Przejdź do treści

Masz w lodówce kiszone ogórki? Zobacz, co możesz z nich wyczarować

iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!
Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!
mama i córka
A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?
5 jogicznych zasad zdrowego i długiego życia. Skorzystaj z porad Kasi Bem
„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Zanim pojawią się nowalijki, kiszonki rządzą! Jakkolwiek zaskakująco to brzmi, z kiszonych ogórków można zrobić placuszki! W tej formie, z dodatkiem łososia i limonkowego serka, ogórki kiszone onieśmielają smakiem.

Kiszenie pozwala zachować najwięcej witamin i składników mineralnych pierwotnie zawartych w warzywach. Ogórki kiszone zawierają więcej witaminy C niż surowe. Jedząc ogórki kiszone, zwalczamy infekcje, poprawiamy koncentrację i pracę układu nerwowego (witaminy z grupy B), przyspieszamy przemianę materii, usuwamy nadmiar wody z organizmu. Ogórki pozytywnie wpływają również na włosy, skórę i paznokcie, zawierają sporo błonnika i potrafią uratować rano po hucznej imprezie. Nic tylko kisić!

Z kiszonych ogórków można nie tylko ugotować zupę czy ozdobić kanapkę. Możliwości jest znacznie więcej. Postanowiłam zainspirować się warzywnymi blinami i potraktować ogórki jak cukinię. Starłam je na tarce na placuszki. Do ciasta dodałam mąkę pełnoziarnistą i kilka ciekawych składników podkreślających ich smak: kurkumę, chilli, czosnek i koperek. Placuszki serwowałam z limonkowym serkiem oraz plastrami wędzonego łososia. Moim zdaniem smakują jeszcze lepiej niż w klasycznej wersji z cukinią. Sprawdźcie!

Pełnoziarniste placuszki z ogórków kiszonych

Zdjęcie: Tosia Kolo | Burczymiwbrzuchu

Składniki:

– 500 g ogórków kiszonych
– jajko
– 200 ml mleka krowiego lub roślinnego
– 200 g mąki pełnoziarnistej
– ząbek czosnku
– łyżka posiekanego koperku
– łyżeczka posiekanej papryczki
– chilli ½ łyżeczki kurkumy
– sól, świeżo mielony pieprz
– kilka łyżek oleju roślinnego do smażenia (np. rzepakowy)

Limonkowy serek:

– 250 g serka twarogowego
– łyżka jogurtu naturalnego
– sok z 1 limonki
– łyżeczka skórki z limonki
– łyżeczka posiekanej papryczki chilli
– ½ łyżeczki miodu
– 2 łyżki posiekanego koperku
– 2 małe ogórki kiszone
– sól, pieprz

Dodatkowo do podania:

– plastry wędzonego łososia
– koperek
– plasterki ogórków kiszonych
– plasterki chilli

 

Napar imbirowy

Sposób przygotowania:

Ogórki ścieramy na tarce o grubych oczkach, zostawiamy w misie z sokiem. Dodajemy jajko oraz wlewamy mleko, mieszamy. Dodajemy koperek, chilli, przeciśnięty przez praskę czosnek, kurkumę, sól i pieprz. Stopniowo dodajemy mąkę i dokładnie mieszamy masę do połączenia składników. Ciasto powinno być gęste, ale nie lejące. W razie potrzeby dolewamy więcej mleka lub dosypujemy mąkę.

Na patelni rozgrzewamy olej, wykładamy po łyżce masy, którą delikatnie spłaszczamy. Smażymy po ok. 2 minuty na stronę. Odsączamy z tłuszczu przy pomocy ręcznika papierowego.

W międzyczasie serek łączymy z jogurtem, sokiem i skórką z limonki, chilli, koperkiem, miodem i startymi na drobnej tarce ogórkami kiszonymi. Całość dokładnie mieszamy i przyprawiamy do smaku pieprzem oraz solą.

Placuszki podajemy na ciepło lub na zimno, z dodatkiem limonkowego serka, z plastrami wędzonego łososia, koperkiem, chilli i plasterkami ogórków.

Tosia Kolo – w wieku 10 lat upiekła pizzę i zakochała się w gotowaniu od pierwszego pieczenia. Razem z przyjaciółką Śliwką od ponad 4 lat prowadzi bloga burczymiwbrzuchu, a także stronę poświęconą wypiekowi domowego chleba. W gotowaniu ceni najbardziej kreatywność i wyczucie smaku.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Ziemniak – sezon na to, co pod ziemią

Odkryj ziemniaka na nowo i posmakuj wytrawnych ciastek z łososiem

Pasta z rukolowym pesto

Rukola ma moc! Skorzystaj z przepisu na pastę z pesto z rukoli

Pora na pora

Doceń pora! To warzywo zasługuje na uwagę

marchew

Rozgrzej się! Aromatyczna zupa marchewkowa z pikantną nutą

Napar imbirowy

Jest ci zimno i nie masz siły? Oto napar imbirowy na rozgrzewkę

Sałatka z pomarańczami – idealna na lunch albo na kolację. Lekka ale sycąca

Przednówkowa ribollita – królewskie danie z warzyw i chleba razowego

Zupa rybna w tajskiej odsłonie

Zupa rybna w tajskiej odsłonie. Znakomicie rozgrzewa i syci

Wegański solony sos karmelowy – nietypowy, bo zamiast cukru jest zdrowy zamiennik

Kisiel? Tak, ale domowy!

Lubisz kisiel, ale przeraża cię zawarta w nim chemia? Oto przepis na domową wersję

Zdrowsza opcja na tłusty czwartek – pieczone pączki z lukrem z nerkowców