Przejdź do treści

Powiedz nie głodówkom!

Powiedz nie głodówkom!
Głodówki spowalniają metabolizm. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Twoja przyjaciółka się kaleczy
Twoja przyjaciółka się kaleczy? Oto 5 rzeczy, które warto jej powiedzieć, a także 3, których mówić nie wolno
Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?
Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?
Wegetariańskie leczo - papryka górą!
Przepis na wegetariańskie leczo z papryką
Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos
chrapanie
Kilka faktów o chrapaniu. Sprawdź, czy to dotyczy twojego chłopaka albo ciebie

Aby pozbyć się nadprogramowych kilogramów, a następnie ustabilizować swoją wagę, musimy rozumieć pewien niezmieniający się fakt – głodówka to nie dieta! A teraz usiądź, przeczytaj, zrozum i zacznij jeszcze raz – mądrzej.

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie

Na samym początku musimy określić swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, czyli tzw. podstawową przemianę materii plus całkowitą przemianę materii. Ta wiedza będzie dla nas bazą informującą o tym, jaki procent białek, węglowodanów i tłuszczy o niskim lub średnim indeksie glikemicznym spożywać. W obliczeniach z pewnością pomoże trener lub dietetyk. Potem musimy przyjąć do wiadomości, że aby chudnąć, powinniśmy jeść 5-6 posiłków dziennie w zależności od długości trwania naszego dnia (bo jeden wstaje z kurami, drugi zaczyna dzień o 9.00). I naprawdę przyłożyć się do tego, co mamy na talerzu.

Magiczna pigułka

Większość osób z nadwagą najchętniej chciałoby dostać tzw. „magiczną pigułkę”. My tak ją nazywamy, bo za nazwą kryje się sposób na szybkie, bezbolesne, niewymagające specjalnych poświęceń, skuteczne i nieskażone efektem jo-jo odchudzanie. Tyle tylko, że takie nie istnieje. Bo diety cud, czy inaczej głodówki, oprócz szybkich efektów niosą za sobą konsekwencje zdrowotne i w dodatku nawroty zgubionych wcześniej kilogramów. Oszukaństwo matki natury? Raczej odwrotnie. Czy przybierając na wadze, tyjemy 10 kg w miesiąc? Oprócz ekstremalnych przypadków zdarza się to niezwykle rzadko. Dlaczego więc oczekujemy, że zaniedbania, których dokonywaliśmy przez lata, nagle znikną jak za machnięciem czarodziejskiej różdżki? Na odwocenie zła także potrzeba czasu.

Spowolnienie metabolizmu

Wracając do naszej pierwotnej myśli – głodzenie się, czyli stan do którego doprowadza wiele osób pragnących zrzucić kilogramy, nie zadziała na dłuższą metę. Diety 1000 kcal oznaczają zwykle głód, a ten nie działa korzystnie na nasz organizm. Dlaczego? Ponieważ uruchamia tak zwany mechanizm „oszczędzania”. Oznacza to, że zamiast wykorzystywać energię ze spożytego posiłku do naładowania naszych ludzkich baterii, organizm odkłada go na chwile, kiedy będzie mu bardziej potrzebny. A bardziej potrzebny będzie wtedy, kiedy będzie czuł głód. Powtarzająca się sytuacja powoduje, że system ochronny w rezultacie spowalnia metabolizm, zamiast go przyśpieszać. Co w efekcie – paradoksalnie – będzie prowadziło do zwiększenia poziomu tkanki tłuszczowej.

Nauka jedzenia

Dieta czy zróżnicowane odżywianie nie musi oznaczać głodowania. Często spotykamy osoby, które po wprowadzeniu zmian dietetycznych mówią nam, że dieta przez nas zaproponowana jest dla nich zbyt „bogata”. Nie mogą tego „przejeść”. Myślą:
– I o co chodzi?! Przecież chcę zrzucić kilogramy, a mój trener każe mi się objadać!
A więc teraz czytajcie uważnie i zapamiętajcie – paradoksem odchudzania nie jest niejedzenie, tylko nauka jedzenia. Te osoby czują się najedzone, bo poprzez wcześniejszy tryb życia, złe kalorie, przekąski i niesystematyczność posiłków ich metabolizm spowolnił. A więc systematyczne posiłki są dla niego zaskoczeniem. Pamiętajcie jednak, że czasem już po tygodniu (czasem miesiącu, w zależności od tego, jak długo źle się odżywialiśmy) jesteśmy w stanie przywrócić wszystko do normy i, co najważniejsze, zauważyć pierwsze efekty, nie głodując.
A więc warto? Warto!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Zainteresują cię również:

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Nie wiesz, jak zapanować nad apetytem? Sprawdź 10 rzeczy, które sprawiają, że ciągle odczuwasz głód

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Zadbaj o układ pokarmowy. 10 lekkostrawnych produktów

Zastanawiasz się nad dietą pudełkową? Sprawdź najpierw jej wszystkie wady i zalety

ryba na talerzu

Najlepsze źródła białka inne niż kurczak

dziewczyna je kanapkę

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom