Przejdź do treści

Postaw mocne fundamenty

Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Sportowiec bez kontuzji to jak żołnierz bez karabinu. Tak mówią i jest w tym trochę racji. Każdy, kto systematycznie trenuje, raz na jakiś czas skarży się na różnego rodzaju przeciążenia, bóle stawowe, mięśniowe lub ograniczenia w zakresie ruchu. Winowajcą jest najczęściej brak sportowego fundamentu.

Kiedy chcesz nauczyć się dobrze obcego języka, idziesz na kurs. Czemu więc, kiedy planujesz przebiec pierwszy półmaraton, po prostu idziesz biegać, zamiast nauczyć się najpierw techniki? To pytanie pozostanie najpewniej bez odpowiedzi. Czym w sporcie są fundamenty? Filarami jest stabilizacja oraz mobilność.

Stabilizacja to zdolność do kontrolowania mięśni i stawu podczas ruchu. Mobilność to zdolność układu do bezbolesnego ruchu w każdym zakresie. Jeśli omijamy te podstawy, skupiając się na pobijaniu własnych rekordów, urazy będą się pojawiać.

Możesz to tłumaczyć tym, że taka jest kolej rzeczy – trenuję, więc ma prawo boleć. Nie zgadzamy się z tym! Można intensywnie trenować i oddalać od siebie ryzyko występowania kontuzji. Wystarczy wrócić do tego, co najważniejsze. Nie ma jednego „złotego treningowego środka”, który zwiększy mobilność, poprawi stabilizację i elastyczność mięśni oraz wzmocni cały fundament. Jeżeli chcesz cieszyć się sprawnością i trenować bez kontuzji, to właśnie połączenie takich elementów jak mobilizacja, gibkość, masaż sportowy okażą się podstawą każdego treningu.

Bóle w odcinku lędźwiowym, problemy z kolanami czy biodrami, zbytnio napięty odcinek szyjny kręgosłupa, ogólne spięcie ciała – to najczęstsze dolegliwości nie tylko u osoby aktywnej, ale także u osób, które całe dnie spędzają przy biurku lub w samochodzie. Słyszysz – „musisz się więcej rozciągać”. I częściowo jest to prawda. Stretching to jednak za mało. Musisz wiedzieć, że samo rozciąganie nie jest lekarstwem na tego typu problemy, ponieważ wpływa głównie na mięśnie. W niewielki sposób poprawia zdolności motoryczne i prawidłowe ułożenie stawów.
To, co faktycznie się sprawdza, to ćwiczenie mobilności, czyli kompleksowe podejście do całego ciała oraz rozluźnienie tkanek miękkich poprzez rolowanie czy masaż sportowy.

Chcesz poprawić swój przysiad? Nie skupiaj się na rozciąganiu mięśnia prostego uda. Postaw na ćwiczenia mobilizujące staw biodrowy. Każdego dnia pracuj nad prawidłową postawą ciała po to, aby wykorzystywać ją w ruchu, dzięki czemu oddalisz ryzyko kontuzji.

Kiedy popracujecie sumiennie nad mobilnością, okaże się, że większość dolegliwości bólowych minie.

Czytajcie więcej:

Przepis na zdrowe biodra
Zadbaj o swoją mobilność

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Trening z gumami – wielki powrót

Ćwicz i... śpij dobrze!

Ćwicz i… śpij dobrze!

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!

Świąteczna rozpiska treningowa

Stretching na rozgrzewkę?

Domowy trening biegacza

Ćwiczenia na pośladki w ciąży

Trening na lunch

Błędy interwałowe

Trening do biegów z przeszkodami, część druga

Kontuzje rodzą się z bezmyślności

Jak wykorzystać kółka gimnastyczne?