Przejdź do treści

Sałatka z fenkułem, czyli trawienie pod kontrolą. Pyszna propozycja na zbliżający się sezon grillowy

Sałatka z fenkułem, czyli trawienie pod kontrolą
Zdjęcie: Małgorzata Zabokrzycka | www.trawkacytrynowa.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Fenkuł, zwany inaczej koprem włoskim, to warzywo o bardzo konkretnym smaku i aromacie. Korzenna, lekko słodka anyżowa nuta zapewnia mu wielu fanów. A sceptycy? Spróbujemy ich przekonać – sałatka z nowalijkami i fenkułem nadaje się do tego doskonale.

Walory fenkułu doceniają nie tylko kucharze. Z aprobatą kiwają głowami również dietetycy. Jest on bowiem bogatym źródłem białka, błonnika, witaminy C, witamin z grupy B i minerałów – jak wapń, żelazo i magnez. Stosowany jest często jako środek na wzdęcia i problemy z trawieniem, wykazuje również  działanie detoksykacyjne, rozkurczowe, wykrztuśne. Polecany jest alergikom, ponieważ zawiera kwercetynę , która blokuje uwalnianie histaminy, odpowiedzialnej za objawy alergii: kaszel, świąd czy katar sienny.

Dyskusyjna jest natomiast kwestia podawania herbatki z nasion kopru włoskiego niemowlakom i matkom karmiącym. Przez wiele lat wskazywano ją jako środek łagodzący dziecięce kolki i korzystnie wpływający na laktację. Ostatnie badania pokazują jednak, że mogą one podnosić poziom estrogenów – dlatego nie powinno się jej podawać w zbyt dużych ilościach.

pęczek rzodkiewki

Koper włoski to warzywo bardzo uniwersalne, można go jeść na surowo, a także dusić, piec i grillować. Możemy wykorzystać jego bulwę, łodygi, a także ziarna. Jest popularnym dodatkiem do dań z rybą, która może być na nim grillowana, co chroni ją przed przypaleniem i nadaje jej smakowitego aromatu. Bywa dodatkiem do zup, risotto, można go karmelizować, a nawet zrobić konfiturę. Tylko wyobraźnia jest ograniczeniem!

Uduszenie lub upieczenie neutralizuje lekko jego smak, sprawia, że jest delikatniejszy, bardziej słodkawy i mniej anyżowy. My postanowiliśmy wykorzystać fenkuł surowy i przygotować z jego dodatkiem sałatkę, do której dodamy długo oczekiwane nowalijki: rzodkiewki i młode ziemniaczki. To doskonała propozycja na zbliżający się sezon grillowy!

Przepis na brukselkę od naszej czytelniczki

Sałatka z fenkułu i nowalijek

Zdjęcie: Małgorzata Zabokrzycka | www.trawkacytrynowa.pl

Składniki (na 6 porcji):

– 1 bulwa fenkułu
– 10 małych młodych ziemniaków
– 4 łodygi selera naciowego
– 6 rzodkiewek
– pół czerwonej cebuli
– garść orzechów włoskich
– 1 łyżka posiekanej pietruszki
– 6 łyżek oliwy
– sok wyciśnięty z połowy cytryny

Pokrojone w ćwiartki ziemniaki gotujemy  przez 10-12 minut, tak żeby były wciąż lekko twardawe. Fenkuł obieramy z wierzchniej warstwy, przekrajamy wzdłuż na pół i wycinamy twardy środek. Pozostałą część kroimy na bardzo cienkie plastry. Seler naciowy kroimy w plastry, rzodkiewkę w talarki, a czerwoną cebulę w cienkie piórka. Orzechy włoskie podprażamy na patelni i ostudzone siekamy. Przygotowujemy dressing: łączymy oliwę z sokiem cytryny, doprawiamy solą i pieprzem. Składniki sałatki mieszamy i  polewamy dressingiem na 15 minut przed podaniem. Dekorujemy natką fenkułu.


Małgorzata Zabokrzycka – socjolożka, zawodowo HRówka w korporacji, na co dzień mama, żona i smakoszka. Adeptka fotografii kulinarnej. Czas w kuchni spędza wraz z mężem, a wyniki ich zdrowej rywalizacji można odnaleźć na wspólnie prowadzonym blogu Trawka Cytrynowa.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami