Przejdź do treści

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

pęczek rzodkiewki
Fot. iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy
Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony

Pełna smaku rzodkiewka to herb wiosny. Urzeka kolorem, kształtem i pięknym, dorodnym pęczkiem liści – które również można wykorzystać, na przykład przygotowując zupę krem! Czy jej kariera musi kończyć się na twarożku? Zapewniam was, że nie. 

Rzodkiewka to nie tylko pyszny, lekko ostry smak. To także mnóstwo składników odżywczych. Znajdziecie w niej witaminę C wspomagającą odporność. Zawarty w rzodkiewce olejek gorczycowy, nadający jej charakterystyczny ostry smak, poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, a związki siarki poprawiają kondycję skóry, włosów i paznokci.

Skoro rzodkiewka to samo zdrowie, postanowiłam potraktować ją jako wyzwanie. Chodziło mi po głowie wykorzystanie jej na ciepło, podduszenie w czerwonym winie i ułożenie na razowej grzance, ale gdy moje myśli wypełniły rzodkiewkowe tzatziki, nie mogłam już myśleć o niczym innym. Nie chciałam jednak rezygnować z pokazania, że na ciepło też jest pysznym pomysłem, więc poszatkowałam ją do placuszków z kaszy jaglanej. W połączeniu z kaszą jaglaną, której właściwości sprawiają, że jest prawdziwym superbohaterem wśród zdrowych produktów, rzodkiewka staje się częścią naprawdę sycącego posiłku wspierającego nasz organizm. No i jest pysznie!

Placki z kaszy jaglanej i rzodkiewki z rzodkiewkowymi tzatzikami (8 placków)

rzodkiewka

Zdjęcie:  Marta Śliwicka | Burczymiwbrzuchu

Składniki na placki: 

– pół szklanki kaszy jaglanej (szklanka to ok. 330 ml)
– 1 szklanka wody
– 5 posiekanych rzodkiewek
– 1 ząbek czosnku
– pół pęczka młodego szczypiorku
– 1 łyżka miodu
– 12 łyżek mąki pszennej razowej
– 2 jajka
– kilkanaście kropli tabasco
– sól, pieprz
– oliwa do smażenia

Ugotuj kaszę w 1 szklance osolonej wody, aż pochłonie całą wodę. Do ugotowanej kaszy dodaj posiekane rzodkiewki i posiekany szczypiorek. Czosnek przeciśnij przez wyciskarkę i dodaj do kaszy. Dodaj resztę składników, ale zanim dodasz jajka i mąkę razową, sprawdź, czy placuszki są odpowiednio doprawione. Dodaj jajka i mąkę i dobrze wymieszaj masę.

Rozgrzej oliwę na patelni i nakładaj łyżką takie porcje, jakiej wielkości chcesz mieć placki. Smaż z jednej strony, a następnie odwróć i usmaż drugą stronę. Wyjmuj usmażone placki na papierowy ręcznik, aby pozbyć się nadmiaru tłuszczu. Podawaj na ciepło z zimnymi tzatzikami.

Składniki na rzodkiewkowe tzatziki:

– 200 g jogurtu greckiego
– 3 posiekane rzodkiewki
– 1 ząbek czosnku
– 1 łyżeczka oliwy z oliwek
– 1 łyżeczka miodu
– sól, pieprz

Do miseczki wlej jogurt i dodaj posiekane rzodkiewki. Przeciśnij czosnek przez wyciskarkę i dodaj do miski. Dodaj oliwę, miód i dopraw solą i pieprzem. Tzatziki najlepiej przygotować co najmniej godzinę przed podaniem z plackami, aby zdążyły się dobrze przegryźć w lodówce.


Śliwka (z bloga Burczymiwbrzuchu): razem z przyjaciółką Tosią od ponad trzech lat prowadzi bloga kulinarnego Burczymiwbrzuchu oraz stronę o domowym wypieku chleba smakowitychleb.pl. Od zawsze kochała dobrze zjeść, jednak pewnego dnia przestało jej to wystarczać, więc zabrała się do gotowania. Ogromną przyjemność sprawia jej „leczenie” niezdrowych dań pełnowartościowymi składnikami. Ostatnio oszalała na punkcie kaszy, co udowodniła również w tym przepisie. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pieczony kalafior

Pieczony kalafior w sosie pomidorowym

Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku

Woda smakowa – zrób ją sama!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe