Przejdź do treści

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

Kobieta rozciąga się
Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Anna Mucha
Anna Mucha: dziękujemy bohaterom, którzy narażają swoje zdrowie i życie, żeby to wszystko jeszcze mogło jakoś funkcjonować
Kosmetyki
Czytamy Etykiety apeluje: nie tylko w prima aprilis nie daj się nabrać! Portal zebrał najgorsze chwyty marketingowe na jednym opakowaniu
Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
Operacje plastyczne. Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
MCHC w morfologii - co oznacza obniżone lub podwyższone?
MCHC w morfologii – co oznacza obniżone lub podwyższone?
Kobieta stoi przy oknie, na ramionach ma nałożoną kurtkę jeansową
Furagina i witamina C na zapalenie dróg moczowych to dobre połączenie? Wyjaśnia farmaceutka

Rozciąganie po treningu powinno stanowić jedną z podstaw każdego programu ćwiczeń. Jest tak samo ważne jak rozgrzewka. Pamiętacie o tym?

Rozgrzewka, trening, a na końcu rozciąganie. Niezależnie od tego, co ćwiczycie, tak powinien być zbudowany trening. Dużo pisze się o wadze rozgrzewki i na szczęście coraz więcej osób bierze sobie to do serca. Wciąż jednak wiele jest osób, które kończąc swój trening, zamiast postawić na stretching, goni pod prysznic. To błąd, który może was wiele kosztować. Zwłaszcza kiedy robicie to nagminnie.

Rozciąganie po treningu – rozluźnione mięśnie

Po pracy mięsień robi się krótszy – jest spięty, więc to naturalna reakcja. Jednak systematyczny brak rozciągania po treningu sprawia, że mięśnie całego ciała stają się nie tylko spięte, ale także krótsze, przykurczone. Przeszkadzają przez to innym mięśniom i stają się przyczyną nierównego rozłożenia sił w ciele. Zmniejsza się zakres ruchu, a przepływ krwi jest nieprawidłowy. Co tu dużo gadać – cały aparat ruchowy staje się trochę upośledzony. Regularne rozciąganie po treningu ma temu zapobiec. Mięśnie stają się rozluźnione, rozciągając je, zwiększacie także napływ krwi do mięśnia, przyśpieszając jego regenerację.

Rozciąganie po treningu – sprawne stawy

Zapobieganie skracaniu mięśni to jednak nie wszystko. Na rozciąganiu po treningu zyskają także stawy, w których zwiększa się ruchomość (a przynajmniej sukcesywnie nie zmniejsza!). Dzięki temu na jakości zyskują wykonywane przez was ćwiczenia. Lepsza mobilność i zakres w ciele daje znacznie większe możliwości. Kolejne korzyści? Więzadła i ścięgna stają się bardziej elastyczne i mniej narażone na kontuzje.

Rozciąganie po treningu – statyczne i odprężone

Oczywiście rodzajów stretchingu jest wiele. Po treningu jednak najlepiej postawić na rozciąganie statyczne – odprężone. Polega ono na powolnym rozciąganiu mięśni i przeczekiwaniu napięcia – tak, aby ciało w danej pozycji się rozluźniło. Technika ta sprawdza się w odniesieniu do wybranych ćwiczeń, które pozwalają wygodnie pozostawać w przyjętej pozycji. Dobrze sprawdzają się pozycje siedzące i leżące. Nie śpieszcie się i nie ciągnijcie za mocno. Rozciąganie nie powinno boleć! Aby wspomóc odprężenie, możecie pomasować rozciągane mięśnie i głęboko oddychać.

Dzięki rozciąganiu po treningu zmniejszy się także wasza reakcja na stres oraz zmęczenie. Weźmy na przykład ćwiczących jogę (lubię do tego wracać) – raczej nie wyglądają na wkurzonych…

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta leżąca w łóżku

Jak radzić sobie z okresem, kiedy umierasz z bólu? Instruktorka fitness ma dla nas kilka wskazówek

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

Nauczycielka jogi pokazuje ćwiczenie rozciągające na krześle

Masz pracę siedzącą? Poznaj „Koci Grzbiet”. „Najprostsze i superważne ćwiczenie za biurkiem” – twierdzi nauczycielka jogi

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

odpoczywająca kobieta

5 przypadków, w których trzeba odpuścić trening

Dwie kobiety i jeden mężczyzna biegną ulicą wśród pól pokrytych śniegiem

Trenuj z nami w te święta!

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

kobieta wykonująca martwy ciąg

Czy dobrze wykonujesz martwy ciąg?

kettlebells

Kettle w dłonie! Kształtuj sylwetkę i zwiększ swoja siłę, trenując z obciążeniem

Rozciąganie pleców na sportowo

Ćwiczenia na mobilność barków

Jak poprawić mobilność barków? Wystarczy kilka prostych ćwiczeń

Jak ćwiczyć podczas upałów? Co radzą trenerzy?

Jak bezpiecznie trenować?

Jak trenować bezpiecznie? Sprawdź, co radzi ortopeda

Tego NIE pij przed treningiem

Tych napojów nie należy pić przed treningiem

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości