Przejdź do treści

Pokochaj białko z roślin

Ilustracja: Julia Szostak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak dbać o zęby z próchnicą?
Jak dbać o zęby z próchnicą? Wyjaśnia dentysta Tomasz Kupryś
Kobieta trzyma niemowlaka
Dlaczego dziecko chce być przy piersi mamy? Nie zawsze chodzi o głód
Metoda Ferbera – czy naprawdę sprawdza się w usypianiu dzieci?
Metoda Ferbera – czy naprawdę sprawdza się w usypianiu dzieci?
kobiety w łóżku
„Szantażowanie seksem wciąż cieszy się popularnością” – twierdzi psycholożka
Dziecko w szkole
Koronawirus w Polsce a nauka zdalna. MEN: dzieci nie wrócą do szkół do końca roku szkolnego

Białko to jajka, nabiał, mięso. Od dawna wiadomo, że to nieprawda. Przyglądam się zatem innym jego źródłom i sprawdzam, skąd jeszcze czerpać to najbardziej wartościowe. Okazuje się, że możliwości, także dla roślinożerców, jest sporo!

Do tego wpisu zainspirowała mnie historia, która wydarzyła się parę ładnych lat temu, kiedy uczestniczyłam w kursie na instruktora kulturystki (Natalka kulturystka – to brzmi dosyć zabawnie). Miałam w programie zajęcia z żywienia i suplementacji w sportach siłowych. Już wtedy co nieco wiedziałam na temat diety, mimo że dopiero zaczynałam swoją przygodę z dietetyką. Oczywiście, jak na przyszłych kulturystów przystało, temat białka był wyjątkowo wyczekiwany. Główny wniosek z zajęć: białko czerpiemy z mięsa, nabiału i jaj (nie wspominając o obowiązkowych suplementach niezależnie od stopnia zaawansowania amatora sportu). Kropka. Na pytanie o rośliny strączkowe i inne produkty pochodzenia roślinnego dostałam odpowiedź, że tych produktów się nie uwzględnia, bo zawartość w nich białka jest znikoma, a jakość białka za słaba, żeby budować na niej masę. O matko, co ja słyszę! To się załamałam…

To co te „wegany” jedzą? Zdaję sobie sprawę, że moje pytanie było zadane ok. sześciu lat temu, więc świadomość na temat diety roślinnej była mniejsza niż dzisiaj, ale mimo wszystko i teraz bardzo często spotykam się z pytaniem o roślinne źródła białka i widzę niedowierzanie w oczach, gdy mówię, że można ćwiczyć, podnosić ciężary i zdrowo żyć bez pieczonej piersi z kurczaka, jogurtu i wielbionego przez wszystkich serka wiejskiego. I wciąż powtarzające się pytanie: to co ty jesz?!

Na podstawie piramidy zdrowego odżywiania stworzonej przez Instytut Żywności i Żywienia w 2016 roku określono zasady zdrowego odżywiania, które mówią w jasny sposób, że nie powinniście jeść więcej niż 500 g mięsa tygodniowo, co oznacza, że dziennie nie powinniście przekraczać dawki 70 g. A jak wygląda przeciętny jadłospis? Dwie parówki na śniadanie (ok. 100 g mięsa), na drugie śniadanie kanapka z dwoma plasterkami szynki (40 g), a na obiad ulubiona pierś z kurczaka (150 g), już o kolacji nie wspominając. Czyli 190 g mięsa w jeden dzień! Dzienny limit przekroczony ponaddwukrotnie.

Warto więc poszukać alternatywnych źródeł białka. Bo w roślinach jest MOC.

Jeśli nie mięso, to co?

