Przejdź do treści

Pokochaj białko z roślin

Ilustracja: Julia Szostak
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Życie po wycięciu tarczycy. Co się zmienia, o czym pamiętać, czy można zajść w ciążę?
Oko kobiety / unsplash.com
W Polsce na cukrzycę cierpi ok. 2,7 mln osób. 25 proc. z nich nawet nie wie, że choruje. Czy cukrzycę można zobaczyć?
Sonia Kuczeńska / fot. Paweł Grabowski
Sonia Kuczeńska: jestem dumna z bycia ring girl, ponieważ każdego dnia muszę walczyć ze stereotypami dotyczącymi tej pracy
Anna Lewandowska o ćwiczeniach w II trymestrze ciąży: mam jeden, ale za to mocny argument na to, dlaczego nie warto rezygnować z aktywności fizycznej w ciąży
Lena Dunham / Instagram.com
Lena Dunham podzieliła się z fanami druzgocącą wiadomością. Reżyserka zmaga się z nieuleczalną chorobą

Białko to jajka, nabiał, mięso. Od dawna wiadomo, że to nieprawda. Przyglądam się zatem innym jego źródłom i sprawdzam, skąd jeszcze czerpać to najbardziej wartościowe. Okazuje się, że możliwości, także dla roślinożerców, jest sporo!

Do tego wpisu zainspirowała mnie historia, która wydarzyła się parę ładnych lat temu, kiedy uczestniczyłam w kursie na instruktora kulturystki (Natalka kulturystka – to brzmi dosyć zabawnie). Miałam w programie zajęcia z żywienia i suplementacji w sportach siłowych. Już wtedy co nieco wiedziałam na temat diety, mimo że dopiero zaczynałam swoją przygodę z dietetyką. Oczywiście, jak na przyszłych kulturystów przystało, temat białka był wyjątkowo wyczekiwany. Główny wniosek z zajęć: białko czerpiemy z mięsa, nabiału i jaj (nie wspominając o obowiązkowych suplementach niezależnie od stopnia zaawansowania amatora sportu). Kropka. Na pytanie o rośliny strączkowe i inne produkty pochodzenia roślinnego dostałam odpowiedź, że tych produktów się nie uwzględnia, bo zawartość w nich białka jest znikoma, a jakość białka za słaba, żeby budować na niej masę. O matko, co ja słyszę! To się załamałam…

To co te „wegany” jedzą? Zdaję sobie sprawę, że moje pytanie było zadane ok. sześciu lat temu, więc świadomość na temat diety roślinnej była mniejsza niż dzisiaj, ale mimo wszystko i teraz bardzo często spotykam się z pytaniem o roślinne źródła białka i widzę niedowierzanie w oczach, gdy mówię, że można ćwiczyć, podnosić ciężary i zdrowo żyć bez pieczonej piersi z kurczaka, jogurtu i wielbionego przez wszystkich serka wiejskiego. I wciąż powtarzające się pytanie: to co ty jesz?!

Na podstawie piramidy zdrowego odżywiania stworzonej przez Instytut Żywności i Żywienia w 2016 roku określono zasady zdrowego odżywiania, które mówią w jasny sposób, że nie powinniście jeść więcej niż 500 g mięsa tygodniowo, co oznacza, że dziennie nie powinniście przekraczać dawki 70 g. A jak wygląda przeciętny jadłospis? Dwie parówki na śniadanie (ok. 100 g mięsa), na drugie śniadanie kanapka z dwoma plasterkami szynki (40 g), a na obiad ulubiona pierś z kurczaka (150 g), już o kolacji nie wspominając. Czyli 190 g mięsa w jeden dzień! Dzienny limit przekroczony ponaddwukrotnie.

Warto więc poszukać alternatywnych źródeł białka. Bo w roślinach jest MOC.

Jeśli nie mięso, to co?

