Przejdź do treści

Rusz się

Rusz się
Rusz się/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół

Dla człowieka potrzebą zupełnie naturalną – podobnie jak jedzenie, picie czy sen – jest ruch. Wprawdzie możecie bez niego żyć, ale czy będzie to życie, o jakim marzycie?

Mięśnie zbudowane są z wielu złączonych ze sobą komórek. W pojedynkę nie mają one większego znaczenia, ale w grupie stanowią poważną siłę. Kurczą się w momencie wykonywania ruchu i rozkurczają w momencie jego zakończenia. Każdy z mięśni jest w stanie zmieniać swoją długość o określoną wartość. W przypadku skurczu jest to 25% długości spoczynkowej, a w przypadku rozciągania – wydłużenie o 75%. Większość z was wykorzystuje tylko od 30 do 40 procent kurczliwości i elastyczności mięśni, ponieważ tyle średnio wymagają codzienne zajęcia. Dla naszego organizmu to zdecydowanie za mało. By mieć się dobrze – potrzebuje ruchu. Ludzkie ciało odznacza się naturalną siłą i równie naturalnym zakresem ruchu mięśni. Jeśli zależy wam na prawidłowej postawie i wysokim poziomie energii, a także chcecie ustrzec się bólu, powinniście zachować minimum 50-70 procent zakresu podatności mięśni. W fazie skurczu i rozkurczu ich komórki powinny swobodnie się przemieszczać. Jeśli pozostają nieruchome, ogranicza to ruchomość całego mięśnia. A jak dobrze wiecie, brak ruchu nieuchronnie prowadzi do atrofii i obumierania komórek mięśniowych. Im jest ich mniej, tym bardziej stajemy się niedołężni, tym metabolizm jest wolniejszy i tym szybciej się starzejemy.

Jeśli więc chcecie spowolnić lub nawet cofnąć ten przykry proces, zadbajcie o to, by mięśnie pozostały silne, ale także elastyczne. Wykonujcie więc zarówno ćwiczenia wzmacniające jak i rozciągające. Nasze ciało potrzebuje swobody ruchu. Połączenie w równych proporcjach ćwiczeń dynamicznych, siłowych i rozciągających to niezbędny warunek uzyskania i zachowania szerokiego zakresu ruchu. To doskonały przepis na to, by czuć się komfortowo we własnym ciele.

Ludzie ćwiczą, bo kojarzą tę czynność ze sposobem na odchudzanie. To dość zabawne, że mało kto myśli o tym, że to właśnie naturalna potrzeba ruchu sprawia, że jesteśmy zdrowi, mniej podatni na większość istejących chorób, mamy więcej energii i radości w sobie. Wyrażę się jaśniej – każdy, naprawdę każdy powinien być aktywny. Powinna to być jedna z waszych podstawowych życiowych czynności i wchodzić w nawyk podobnie jak jedzenie.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień

Ashtanga da ci kopa!