagę, czy kapusta jest kiszona (poddana naturalnym procesom fermentacji), czy kwaszona – do takiej producenci potrafią dodać różne nieprzyjemne niespodzianki w postaci ulepszaczy smaku i konserwantów

Do pierogów z kapustą, niby wszystkim dobrze znanych, podeszłam nieco inaczej. Postanowiłam, wbrew tradycyjnym polskim zwyczajom, nieco je „odchudzić”, używając zdrowszych zamienników. Zamiast białej mąki pszennej, użyłam orkiszowej (która, podobnie jak sama kiszona kapusta, świetnie poprawia przemianę materii), zamiast skwarków postawiłam na przyjemnie chrupiące pestki dyni i słonecznika, a starą, poczciwą śmietanę zastąpiłam jogurtem greckim. Dacie się namówić?

Pierogi orkiszowe z kapustą kiszoną i żurawiną (24 sztuki)

Zdjęcie: Śliwka | Burczymiwbrzuchu

Składniki na ciasto:

– 250 g mąki orkiszowej jasnej (typ 650)
– 4 łyżki oliwy
– pół łyżeczki soli
– 130 ml ciepłej wody

Składniki na farsz:

– 250 g kiszonej kapusty
– 150 g suszonej żurawiny
– 150 ml czerwonego wina
– 1 łyżeczka słodkiej mielonej papryki
– 1 łyżeczka kuminu (mielonego kminu rzymskiego)
– pieprz
– 1 łyżka masła 

„Skwarki”:

– 2 łyżki masła
– 2 łyżki pestek dyni
– 2 łyżki pestek słonecznika

Do podania:

– jogurt grecki

Przygotowanie:

Farsz:
Poszatkuj drobno kapustę. Podsmaż na maśle kapustę z żurawiną i dolej wina. Smaż, aż wino wyparuje. Dopraw papryką, kuminem i dużą ilością pieprzu.

Ciasto:
Pomieszaj w misce wszystkie składniki poza wodą. Powoli zacznij dolewać wodę i zagniatać ciasto. Po zagnieceniu ciasto powinno mieć elastyczną konsystencję i nie kleić się do rąk (jeśli mimo wszystko lekko się klei, podsyp nieco mąką).

Wyłóż ciasto na oprószony mąką blat, oprósz mąką z góry i pokrój ciasto na dwie części. Jedną z części przykryj odwróconą do góry dnem miseczką. Drugą część rozwałkuj na bardzo cienki placek. Wytnij z ciasta kółka (jedno przy drugim) za pomocą odwróconej do góry dnem szklanki. Na każdym kółku umieść na środku ok. dwie łyżeczki farszu i sklej pierogi palcami. W miejsce sklejenia nie może dostać się farsz, gdyż w przeciwnym razie pierogi mogą rozkleić się podczas gotowania. Pozostałe skrawki ciasta ponownie zagnieć i rozwałkuj. To samo zrób z drugą częścią ciasta, wcześniej nieco podsypując ją mąką.

Ulepione pierogi możesz zamrozić. Jeśli chcesz je podać od razu, układaj je na oprószonej mąką desce i przykryj ściereczką, aby nie wysychały.

Gotowanie:
Nalej wodę do dużego garnka, zagotuj i posól ok. 1 łyżką soli. Do gotującej się wody wrzuć świeżo ulepione lub zamrożone pierogi. Czas gotowania zależy od grubości ciasta oraz od tego, czy są świeże, czy zamrożone. Będą potrzebować od 4 (niezamrożone, cienkie) do 7 minut (zamrożone, nieco grubsze). Najlepszą metodą jest obserwacja. Powinny wypłynąć na wierzch, a środek z farszem powinien zacząć nieco prześwitywać. Można również wyjąć jednego i spróbować, czy stopień ugotowania nam odpowiada.

Wyjmij pierogi łyżką cedzakową na talerze.

„Skwarki”:
Rozgrzej masło na patelni. Wrzuć pestki i smaż, aż się zarumienią. Gorącymi pestkami posyp porcję pierogów. Pierogi możesz podać z jogurtem greckim.

Śliwka od ponad 4 lat prowadzi wraz z przyjaciółką Tosią bloga burczymiwbrzuchu. Na co dzień stawia na zdrowe, sezonowe rozwiązania, lecz uczciwie przyznaje, że nie mogłaby żyć bez masła. Wkrótce zostanie mamą, więc materiał o kiszonej kapuście spadł jej jak z nieba.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Kąski batata z guacamole i chipsem z jarmużu

Zdrowa, szybka przekąska z batatów i chipsy z jarmużu

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Przepis na witaminowe koktajle usprawniające pracę mózgu

Wiosenne tagliatelle ze szparagów

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Przepis na indyjskie sataje z tempehu

Spaghetti z cukinii z figami

Bezmięsny obiad! Makaron z cukinii w towarzystwie fig

Szparag daje radę!

Sezon na szparagi! Wypróbuj 3 smaczne i niezwykle proste przepisy ze szparagami w roli głównej

Muffiny z rabarbarem i glazurą tahini

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Frittata ze szparagami

Frittata ze szparagami. Dasz się skusić?

Onigirazu – „sushi kanapka” ze szparagami

Tarta z cukinią w roli głównej. Delikatna w smaku i niskokaloryczna

Jedzenie na stole

Święta bez jaj, czyli Wielkanoc na diecie wegańskiej

Jaglany mazurek lekko tropikalny

Wielkanocny mazurek z kokosem, mango i limonką

Crumble, czyli deser z… selerem!

Crumble, czyli deser z… selerem!

Zdrowe panierki – chrupiąca przyjemność

Buraczany krem w towarzystwie miętowego pesto i aksamitnej śmietanki z fety

Chrup, chrup pora!