Przejdź do treści

Groszek cukrowy – chrupiący i soczysty kuzyn tego z puszki. Wypróbuj go w sałatce!

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

Groszek kojarzy się wam głównie z puszkowanym dodatkiem do sałatki jarzynowej? Czas skorzystać z zalet jego sezonowego krewnego – groszku cukrowego. Chrupiący i soczysty doskonale odnajdzie się w sałatce z kurczakiem, grillowaną cukinią i kozim serem.

Kiedy byłam w podstawówce, lato zawsze spędzałam u dziadków na wsi. Oboje szaleli za uprawą warzyw. A ja za dobieraniem się do krzaczków pełnych zielonych strączków i wyjadaniem z ich środka słodkich, chrupiących kuleczek… Groszek cukrowy w sklepach i na targu dostępny jest już od końca maja.

Choć zadomowił się na naszym kontynencie prawie 300 lat temu, groszek cukrowy wciąż nie należy do warzyw popularnych i łatwo dostępnych. Jeśli jednak natkniecie się na niego na straganie, nie przechodźcie obojętnie! Możecie też pokusić się o jego samodzielną hodowlę. Jest bardzo wdzięczny w uprawie, niewiele wymaga od gleby, na której rośnie i… nie znosi pestycydów! Zasiany w marcu jest gotowy do chrupania już po trzech miesiącach.

Gulasz vege to jest to!

Ziarenka groszku, mimo że słodkawe, mają całkiem niski indeks glikemiczny. Co więcej, dzięki sporej zawartości białka, skrobi i błonnika, sycą na długo. Są przy okazji bogate w witaminy z grupy B, żelazo i kwas foliowy. Dodatkowo zawierają ogromną ilość chlorofiliny oraz antyoksydantów, więc chronią przed nowotworami (nie tylko) przewodu pokarmowego. Ponieważ jako jedyna odmiana grochu nie wytwarza wewnątrz tzw. ściółki, jeść go można w całości, razem ze strączkiem. Zdecydowanie najlepszy (i zarazem najzdrowszy) jest na surowo. Jedzmy go jednak jak najszybciej po zerwaniu – w dość krótkim czasie traci swoje cenne właściwości odżywcze.

Groszek cukrowy jest pyszny w każdej postaci – duszony, gotowany, smażony. Doskonale sprawdza się w zupach i chłodnikach, jako zdrowy dodatek do zielonych koktajli, chrupiący składnik kremowych risotto i… król letnich sałatek!

Sałatka z chrupiącym groszkiem cukrowym, grillowaną cukinią, kurczakiem i kozim serem

przepis-na-salatke-z-groszkiem-cukrowym

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl

Sałatka z chrupiącym groszkiem cukrowym – składniki:

– 1 pojedyncza pierś kurczaka
– 200 g świeżego groszku cukrowego
– 2 mała zielona cukinia
– 200 g sera koziego w kulkach
– garść rukoli lub roszponki
– 2 łyżki posiekanej świeżej mięty
– 2 łyżki podprażonych pestek słonecznika
– sos sojowy
– miód
– oliwa z oliwek
– sól i pieprz

Sałatka z chrupiącym groszkiem cukrowym – przygotowanie:

Pierś z kurczaka kroimy w paski i przekładamy do miseczki. Dodajemy 2 łyżki sosu sojowego, łyżkę miodu, 2-3 łyżki oliwy z oliwek, słodką paprykę. Mieszamy i odstawiamy do schłodzenia na ok. 15 minut.

Spaghetti z cukinii z figami

W międzyczasie ze strączków groszku usuwamy końcówki, a cukinię kroimy wzdłuż w cieniutkie paski (świetnie sprawdzi się też użycie obieraczki do warzyw!).

Na patelni rozgrzewamy niewielką ilość oliwy i smażymy paski cukinii 2-3 minuty z każdej strony, by nabrały lekko złotego koloru. Odkładamy je na osobny talerzyk wyłożony papierowym ręcznikiem, by pozbyć się nadmiaru tłuszczu.

Na wciąż rozgrzaną patelnię przekładamy kurczaka (wraz z marynatą) i obsmażamy. Gdy mięso się zrumieni, dodajemy strączki groszku. Całość smażymy jeszcze ok. 4-5 minut.

Cukinię, kurczaka i groszek łączymy delikatnie z rukolą i pestkami słonecznika. Wykładamy na talerze i skrapiamy oliwą. Na wierzchu sałatki układamy kawałki sera koziego. Gotowe!

 

Marta Winiarskapasjonatka zdrowego gotowania, nowych smaków i ciekawych zamienników. Fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka. Wie, co to chroniczny brak czasu, więc stawia na szybkie i proste przepisy.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!

Raw bars - zdrowe mrożone batony

Raw bars – zdrowe mrożone batony

pieczony kalafior

Pieczony kalafior w sosie pomidorowym

Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku

Woda smakowa – zrób ją sama!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą