Przejdź do treści

Zimno za oknem? Zatem idealna będzie rozgrzewająca zupa z soczewicy

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Refluks żołądkowo-przełykowy: objawy i dieta
Refluks żołądkowo-przełykowy: jakie są objawy? Czego powinnaś unikać?
Jak biegać, żeby schudnąć?
Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć
Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział
Miksujemy: koktajl na odchudzanie
Chcesz zgubić poświąteczne kilogramy? Wypróbuj przepis na warzywny koktajl odchudzający
Masaż – jak wybrać najlepszy?
Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

Gdy poranki są zimne i ciemne, kaloryfery pracują pełną parą, a pogoda nie zachęca do wyjścia z domu, to znak, że trzeba też pomyśleć o ogrzewaniu wewnętrznym. Najlepiej postawić na pyszne zupy!

By nasz nastrój nie spadł równie szybko jak temperatura nocą, musimy zadbać o odpowiednio zmodyfikowane, energetyczne menu. Jedną z głównych ról powinny odegrać w nim strączki – dania z ich udziałem są supersycące, rozgrzewające i niesamowicie zdrowe. Jeśli omijacie groch i fasolę szerokim łukiem z obawy przed żołądkową rewolucją, sięgnijcie po soczewicę. Najlepiej po czerwoną, pomarańczową lub żółtą – pozbawiona łuski, jest o wiele łatwiej trawiona przez nasz układ pokarmowy. Ze względu na dość łagodny smak wspaniale sprawdza się w większości zimowych zup, świetnie zagęszcza gulasze, dopełnia zapiekanki i sałatki. Ugotowana i zmielona będzie bazą pysznego farszu do wegetariańskich pierogów czy pastą do chleba. Nie trzeba jej namaczać i szybko się gotuje. Jest strączkiem tanim i bardzo wdzięcznym, choć w naszej polskiej kuchni wciąż niezbyt popularnym, w przeciwieństwie do kuchni Bliskiego Wschodu.

Soczewicą powinny zainteresować się w szczególności kobiety i osoby walczące z anemią – jej ziarenka są skarbnicą ważnego dla nas żelaza, kwasu foliowego i witamin z grupy B. Poza tym soczewica ma bardzo niski indeks glikemiczny, zawiera dużo białka i błonnika, więc syci na długo i wspomaga odchudzanie.

By zachować w niej jak najwięcej wartości odżywczych i cały smak, pamiętajmy, by solić ją dopiero pod koniec gotowania!

Rozgrzewająca zupa z czerwonej soczewicy z trawą cytrynową, mlekiem kokosowym i prażonymi pestkami dyni

przepis-na-zupe-z-soczewicy

Zdjęcie: Marta Winiarska

Zupa z czerwonej soczewicy – składniki:

– 1 szklanka czerwonej soczewicy
– 1 biała cebula
– 2 ząbki czosnku
– kawałek imbiru (ok. 1 cm)
– 1,5 łyżeczki mielonego kminu rzymskiego
– łyżeczka mielonej ostrej papryki
– łyżeczka mielonej kolendry
– 2 łodyżki suszonej trawy cytrynowej
– ok. 8-10 suszonych liści limonki kaffir
– 2 łyżki sosu sojowego
– 250 ml mleczka kokosowego
– puszka pomidorów
– oliwa z oliwek
– sól i pieprz

do podania:

– prażone pestki dyni lub słonecznika
– gęsty jogurt
– grzanki lub chlebek naan
– pikantna oliwa

Zupa z czerwonej soczewicy – przygotowanie:

Cebulę kroimy w drobną kosteczkę, siekamy czosnek i imbir. Na patelni rozgrzewamy 2 łyżki oliwy, dodajemy cebulę i smażymy 2-3 minuty, by zmiękła. Następnie dodajemy czosnek, imbir i przyprawy (kmin, ostrą paprykę, kolendrę, trawę cytrynową i liście limonki). Smażymy minutę i przekładamy całość do garnka.

Wsypujemy soczewicę, dodajemy pomidory w puszce, dolewamy ok. 2 szklanki wody i gotujemy na małym ogniu pod przykryciem ok. 15 minut (by soczewica zmiękła i się rozpadła). Wyjmujemy z garnka liście limonki i blendujemy składniki na gładki krem. Dolewamy mleko kokosowe, doprawiamy sosem sojowym, solą, pieprzem do smaku i podgrzewamy.

Zupę podajemy z prażonymi pestkami dyni, oliwą, grzankami lub chlebkiem naan. Smacznego!

Marta Winiarska – pasjonatka zdrowego jedzenia i alternatywnych smaków. Gotuje, fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Sałatka z batatami i brokułem. Smakowita i oryginalna propozycja na kolację

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

bakłażan nadziewany

Bakłażan nieźle nadziany. Dyniowo-jarmużowy farsz to strzał w dziesiątkę!

Trzy razy jajka!

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Onigirazu – „sushi kanapka” ze szparagami

Gryczane kaszotto z zielonym groszkiem. Może nie wygląda, ale smakuje obłędnie!

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Orkiszowy mazurek pistacjowy

Orkiszowy mazurek pistacjowy. Zdrowy deser na Wielkanoc

Tarta z cukinią w roli głównej. Delikatna w smaku i niskokaloryczna

Mazurek być musi!

Jak Wielkanoc, to musi być mazurek. Oto jego wersja light, sprawdź!

awokado

Awokado w duecie z czarnym makaronem. Smak do pokochania!

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

Limonkowy mus z galaretką z kiwi. Smakuje doskonale i dostarcza mnóstwa witaminy C

hummus z fasoli

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

pasztet

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!