100 g mięsa zawiera 19-24 g białka (w zależności od jego rodzaju). A jak to jest ze strączkami? Soczewica (czerwona, zielona, czarna itp.), fasola czerwona, biała (w sklepach coraz częściej można spotkać bardziej egzotyczne odmiany), ciecierzyca, soja. Wybór jest naprawdę duży. Strączki średnio zawierają w 100 g ok. 22 g białka. Soja wygrywa, bo zawiera aż 36 g białka w 100 g nasion*. Rośliny pod tym względem całkiem nieźle się prezentują, prawda? Pamiętajcie, że oprócz nasion soczewicy suche nasiona roślin strączkowych trzeba namoczyć przez noc (ok. 12 godzin) i najlepiej w tym czasie wymienić kilka razy wodę. No i nie gotujcie ich w tej samej wodzie, w której się moczyły. Dzięki całonocnemu moczeniu będą lepiej tolerowane i na pewno szybciej się ugotują. Dodatek do gotowania kopru włoskiego czy kminku także ustrzeże was przed nadmiernymi wzdęciami. Pasta z fasoli, kotlety z soczewicy czy falafele (kotleciki z cieciorki) – tyle jest możliwości, żeby się zaprzyjaźnić ze strączkami! Nie zapomnijcie o bobie, na który właśnie mamy sezon, o fasolce szparagowej i groszku. Tam też znajdziecie białko w nieco mniejszej ilości. Czy to wszystkie źródła białka w naszej diecie? Nie! Oczywiście jest go o wiele mniej, ale białko jest też np. w brokułach, orzechach, produktach zbożowych. Tych źródeł białka także nie powinno się go ignorować, bo jeśli np. zjemy 200 g brokułów do obiadu (6 g białka), garść migdałów na podwieczorek (7 g białka) i sałatkę z kaszą gryczaną na kolację (50 g kaszy to 12 g białka), to już mamy w prezencie dodatkowe 25 g białka. Więc spokojnie, niedoborów nie będzie. A wiecie, ile białka powinien jeść przeciętnie człowiek? 0,8-1 g na kilogram masy ciała. Oczywiście jeżeli jesteście zdrowi i nie uprawiacie zawodowo sportu. To teraz policzcie, czy aby nie przesadzacie z ilością białka zwierzęcego w diecie. Z doświadczenia wiem, że większość z was bez potrzeby przekracza zalecenia.

A czy korzystaliście kiedyś w kuchni z tofu lub tempehu? Polecam bo są pyszne, a dodatkowo bogate właśnie w białko. Są to produkty powstałe z fermentowanej soi. Dzięki procesowi fermentacji są lepiej przez was trawione w porównaniu z nieprzetworzonymi ziarnami soi. Tempeh (18 g białka/100 g) i tofu (12 g białka / 100 g) występują w różnych smakach, są marynowane i wędzone. Z tofu można zrobić świetną tofucznicę lub zamarynować w sosie sojowym i dodać zamiast kurczaka do dania z nutką orientu. Tofu świetnie zastępuje także ser w tofurniku, a zblendowany z dodatkiem mleka roślinnego, miodu i soku z cytryny zastępuje tradycyjny twarożek, np. do naleśników. Tempeh smakuje bardzo podobnie do mięsa, można go jeść tak samo jak tofu prosto z opakowania lub np. zrobić z nim burgery.

Jest wiele możliwości, by białka mieć wystarczająco dużo. Wystarczy chęć do eksperymentów w kuchni i otwartość na poznawanie nowych smaków. Zostawcie otwarte głowy i nie zamykajcie się na nieznane!
 

*wszystkie informacje dotyczące zawartości białka w produktach spożywczych pochodzą ze strony www.nutritiondata.self.com

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ferrytyna - białko w ludzkim organizmie

Ferrytyna – norma, niedobór, badanie

Pyłek pszczeli - właściwości i zastosowanie

Pyłek pszczeli – właściwości i zastosowanie

Dietetyczka kontra student na zakupach. Co zazwyczaj ląduje w koszyku, a nie powinno?

Jesień to nie wymówka. Jedz zdrowo przez cały rok!

Alkohol na diecie – tak czy nie?

Komosa ryżowa czyli quinoa (źródło - gettyimages.com)

Komosa ryżowa — Sprawdź, czym jest quinoa, jak się ją przygotowuje i jakie ma zalety

Dieta białkowa - dla kogo jest przeznaczona?

Dieta białkowa – dla kogo jest przeznaczona?

Soki owocowe – czy można je przedawkować? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Uwielbiasz słodycze? Przyda ci się krótki poradnik dla słodyczoholików

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

Monika Prześlakowska

„Białko w formie odżywki powinniśmy brać jedynie wtedy, gdy mamy jego niewystarczającą podaż dostarczaną z diety”. Rozmawiamy z dietetyk Moniką Prześlakowską

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Hanna Stolińska-Fiedorowicz z sokiem

Hanna Stolińska-Fiedorowicz: warto odejść od tradycji nakazującej zjedzenie 12 potraw wigilijnych

Cała prawda o białku

Białko na śniadanie - sprawniejsze odchudzanie

Białko na śniadanie – sprawniejsze odchudzanie

Dobre i złe białka

Nie mam czasu na zdrową dietę!

Mała czarna dla zdrowia?

Gęstość energetyczna i odżywcza – jak jeść dużo, ale zdrowo?

Wychodź sobie zdrowie

5 zdrowych nawyków żywieniowych do zapamiętania

Choroby autoimmunologiczne – gdy organizm jest swym własnym wrogiem

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.