Przejdź do treści

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nagietek – kwiat, który nie tylko leczy, koi i pielęgnuje skórę. Jakie są jego magiczne właściwości i jak zrobić nagietkową maść? Tłumaczy autorka bloga Natura Pod Lupą
Kukurydziane ciasteczka z pigwą
Kukurydziane ciasteczka z pigwą
Facebook.com
„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie
Unsplash
Dlaczego warto jeść tłuste ryby? Specjaliści z „Czytamy etykiety” wyjaśniają
Chcesz podkręcić swój seksualny apetyt? Sprawdź, czy twoja dieta jest bogata w tę witaminę

Na koniec zimy czujesz, że coś nie tak z twoim samopoczuciem, kondycja daleka od idealnej a ubrania wydają się mniejsze? Pora wdrożyć dietetyczny program naprawczy! Jego podstawą będzie solidna dawka antyoksydantów.

Antyoksydanty to naturalne substancje wspierające mechanizmy obronne komórek człowieka. Wymiatają szkodliwe wolne rodniki i toksyny, wzmacniają odporność, przeciwdziałają nowotworom. W których produktach ich szukać?

Z pewnością w kaszach, a w szczególności – owsianej. Ostatnio staje się coraz popularniejsza na sklepowych pólkach. I świetnie! Jest tania i niesamowicie odżywcza. Postawi nasze organizmy na nogi, bo zawiera najwięcej przeciwutleniaczy spośród wszystkich rodzajów zbóż, a nawet warzyw. Jest też skarbnicą zdrowych węglowodanów, błonnika, magnezu, cynku i witamin z grupy B. Podobnie jak komosa ryżowa zawiera też cenne nienasycone kwasy tłuszczowe.

Innym bogatym źródłem wymiataczy wolnych rodników (luteiny, zeaksantyny i glutationu) są gruszki. Jedzmy je ze skórką! Zawiera znacznie więcej cennych składników niż sam miąższ. W skórce gruszki są też substancje przeciwzapalne i antynowotworowe, np. kwas cynamonowy. Pyszne gruszki są wspaniałą skarbnicą boru i jodu – minerałów poprawiających pracę mózgu i tarczycy. Wbrew panującej opinii – nie są ciężkostrawne, wręcz przeciwnie. Mogą je jeść nawet osoby z wrażliwym żołądkiem i niemowlęta. To jedne z najrzadziej powodujących alergie owoców.

Solidną dawkę najsilniejszych znanych naturze antyoksydantów zawiera też awokado – aż 70% z nich zgromadzone jest w jego pestce. Tylko w jaki sposób ją zjeść, skoro jest tak piekielnie twarda? Pestkę najlepiej dobrze ususzyć (2-3 dni) na kaloryferze, następnie włożyć do plastikowego woreczka, rozbić tłuczkiem lub młotkiem i rozdrobnić na pyłek – w blenderze lub młynku do kawy. Nawet niewielka ilość dodawana do sałatek i koktajli zdziała cuda. Z kolei miąższ, jedzony regularnie, obniży poziom cholesterolu, poprawi funkcjonowanie mózgu i metabolizm – a tym samym pomoże schudnąć.

3 razy guacamole

Kasze, gruszki i awokado najlepiej miksować w śniadaniowych koktajlach lub łączyć w pysznych i sycących zimowych sałatkach.

Sałatka na ciepło z kaszą owsianą, gruszką, awokado, kurczakiem i sezamowo-pomarańczowym dressingiem

przepis na salatke z kurczakiem

Zdjęcie: Marta Winiarska

Sałatka owsiana z gruszką i kurczakiem – składniki (na 2 porcje):

– 2 garście rukoli, roszponki lub miksu sałat
– 1 pojedyncza pierś z kurczaka
– 1 szklanka ugotowanej kaszy owsianej
– 1 dojrzałe awokado
– 1 dojrzała gruszka
– 5-6 suszonych pomidorów w oliwie
– ok. 1/2 szklanki ciecierzycy z puszki
– 2 łyżki prażonego sezamu, pestek dyni lub słonecznika, ewentualnie ulubionych orzechów
– po 1 łyżeczce: ostrej papryki, słodkiej papryki, miodu
– szczypta cynamonu
– 1 łyżka octu balsamicznego
– oliwa z oliwek
– sól i pieprz

Sałatka owsiana z gruszką i kurczakiem – dressing:

– 1 łyżka oliwy z oliwek
– 1 łyżka pasty sezamowej tahini
– 1 łyżka soku z pomarańczy
– 2-3 łyżki zimnej wody

Sałatka owsiana z gruszką i kurczakiem – przygotowanie:

Kurczaka oczyszczamy z błonek i przekładamy do miski. Dodajemy ocet, przyprawy, oliwę, mieszamy i odstawiamy do schłodzenia na ok. 20-30 minut.

Na patelni dobrze rozgrzewamy łyżkę oliwy. Przekładamy na nią mięso (powinno głośno skwierczeć) i smażymy na dużym ogniu ok. 1,5 minuty, obracamy na drugą stronę i smażymy drugie 1,5 minuty. Obracamy filet, zmniejszamy ogień przykrywamy patelnię przykrywką i smażymy mięso ok. 8-10 minut, co jakiś czas obracając (pierś powinna równomiernie się zrumienić). Wyłączamy ogień i zostawiamy mięso na patelni na 6-7 minut, by odpoczęło.

W międzyczasie, awokado i gruszki kroimy w plasterki. Gdy kurczak lekko przestygnie, kroimy go w poprzek  na 2-centymetrowe w plastry. W miseczkach układamy rukolę, posypujemy ją kaszą. Dodajemy pokrojoną gruszkę, awokado, ciecierzycę, suszone pomidory i kurczaka. Posypujemy  sezamem lub pestkami.

W naczynku łączymy składniki dressingu. Skrapiamy nim sałatkę bezpośrednio przed podaniem. Gotowe!

Marta Winiarska – pasjonatka zdrowego jedzenia i alternatywnych smaków. Gotuje, fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka. Przyszła Pani Doktor, a może przy okazji i szefowa kuchni ? Od kilkunastu miesięcy – najszczęśliwsza na świecie mama bloga kulinarnego eateasy.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

Zainteresują cię również:

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Omletonaleśnik z czereśniami i twarożkiem

Przepis na omlet z czereśniami i twarożkiem

Pudding chia z musem ananasowym

Pudding chia z musem ananasowym

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Kisiel rabarbarowy z imbirową nutą

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sernik z nerkowców z musem jagodowym

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Sezonowa sałatka z zielonym groszkiem i młodymi ziemniakami

Letni makaron z cukinii

Przepis na letni makaron z cukinii

Kolorowa matcha z dodatkiem superfoods. Energetyczna bomba witaminowa

Przepis na pieczone rzodkiewki. Zdrowa, niskokaloryczna przekąska

Chłodnik miętowy z zielonego groszku. Ukojenie po upalnym dniu

Semifreddo – deser na medal. Każda jego część kryje w sobie inny smak!