Przejdź do treści

„Ryż” z brokuła po azjatycku

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
https://www.istockphoto.com/
Od 8 do 17 tysięcy sztuk. Tyle każda z nas zużywa średnio w ciągu całego życia podpasek i tamponów. Warto więc zwracać uwagę na ich skład
Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska
Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps
Istockphoto.com
Nieoczywiste momenty, w których może nam spaść cukier. Nie chodzi tylko o alkohol
kobieta je na ulicy w pośpiechu
Czy wiesz, jakie badania powinnaś wykonać na czczo? Skorzystaj ze ściągi!
https://www.istockphoto.com/
Niebezpieczne związki. Warzywa i zioła, których nie należy łączyć ze słońcem. Wyjaśnia dietetyczka

Brokuły, to jedne z najbardziej wartościowych warzyw na świecie. Są pełne wapnia, potasu, białka, witaminy A i C oraz kwasu foliowego. Wzmacniają nasze stawy i oczy; pomagają w walce z nadciśnieniem i wrzodami. Dziś podejdziemy do nich nieco bardziej kreatywnie, z azjatycką nutą!

Gdy znudzą wam się typowe zielone różyczki serwowane z wody lub parowaru, z pomocą przychodzi kuchnia azjatycka i popularne w niej dania typu stir-fry, czyli krótko smażone potrawy, pełne warzyw, kolorów i witamin. A gdy jeszcze zmiksujemy całą główkę brokuła na sypki "ryż", to otrzymujemy idealny letni obiad. Bo gdy wysokie temperatury sprawiają, że nie mamy ochoty na długie stanie przy kuchence, a chcemy szybko przygotować wartościowy posiłek, to takie danie sprawdzi się doskonale. Idealnie robi się je w głębokim chińskim woku, ale zwykła duża patelnia też się nada.

Taki posiłek może potem wylądować w lunchboxie, który zabierzemy do pracy, na stole jako przystawka do obiadu lub danie główne. Jeśli chcecie, by było jeszcze bardziej sycące, możecie dodać kolorowy ryż, komosę ryżową lub kaszę.

"Ryż" z brokuła po azjatycku

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki (4-8 porcji):

– 1 średnia główka brokuła (500 g)
– 2 szalotki lub 1 średnia cebula (czerwona lub biała)
– 2 ząbki czosnku
– 1 pałka selera naciowego
– 5 cm pora
– 1 cm imbiru
– 1 ostra papryczka
– 1/2 cukinii
– 1 marchew
– 1/2 czerwonej papryki
– 1/2 szklanki wyłuskanego, świeżego zielonego groszku
– 2 duże pieczarki
– 1/4 kapusty pekińskiej lub kapusty pak choy (opcjonalnie)
– 1/2 opakowania kiełków typu "stir-fry" lub kiełków fasoli mung
– 4 łyżki sosu sojowego
– 3 łyżeczki octu ryżowego lub z soku z cytryny/limonki
– 3 łyżeczki syropu ryżowego lub innego (np. daktylowego lub klonowego)
– opcjonalnie 1/2 łyżeczki chińskiej mieszanki przypraw "5 smaków", dodanej do sosu
– sezam, posiekany szczypiorek (do podania)
– dodatkowo: ryż brązowy lub kolorowy, komosa ryżowa, kasza (do podania, opcjonalnie)
– ​2 łyżki oleju kokosowego lub z orzeszków ziemnych do smażenia

Przygotowanie:

Brokuła dokładnie myjemy i suszymy. Oddzielamy różyczki od łodyg. Różyczki partiami rozdrabniamy w robocie kuchennym/blenderze, łodygi kroimy na 1-2 cm kawałki i podobnie miksujemy na grudkowaty, sypki "ryż".

Myjemy pozostałe warzywa. Siekamy cebulę i ostrą papryczkę, wyciskamy obrany czosnek oraz imbir. Kroimy resztę warzyw: pora i cukinię na półksiężyce, paprykę i marchew w słupki, pałkę selera i pieczarki na plastry. Mieszamy razem sos sojowy, ocet i syrop, odstawiamy.

Grzejemy olej w woku lub na dużej patelni. Wrzucamy cebulę i smażymy 2 minuty. Następnie dorzucamy posiekaną pałkę selera, pora, czosnek, ostrą papryczkę, imbir i podsmażamy kolejne 2 minuty.

Dorzucamy pieczarki, marchew, paprykę, kiełki, zielony groszek, posiekaną kapustę i smażymy ok. 5 minut. Na końcu dosypujemy "ryż" z brokuła, dokładnie mieszamy i pozostawiamy na gazie przez 3 minuty. Dolewamy mieszankę z sosem sojowym, mieszamy i serwujemy.

Danie najlepiej smakuje świeżo po przygotowaniu. Resztę, która zostanie, przechowujemy w lodówce do 3 dni.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Kiszone pomidory . Bomba witaminowa zamknięta w słoiku

borówki

Pannukakku – fiński pieczony naleśnik z borówkami. Można go jeść na ciepło i na zimno

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Tortilla z bobem i awokado

Tortilla z bobem i awokado

Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Bruschetta z brzoskwiniami

Bruschetta z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!