Przejdź do treści

Potreningowy stretching

Potreningowy stretching
Stretching potreningowy/fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
szczupła dziewczyna
Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny
cienie pod oczami
Worki i cienie pod oczami ‒ jak się ich pozbyć? Pomóc mogą domowe sposoby
Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Kolacja - jeść, czy nie?/iStock
Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

Rozgrzewka, trening i stretching. Pierwsze i drugie jest z reguły jasne, ale z rozciąganiem bywa różnie. A czy wy o nim pamiętacie?

Temat nie jest niczym nowym, ale zrobimy wam małą „przypominajkę”. Trenujecie zawzięcie, często zapominając o najważniejszym, czyli o całej konstrukcji, która podtrzymuje ciało i jest odpowiedzialna za ruchy funkcjonalne.  Aby zachować pełną sprawność fizyczną, wystarczy pamiętać o ważnym elemencie, jakim jest to rozciąganie po każdym treningu.

Niby każdy o tym wie, ale w klubach fitness rzadko kiedy widzimy osoby, które po sesji siłowej lub aerobowej  wykonują ćwiczenia rozluźniające i rozciągające. A przecież pospinane przez trening grupy mięśniowe bardzo tego potrzebują.

W wyniku długotrwałego zaniedbywania potreningowego stretchingu pojawiają się drobne urazy, które mogą przemienić się w poważne kontuzje związane z dolnym odcinkiem kręgosłupa, stawem barkowym czy też, co najczętsze – ograniczeniem ruchomości w stawach.

Rozumiem, że nie każdy może sobie pozwolić na 20-, 30-minutowe rozciąganie po części głównej treningu, ale powinniście tak wygospodarować czasem, aby zostało wam na to chociaż 10 minut.

W pierwszej fazie rozluźnienia mięśni po treningu warto sięgnąć po roller, którego działanie można porównać do tradycyjnego masażu. Roller można wykorzystać do masowania całego ciała. Dzięki niemu mięśnie szybko stają się rozluźnione i bardziej elastyczne.

>

Następnie wykonajcie kilka ćwiczeń statycznych:

Ćwiczenie 1.

W klęku wykrocznym przyciągnij stopę do pośladka. Rozciągniesz w ten sposób mięsień czworogłowy uda oraz zginacz biodrowy. Pozycja ciała – wyprostowana, mocno napięty brzuch, aktywny pośladek. Pozycję utrzymaj 20-30 sek. Następnie zmień nogę.

Ćwiczenie 2.

Wyciągnij jedną nogę ugietą przed siebie, tak aby poczuć rozciągający się pośladek (nie opieraj jej o podudzie), druga noga powinna znaleźć się wyprostowana z tyłu. Otwórz klatkę piersiową, barki są nisko na jednej wysokości. Lekko dociskaj biodro do ziemi, równo rozkładając ciężar.
Czas: 20-30 sek. i zmiana nogi.

Ćwiczenie 3.

„Skłon japoński”. Ustaw kolana na zewnątrz, a stopy lekko do środka. Usiądź na pięty i wyciągnij się w przód, jednocześnie dociskając klatkę piersiową do ziemi.  Pamiętaj, żeby pośladki dociskać do stóp, a ramiona wyciągać w przód. Spowoduje to przyjemne rozciągnięcie kręgosłupa po ciężkim treningu.
Czas: 30 sek.-1 minuta.

Ćwiczenie 4.

Połóż się na plecach, jedna noga wyprostowana na ziemi, a druga ugięta w powietrzu pod kątem 90 st. Ręce szeroko rozstawione. Przeciwległa ręka chwyta ugięte kolano i przeciąga na swoją stronę (staramy się zachować w niej cały czas kąt 90 st.), łopatki są dociśnięte do ziemi. Poczuj, jak rozciąga się pośladek i rozluźnia odcinek lędźwiowy kręgosłupa.
Wytrzymaj 20-30 sek. i zmień stronę.

Na końcu komunikat do panów (to oni najczęściej olewają stretching). Pamiętajcie – lepiej poświęcić 10-15 minut na rozciąganie po każdym treningu, niż zostać z niego wyeliminowanym z powodu kontuzji na kilka miesięcy.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Żuraw - ćwiczenie w jodze

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kobieta wykonująca ćwiczenia rozciągające

Ścięgno Achillesa – ćwiczenia, rozciąganie. Jak je wzmocnić?

ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające – stretching dla początkujących i dzieci

kobieta leżąca w łóżku

Jak radzić sobie z okresem, kiedy umierasz z bólu? Instruktorka fitness ma dla nas kilka wskazówek

Nauczycielka jogi pokazuje ćwiczenie rozciągające na krześle

Masz pracę siedzącą? Poznaj „Koci Grzbiet”. „Najprostsze i superważne ćwiczenie za biurkiem” – twierdzi nauczycielka jogi

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Co zrobić, żeby lepiej biegać? Początkującym tłumaczy fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Kobieta rozciąga się

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

Rozciąganie pleców na sportowo

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Wzmacnianie przez rozciąganie. Postaw na gumę – to efektywne i w dodatku niedrogie akcesorium!

Trening bez rozciągania – jak reaguje ciało?

Poranne rozciąganie

Potrzebujesz zastrzyku energii o poranku? Sprawdź, co może zdziałać rozciąganie

Napar imbirowy

Jest ci zimno i nie masz siły? Oto napar imbirowy na rozgrzewkę

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Trening skrojony na miarę

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Podnosisz ciężary? Rozciągaj się!

Rusz się

Rusz się

Przyspiesz swoją regenerację

Przyspiesz swoją regenerację

Domowy masażysta

Domowy masażysta

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?