Przejdź do treści

Pij! Ale nie za dużo…

Pij! Ale nie za dużo…
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
tabletki na dłoni
Pigułka na samotność wkrótce w aptekach?
Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego
Ginekolog Michał Lipa o tym, jak i kiedy można ocenić długość i wagę dziecka
Chemioterapia: kobiety silniej odczuwają skutki niż mężczyźni
Mama Ginekolog: nie sprawdzajcie w ulotkach, czy dany lek można stosować w trakcie karmienia piersią

W czasie intensywnego treningu tracimy nawet 3 proc. masy ciała wraz z płynami. Czy musimy to wszystko od razu nadrobić? Być może nawet nie powinniśmy.

Pij wodę, nawet gdy czujesz, że nie chce ci się pić – kto z nas tego nie słyszał? Powszechnie uważa się, że nawadnianie to sprawa priorytetowa (szczególnie podczas wysiłku fizycznego). Jedno z często przywoływanych badań z udziałem maratończyków wykazało na przykład, że podczas biegu tracimy wraz z płynami nawet 3,1 proc. masy ciała! Takie badania utwierdzają nas w jednym: musimy pić jak najwięcej. Nie do końca, bo to też może być niebezpieczne dla zdrowia! 

I tu część z was pewnie zaskoczę, bo w czasie treningu powinnyśmy pić płyny dopiero wtedy, gdy czujemy pragnienie. Zbytnie nawodnienie może utrudnić trening. Ale co gorsze, prowadzić do groźnych konsekwencji.

Nowe rekomendacje, które ukazały się w piśmie Clinical Journal of Sport Medicine, sugerują, że nadmierne nawodnienie organizmu grozi tzw. hiponatremią związaną z aktywnością fizyczną. To stan, kiedy nerki nie są w stanie wydalić nadmiaru wody z organizmu i w rezultacie sód – ważny elektrolit – ulega dużemu rozcieńczeniu, powodując obrzęk komórek ciała. Pierwsze niepokojące objawy to mdłości i obrzęki. Na pewno nie powinniśmy tego bagatelizować.

Dlatego eksperci zalecili, abyśmy w czasie aktywności pili wtedy, gdy odczuwamy pragnienie. To jest nasz naturalny sygnał do reakcji i wewnętrzny mechanizm, chroniący – jak się okazuje – nie tylko przed odwodnieniem, ale i nadmiernym nawodnieniem.

Jedno zastrzeżenie. W przypadku osób, które bardzo intensywnie się pocą, pragnienie nie jest najlepszym wyznacznikiem tego, kiedy sięgnąć po butelkę z płynem. Ci sportowcy powinni pić częściej, uważają naukowcy. No cóż… nie jest łatwo określić, czy pocimy się średnio, czy już może zbyt mocno, i czy to odkrycie dotyczy właśnie nas. Dlatego wnioski budzą parę wątpliwości. Tak czy siak, warto pamiętać o tym, że możemy przesadzić także w tę drugą stronę… 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Kubek kawy

Kawa a jakość plemników. Okazuje się, że jest zależność!

Angelina Jolie najpierw szokowała, teraz ratuje życie

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Męski „PMS”, czyli Syndrom Poirytowanego Samca

Strach przed bólem gorszy niż ból

Strach przed bólem gorszy niż ból

6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Nie odkrywaj swojej pasji – stwórz ją

Zdenerwowany? Zjedz coś

Fitness na zdrowe jelita

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Pies kontra upał. Jak pomóc zwierzakowi?

10 ekokosmetyków idealnych na lato