Przejdź do treści

Przez pianino do… języka

Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D
Białe rzeźby przedstawiające troje młodych lduzi siedzących na ławce i patrzących w telefony. Telefony oświetlają ich twarze.
Jak bardzo jesteśmy uzależnieni od smartfonów? Zobacz wymowną rzeźbę

Za chwilę rozpocznie się okołoszkolne szaleństwo z karkołomną układanką grafików zajęć dodatkowych. Na co postawić? Wybierając tegoroczne zajęcia, weźcie pod uwagę naukę gry na pianinie, a zysk będzie podwójny, bo inwestycja w lekcje pianina to również inwestycja w rozwój kompetencji językowych.

Początki bywają trudne i wymagają a) systematyczności ucznia oraz b) anielskiej cierpliwości rodziców (ech, to zabójcze dla wrażliwych uszu ćwiczenie w domu!), ale okazuje się, że korzyści z nauki nie ograniczają się jedynie do opanowana instrumentu. Na nauce gry na pianinie szczególnie skorzystają maluchy, bo to właśnie one – jak dowodzą wnioski z przeprowadzonego przez amerykańskich naukowców badania – biorąc lekcje pianina, jednocześnie podnoszą swoje kompetencje językowe.

Dlaczego muzyka? Gdy ucho dziecka uczy się subtelnych różnic między dźwiękami wydawanymi przez instrument, staje się bardziej wrażliwe na różnice w brzmieniu wypowiadanych słów. Konkrety? Badaniem objęto maluchy grające na pianinie, grupę dzieci biorących udział w dodatkowych lekcjach czytania i grupę kontrolną, która nie robiła żadnej z tych rzeczy. O ile przeprowadzone po sześciu miesiącach nauki testy porównawcze nie wykazały istotnych różnic jeśli chodzi o poziom IQ, pamięć czy umiejętność utrzymania uwagi pomiędzy dziećmi z grupy pianina a tymi z grupy lekcji czytania, to maluchy uczące się grać wyróżniały się w jeden zasadniczy sposób: o niebo lepiej radziły sobie z wychwytywaniem różnic pomiędzy brzmiącymi niemal identycznie słowami, a to jeden z najtrudniejszych elementów nauki języka.

Uczestnikami eksperymentu byli co prawda mali Chińczycy, a przedmiotem badania – język mandaryński, a ten jako język tonalny oparty jest na modulacji głosu, która decyduje o znaczeniu wyrazu, ale naukowcy są zdania, że wnioski, jakie wysnuli, można przełożyć także na inne języki, np. angielski czy polski. Więc jeśli nawet lekcje nie zaszczepią w maluchu pasji do muzyki, ani nie pomogą wychować przyszłego wirtuoza klawiszy, być może zaprocentują lekkością w posługiwaniu się językiem. Warto spróbować!

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Dziewczynka w różowymswetrze siedzi na podłodze w przedszkolu i bawi się klockami

Smog – oczyszczacze powietrza w poznańskich żłobkach

Dziecko jedzące czekoladę

Jak świadomie zmienić nawyki żywieniowe dziecka? Psycholog wyjaśnia

Dwójka dzieci siedząca na kanapie w kaskach korekcyjnych

Kaski korekcyjne dla dzieci. Pediatra zapewnia o bezpieczeństwie i skuteczności

Dziewczynka bawiąca się zabawkami w pokoju

„Ile kosztuje dziecko w Polsce?” Zaskakujące wyniki

Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!

Lektury pierwsza klasa

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower?

Co o higienie powinien wiedzieć przedszkolak?

Co wolno w lesie?

Co nam zostanie z wakacji? Lista dobrych praktyk

Daj dziecku komiks

Potówki – problem upalnego lata