Przejdź do treści

Rusz się

Rusz się
Rusz się/ fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Dla człowieka potrzebą zupełnie naturalną – podobnie jak jedzenie, picie czy sen – jest ruch. Wprawdzie możecie bez niego żyć, ale czy będzie to życie, o jakim marzycie?

Mięśnie zbudowane są z wielu złączonych ze sobą komórek. W pojedynkę nie mają one większego znaczenia, ale w grupie stanowią poważną siłę. Kurczą się w momencie wykonywania ruchu i rozkurczają w momencie jego zakończenia. Każdy z mięśni jest w stanie zmieniać swoją długość o określoną wartość. W przypadku skurczu jest to 25% długości spoczynkowej, a w przypadku rozciągania – wydłużenie o 75%. Większość z was wykorzystuje tylko od 30 do 40 procent kurczliwości i elastyczności mięśni, ponieważ tyle średnio wymagają codzienne zajęcia. Dla naszego organizmu to zdecydowanie za mało. By mieć się dobrze – potrzebuje ruchu. Ludzkie ciało odznacza się naturalną siłą i równie naturalnym zakresem ruchu mięśni. Jeśli zależy wam na prawidłowej postawie i wysokim poziomie energii, a także chcecie ustrzec się bólu, powinniście zachować minimum 50-70 procent zakresu podatności mięśni. W fazie skurczu i rozkurczu ich komórki powinny swobodnie się przemieszczać. Jeśli pozostają nieruchome, ogranicza to ruchomość całego mięśnia. A jak dobrze wiecie, brak ruchu nieuchronnie prowadzi do atrofii i obumierania komórek mięśniowych. Im jest ich mniej, tym bardziej stajemy się niedołężni, tym metabolizm jest wolniejszy i tym szybciej się starzejemy.

Jeśli więc chcecie spowolnić lub nawet cofnąć ten przykry proces, zadbajcie o to, by mięśnie pozostały silne, ale także elastyczne. Wykonujcie więc zarówno ćwiczenia wzmacniające jak i rozciągające. Nasze ciało potrzebuje swobody ruchu. Połączenie w równych proporcjach ćwiczeń dynamicznych, siłowych i rozciągających to niezbędny warunek uzyskania i zachowania szerokiego zakresu ruchu. To doskonały przepis na to, by czuć się komfortowo we własnym ciele.

Ludzie ćwiczą, bo kojarzą tę czynność ze sposobem na odchudzanie. To dość zabawne, że mało kto myśli o tym, że to właśnie naturalna potrzeba ruchu sprawia, że jesteśmy zdrowi, mniej podatni na większość istejących chorób, mamy więcej energii i radości w sobie. Wyrażę się jaśniej – każdy, naprawdę każdy powinien być aktywny. Powinna to być jedna z waszych podstawowych życiowych czynności i wchodzić w nawyk podobnie jak jedzenie.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

dziewczyna trzymająca się za głowę

Jak poprawić pamięć i koncentrację u dzieci? Trening pamięci dla najmłodszych

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Fit na dzień dobry

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Hipokinezja - Kobieta leżąca na kanapie z laptopem.

Hipokinezja – jakie są przyczyny i skutki zjawiska? Leczenie długotrwałej bezczynności ruchowej

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Dziewczynka w bluzce w paski ćwiczy wymowę z panią logopedą w żółtej bluzce, która pokazuje jej, jak nelży układać policzki do prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia dla dzieci – logopedyczne zabawy od pierwszych lat życia. Jak wspomagają rozwój dzieci?

Kobieta w krótkiej bluzce z blizną na brzuchu trzyma po lewej stronie maleńkie dziecko w pieluszce.

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?

ćwiczenia

Dlaczego warto ćwiczyć w domu? Jakie ćwiczenia ze sprzętem i bez pomogą osiągnąć piękną sylwetkę?

ćwiczenia

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające dla początkujących i dzieci

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

ludzie na bieżni na siłowni

„Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu”. Psycholog o postanowieniach noworocznych

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?