Przejdź do treści

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!
Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziecko je posiłek przy stole i pije wodę ze szklanki
Co czuje dziecko, kiedy jest zmuszane do jedzenia? Wyjaśnia dietetyczka
Posiłek w restauracji. Kobieta je
7 nieoczywistych produktów, po których może ci się odbijać
kobieta w ciąży
„3 razy rodziła, karmiła piersią i nigdy nie miała USG piersi…”. Dr Strus o tym, że ciąża nie chroni przed nowotworem
Grzyby trzymane w dłoniach
Jak przygotować się do grzybobrania? GIS podaje najważniejsze zasady
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty fatshamingu
Patrycja Kujawa odmówiła uszycia sukienki powyżej rozmiaru 38. Teraz odpowiada na zarzuty o fatshaming

Nie jest to porada typu „stretching to obowiązkowy element każdego treningu”. Tak jest, ale jeśli podnosicie ciężary, powinniście wiedzieć, czemu jest to dla was podwójne ważne.

Znam wiele osób, które podnoszą ciężary i mimo że wyglądają świetnie, ani nie cieszą się najlepszym zdrowiem ani tym bardziej – elastycznością. Pozostaje dla mnie tajemnicą, dlaczego dla niektórych ćwiczenia rozciągające są obcym zjawiskiem, ale postaram się im skutecznie uświadomić, że powinni sobie o tym przypomnieć.

Po pierwsze, pożegnacie się z większością bólów i strzykań, które być może uważacie za nieodłączny element stretchingu – mimo że tak nie jest. Po drugie będziecie regenerować się znacznie szybciej i szybciej odzyskiwać siłę po ciężkich treningach. Nie sposób nie przypomnieć, że rozciąganie zmniejsza także ryzyko kontuzji. Nie można bowiem zbyt skutecznie nabierać siły (i ewentualnie obwodów mięśni), jeśli przy prostym ruchu plecy rażą was prądem.

W książce Pavla Tsatsouline’a „Siła dla ludu” przytacza on cytat legendy radzieckiej sztangi Jurija Władsowa: „Rozciągałem kręgosłup na każdym treningu, stosując każde dostępne ćwiczenie. A ponieważ maniakalnie przestrzegałem tej zasady, przez wszystkie lata w wyczynowym sporcie nigdy nie zaznałem bólów pleców, tak często trapiących sportowców”.

Oprócz wspomnianych zalet zdrowotnych, poprawne rozciąganie może dodać też siły. Pavel Tsatsouline przytacza w swej książce badanie amerykańskie dr Wayne’a Westcotta, w którym uczestnicy, którzy przez 20 sekund rozciągali mięśnie poddane chwilę wcześniej ćwiczeniom siłowym, uzyskali w trakcie 10-tygodniowego programu prawie 20 procent siły więcej niż grupa, która się nie rozciągała. Dr Westcott sugerował, że skoro funkcjami mięśnia są skurcz i rozciągnięcie, nie trenując jednej z tych funkcji, uzyskuje się gorsze wyniki w drugiej. Czyli takie jin i jang czynności mięśniowej.

Tsatsouline uważa, że niektóre zaawansowane ćwiczenia na gibkość, np. rozciąganie izometryczne na progu zamknięcia czy rozciąganie powięzi, zwiększają siłę nawet o 20 procent dzięki odwrażliwieniu receptorów w ciałkach Golgiego w ścięgnach. Receptory te są bezpiecznikami, które ograniczają waszą siłę. Te mikroskopijne czujniki rozmieszczone w tkankach łącznych blokują mięśnie, gdy zarejestrują siłę przekraczającą określony limit.

Mam nadzieję, że nie muszę dłużej przekonywać!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Żuraw - ćwiczenie w jodze

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kobieta wykonująca ćwiczenia rozciągające

Ścięgno Achillesa – ćwiczenia, rozciąganie. Jak je wzmocnić?

5 kroków do wejścia w tryb urlopowy. O tym, jak szybciej przestawić się na wakacyjne „slow motion”, radzi psycholog Anita Kruszewska

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

magnetoterapia

Magnetoterapia – na czym polega, komu jest zalecana, jakie daje efekty?

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

5 pomysłów na jednodniowy detoks

Dieta oczyszczająca – jadłospis. Jak oczyścić organizm?

ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające – stretching dla początkujących i dzieci

Aminokwasy egzogenne i endogenne - Czym są i jaką rolę pełnią?

Aminokwasy egzogenne i endogenne – czym są i jaką rolę pełnią?

kobieta leżąca w łóżku

Jak radzić sobie z okresem, kiedy umierasz z bólu? Instruktorka fitness ma dla nas kilka wskazówek

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Nauczycielka jogi pokazuje ćwiczenie rozciągające na krześle

Masz pracę siedzącą? Poznaj „Koci Grzbiet”. „Najprostsze i superważne ćwiczenie za biurkiem” – twierdzi nauczycielka jogi

Kobieta rozciąga się

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

Elektrostymulacja - zabieg rehabilitacyjny, który może pozytywnie wpłynąć na naszą sylwetkę

Na czym polega elektrostymulacja i kiedy powinno się ją stosować?

Rozciąganie pleców na sportowo

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Kobieta leży na hamaku

Regeneracja – zachowaj równowagę!

Wzmacnianie przez rozciąganie. Postaw na gumę – to efektywne i w dodatku niedrogie akcesorium!

Trening bez rozciągania – jak reaguje ciało?

Joga zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała i umysłu. Zapewnia Kasia Bem

Twój mózg co jakiś czas potrzebuje odpoczynku i relaksu. Podpowiadamy, jak to zrobić

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm