Przejdź do treści

Po co dzieciom witamina D?

Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Stringi na schodach przed sądem w Cork (Irlandia)
Majtki oznaką protestu. Kobiety w Irlandii oburzone po skandalicznym wyroku
dachy domów z kominami, z których leci dym
Smog. W większości polskich gmin nadal bezkarnie spala się śmieci
Modelki Victoria's Secret
Jan Singer, dyrektor generalna, opuszcza Victoria’s Secret
Cytologia – zwróć uwagę na to, czym masz pobierany materiał
płaczące dziecko
Zimne powietrze na obrzęk krtani. 31-letnia matka uratowała swoje dziecko za pomocą zamrażarki

Pierwsze skojarzenie: zapobiega krzywicy. To dlatego niemowlętom podaje się witaminę D w kropelkach i dodaje ją do mleka modyfikowanego. Okazuje się, że witaminy D potrzebują też starszaki (i całkiem dorośli), a ma ona do zaoferowania znacznie więcej niż dbanie o prawidłowy wzrost kości.

Na straży odporności

Niedobór witaminy D to nie tylko zwiększone ryzyko krzywicy u najmłodszych i osteoporozy u najstarszych, ale też znaczny spadek odporności. I odwrotnie – dostarczanie organizmowi odpowiednich dawek tej witaminy ma zbawienny wpływ na układ immunologiczny. Naturalne siły obronne zostają wzmocnione, infekcje zdarzają się rzadziej i mają mniej gwałtowny przebieg. Czy nie tego właśnie potrzeba maluchom w sezonie chorobowym?

Witamina słońca

Brzmi banalnie prosto: wystarczy 15 minut na słońcu, żeby w skórze wytworzyła się pokrywająca dzienne zapotrzebowanie organizmu dawka witaminy D. Nic, tylko wystawiać dzieci na dwór. Niestety, w naszej szerokości geograficznej warunki odpowiednie do syntezy witaminy D w skórze mamy jedynie przez cztery miesiące w roku. Od maja do sierpnia, w godzinach silnego nasłonecznienia i to pod warunkiem, że skóra – przynajmniej twarzy, przedramion i rąk – nie będzie osłonięta ubrankiem (czapeczkę też warto ściągnąć!) ani zabezpieczona kremem z filtrem. Witaminy D nie da się też nałapać na zapas.  Wakacje w najsłoneczniejszym miejscu na świecie nie sprawią, że jej dobroczynne działanie rozciągnie się na szarą polską jesień i zimę. W pozbawionych słońca miesiącach trzeba sobie radzić inaczej.

Dieta a witamina D

O ile niedobory niektórych witamin możemy spokojnie wyrównać dobrze zbilansowaną dietą, z witaminą D sprawa nie jest taka prosta. Jeśli szukacie podpowiedzi, w których produktach spożywczych ją znaleźć, proszę bardzo: masło, wątróbka, jaja, awokado, a przede wszystkim morskie ryby, zwłaszcza te tłuste – śledź, makrela czy łosoś. Gdzie więc haczyk? Żeby tą drogą dostarczyć właściwą dawkę witaminy D, trzeba by zjadać prawie półkilogramową rybę… codziennie. Dlatego najlepszym wyjściem w sezonie jesienno-zimowym (choć raczej należałoby napisać jesienno-zimowo-wiosennym, bo obecne zalecenia dla naszej szerokości geograficznej mówią o potrzebie przyjmowania tej witaminy od września do kwietnia, czyli przez większą część roku) jest wspomaganie się suplementami.

Obecnie zaleca się, żeby witaminę D w miesiącach o mniejszym nasłonecznieniu suplementowały wszystkie grupy wiekowe: dzieci, dorośli i seniorzy. Niemowlęta powinny otrzymywać ją przez cały rok – dawkę ustala pediatra, a zależna jest ona przede wszystkim od tego, w jaki sposób maluch jest karmiony. Starszakom najlepiej zaproponować kapsułki z olejem z wątroby rekina z witaminą D. Można także sięgnąć po tran, który wcale już nie odstrasza zapachem ryby.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower?

Co nam zostanie z wakacji? Lista dobrych praktyk

Daj dziecku komiks

Przez pianino do… języka

Potówki – problem upalnego lata

5 sposobów, jak chronić skórę podczas upałów

Owoce i warzywa bez przemycania

Owoce i warzywa bez przemycania

Domykamy walizki i jedziemy na plażę!

Zabawki dla dziecka, które łatwo spakować

Co nam daje plaża?

Dzieciak w wodzie: subiektywny poradnik bezpieczeństwa

Pod kontrolą