100 g mięsa zawiera 19-24 g białka (w zależności od jego rodzaju). A jak to jest ze strączkami? Soczewica (czerwona, zielona, czarna itp.), fasola czerwona, biała (w sklepach coraz częściej można spotkać bardziej egzotyczne odmiany), ciecierzyca, soja. Wybór jest naprawdę duży. Strączki średnio zawierają w 100 g ok. 22 g białka. Soja wygrywa, bo zawiera aż 36 g białka w 100 g nasion*. Rośliny pod tym względem całkiem nieźle się prezentują, prawda? Pamiętajcie, że oprócz nasion soczewicy suche nasiona roślin strączkowych trzeba namoczyć przez noc (ok. 12 godzin) i najlepiej w tym czasie wymienić kilka razy wodę. No i nie gotujcie ich w tej samej wodzie, w której się moczyły. Dzięki całonocnemu moczeniu będą lepiej tolerowane i na pewno szybciej się ugotują. Dodatek do gotowania kopru włoskiego czy kminku także ustrzeże was przed nadmiernymi wzdęciami. Pasta z fasoli, kotlety z soczewicy czy falafele (kotleciki z cieciorki) – tyle jest możliwości, żeby się zaprzyjaźnić ze strączkami! Nie zapomnijcie o bobie, na który właśnie mamy sezon, o fasolce szparagowej i groszku. Tam też znajdziecie białko w nieco mniejszej ilości. Czy to wszystkie źródła białka w naszej diecie? Nie! Oczywiście jest go o wiele mniej, ale białko jest też np. w brokułach, orzechach, produktach zbożowych. Tych źródeł białka także nie powinno się go ignorować, bo jeśli np. zjemy 200 g brokułów do obiadu (6 g białka), garść migdałów na podwieczorek (7 g białka) i sałatkę z kaszą gryczaną na kolację (50 g kaszy to 12 g białka), to już mamy w prezencie dodatkowe 25 g białka. Więc spokojnie, niedoborów nie będzie. A wiecie, ile białka powinien jeść przeciętnie człowiek? 0,8-1 g na kilogram masy ciała. Oczywiście jeżeli jesteście zdrowi i nie uprawiacie zawodowo sportu. To teraz policzcie, czy aby nie przesadzacie z ilością białka zwierzęcego w diecie. Z doświadczenia wiem, że większość z was bez potrzeby przekracza zalecenia.

A czy korzystaliście kiedyś w kuchni z tofu lub tempehu? Polecam bo są pyszne, a dodatkowo bogate właśnie w białko. Są to produkty powstałe z fermentowanej soi. Dzięki procesowi fermentacji są lepiej przez was trawione w porównaniu z nieprzetworzonymi ziarnami soi. Tempeh (18 g białka/100 g) i tofu (12 g białka / 100 g) występują w różnych smakach, są marynowane i wędzone. Z tofu można zrobić świetną tofucznicę lub zamarynować w sosie sojowym i dodać zamiast kurczaka do dania z nutką orientu. Tofu świetnie zastępuje także ser w tofurniku, a zblendowany z dodatkiem mleka roślinnego, miodu i soku z cytryny zastępuje tradycyjny twarożek, np. do naleśników. Tempeh smakuje bardzo podobnie do mięsa, można go jeść tak samo jak tofu prosto z opakowania lub np. zrobić z nim burgery.

Jest wiele możliwości, by białka mieć wystarczająco dużo. Wystarczy chęć do eksperymentów w kuchni i otwartość na poznawanie nowych smaków. Zostawcie otwarte głowy i nie zamykajcie się na nieznane!
*wszystkie informacje dotyczące zawartości białka w produktach spożywczych pochodzą ze strony www.nutritiondata.self.com

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Śniadanie białkowo-tłuszczowe

„Zmiana, która pozwoliła mi osiągnąć sytość i zmniejszyć ochotę na słodkie”. Dietetyczka o zaletach śniadań białkowo-tłuszczowych

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Dieta białkowa - dla kogo jest przeznaczona?

Dieta białkowa – dla kogo? Wyjaśniamy też jej efekty i skutki uboczne

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Białko i mity z nim związane. Sprawdź, czy wierzyłaś w któryś z nich

Ręka wybierająca sałatę w sklepie

Gęstość energetyczna i gęstość odżywcza, czyli jak jeść dużo i zdrowo

zakupy

Dietetyczka kontra rodzina na zakupach

zimowy spacer

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

kobieta z kanapką na wynos

Nie masz czasu na zdrową dietę? Dietetyczka podpowiada, jak możesz sobie pomóc

świąteczne jedzenie

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

Paula Nagel / archiwum prywatne

Paula Nagel: wielu trenerów personalnych, pasjonatów zdrowego żywienia czy pseudodietetyków chce za wszelką cenę zostać „gwiazdami social media”, nie bacząc na fakt, że promują nieprawdę

Białko w moczu — dlaczego się pojawia?

Białko w moczu – czego może być objawem?

Co to jest troponina?

Co to jest troponina? Badanie, normy

Anty TG — przekonaj się, czym jest ten parametr i w jakim celu wykonuje się badanie określające jego poziom

Anty TG – czym jest ten parametr i w jakim celu wykonuje się badanie określające jego poziom

Ferrytyna - białko w ludzkim organizmie

Ferrytyna – norma, niedobór, badanie

Pyłek pszczeli - właściwości i zastosowanie

Pyłek pszczeli – właściwości i zastosowanie

Dietetyczka kontra student na zakupach. Co zazwyczaj ląduje w koszyku, a nie powinno?

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Komosa ryżowa czyli quinoa (źródło - gettyimages.com)

Komosa ryżowa — Sprawdź, czym jest quinoa, jak się ją przygotowuje i jakie ma zalety

Soki owocowe – czy można je przedawkować? Wyjaśnia dietetyczka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?