Przejdź do treści

Przyspiesz swoją regenerację

Przyspiesz swoją regenerację
Regeneracja/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Dla pasjonata sportu nie ma nic gorszego niż kontuzja. Przyczynia się do nadbagażu w postaci dodatkowych kilogramów, do utraty kondycji, źle wpływa na psychikę. Jak tego uniknąć? Regenerując się!

Najważniejsza sprawa – musicie się nauczyć słuchać własnego ciała. Rozróżniać bolące po dobrym treningu mięśnie od tych bolących po wykonaniu niewłaściwych ruchów. Jeżeli biegacie, a w kolejnych dniach pojawiają się bóle w okolicy kolana, kostki czy w innym miejscu, to znak, że coś robicie źle. Szukajcie przyczyny. Często jest to skutek braku elastyczności mięśni, w wyniku czego dochodzi do nadmiernych napięć. Jeżeli wykonujecie przysiady ze sztangą i za każdym razem pojawiają się u was drobne dolegliwości bólowe (na przykład w odcinku lędźwiowym), to musicie zaprzestać dalszego wykonywania ćwiczenia. W obu tych przypadkach często wystarczy uważniejsze przyjrzenie się technice.

Uzupełnienie zapasów

Urazy łatwiej leczyć we wcześniejszej fazie, zanim przejdą w przewlekłe zapalenia, które wyeliminują was z treningów na dłuższy okres. Najlepiej im jednak przeciwdziałać, dbając o regenerację! Jak? Nie trenujcie codziennie i nie zajeżdzajcie się. To po pierwsze.
Kiedy jesteście po intensywnym treningu czy zawodach, podstawą regeneracji jest uzupełnienie strat. Mowa o białku, węglowodanach, wodzie, elektrolitach. To dzięki nim macie siłę na trening. Jak je uzupełnić? Wypić na przykład shake'a potreningowego.

Przepis:

Wymieszajcie wodę kokosową lub vitargo z odżywką białkową i bananem. Dodatkowo dodajcie odrobinę zdrowego tłuszczu pod postacią oleju kokosowego. Taki shake jest szybki w przygotowaniu i łatwy do strawienia.

Rozciąganie i rolowanie

To dzięki tym zabiegom rozluźnicie tkanki miękkie oraz mięśnie, które poddaliście mocnemu obciążeniu. Takie techniki poprawią waszą ogólną sprawność fizyczną, elastyczność oraz oddalą ryzyko wystąpienia urazów. U osób wykonujących dużą liczbę ciężkich jednostek treningowych w tygodniu – sześć i więcej, obowiązkowo muszą występować sesje masażu sportowego.

Dobry sen

Ostatnim  ważnym i jakże przyjemnym sposobem regeneracji jest sen. To właśnie kiedy śpicie, wasz cały organizm się regeneruje, odbudowują się uszkodzone włókna mięśniowe, dzięki czemu następnego dnia jesteście gotowi na nowe wyzwania. Pamiętajcie, że prawidłowy sen to nie duża ilość przespanych godzin, ale jego dobra jakość. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Kiedy sport osłabia odporność?

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1