Przejdź do treści

„Ryż” z brokuła po azjatycku

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
gettyimages
Jak pozbyć się cellulitu? Kosmetolożka zdradziła swój sekret
istockphoto.com
„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat
istockphoto.com
Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!
istockphoto.com
Jak polubić swoją pracę?
Nie uciekaj od smutku

Brokuły, to jedne z najbardziej wartościowych warzyw na świecie. Są pełne wapnia, potasu, białka, witaminy A i C oraz kwasu foliowego. Wzmacniają nasze stawy i oczy; pomagają w walce z nadciśnieniem i wrzodami. Dziś podejdziemy do nich nieco bardziej kreatywnie, z azjatycką nutą!

Gdy znudzą wam się typowe zielone różyczki serwowane z wody lub parowaru, z pomocą przychodzi kuchnia azjatycka i popularne w niej dania typu stir-fry, czyli krótko smażone potrawy, pełne warzyw, kolorów i witamin. A gdy jeszcze zmiksujemy całą główkę brokuła na sypki "ryż", to otrzymujemy idealny letni obiad. Bo gdy wysokie temperatury sprawiają, że nie mamy ochoty na długie stanie przy kuchence, a chcemy szybko przygotować wartościowy posiłek, to takie danie sprawdzi się doskonale. Idealnie robi się je w głębokim chińskim woku, ale zwykła duża patelnia też się nada.

Taki posiłek może potem wylądować w lunchboxie, który zabierzemy do pracy, na stole jako przystawka do obiadu lub danie główne. Jeśli chcecie, by było jeszcze bardziej sycące, możecie dodać kolorowy ryż, komosę ryżową lub kaszę.

"Ryż" z brokuła po azjatycku

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki (4-8 porcji):

– 1 średnia główka brokuła (500 g)
– 2 szalotki lub 1 średnia cebula (czerwona lub biała)
– 2 ząbki czosnku
– 1 pałka selera naciowego
– 5 cm pora
– 1 cm imbiru
– 1 ostra papryczka
– 1/2 cukinii
– 1 marchew
– 1/2 czerwonej papryki
– 1/2 szklanki wyłuskanego, świeżego zielonego groszku
– 2 duże pieczarki
– 1/4 kapusty pekińskiej lub kapusty pak choy (opcjonalnie)
– 1/2 opakowania kiełków typu "stir-fry" lub kiełków fasoli mung
– 4 łyżki sosu sojowego
– 3 łyżeczki octu ryżowego lub z soku z cytryny/limonki
– 3 łyżeczki syropu ryżowego lub innego (np. daktylowego lub klonowego)
– opcjonalnie 1/2 łyżeczki chińskiej mieszanki przypraw "5 smaków", dodanej do sosu
– sezam, posiekany szczypiorek (do podania)
– dodatkowo: ryż brązowy lub kolorowy, komosa ryżowa, kasza (do podania, opcjonalnie)
– ​2 łyżki oleju kokosowego lub z orzeszków ziemnych do smażenia

Przygotowanie:

Brokuła dokładnie myjemy i suszymy. Oddzielamy różyczki od łodyg. Różyczki partiami rozdrabniamy w robocie kuchennym/blenderze, łodygi kroimy na 1-2 cm kawałki i podobnie miksujemy na grudkowaty, sypki "ryż".

Myjemy pozostałe warzywa. Siekamy cebulę i ostrą papryczkę, wyciskamy obrany czosnek oraz imbir. Kroimy resztę warzyw: pora i cukinię na półksiężyce, paprykę i marchew w słupki, pałkę selera i pieczarki na plastry. Mieszamy razem sos sojowy, ocet i syrop, odstawiamy.

Grzejemy olej w woku lub na dużej patelni. Wrzucamy cebulę i smażymy 2 minuty. Następnie dorzucamy posiekaną pałkę selera, pora, czosnek, ostrą papryczkę, imbir i podsmażamy kolejne 2 minuty.

Dorzucamy pieczarki, marchew, paprykę, kiełki, zielony groszek, posiekaną kapustę i smażymy ok. 5 minut. Na końcu dosypujemy "ryż" z brokuła, dokładnie mieszamy i pozostawiamy na gazie przez 3 minuty. Dolewamy mieszankę z sosem sojowym, mieszamy i serwujemy.

Danie najlepiej smakuje świeżo po przygotowaniu. Resztę, która zostanie, przechowujemy w lodówce do 3 dni.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”

Omlet bez mąki z warzywami

Omlet bez mąki z warzywami – świetny pomysł na śniadanie

Superkanapki z batata. Bezglutenowe, wegańskie i zdrowe

Tarta z pomidorami, ricottą i parmezanem. Pyszne, pożywne i orzeźwiające danie na lato

Naleśniki ryżowe z kabaczkiem. Aromatyczne danie w sam raz na sierpień