Przejdź do treści

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wskaźniki śmiertelności z powodu nowotworów maleją. „Jesteśmy w stanie wyleczyć ok. 60 proc. przypadków” – mówi onkolog
Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna
Przesilenie wiosenne zmęczenie
Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić
szklanka wody
Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim
akcja jestem, badam się
„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

Już są! Chrupiące, nieco ostre w smaku, różowe kulki rzodkiewek. Małe, charakterne bulwy o soczyście różowej barwie. Nieodzowne królowe wiosennych kanapek i surówek. Znane i lubiane. Chrupiemy je więc tak po prostu albo… pieczemy i dodajemy do sałatki.

Rzodkiewki dostarczają wiele cennych witamin (C, B6) oraz składników mineralnych takich jak np. potas, który reguluje ciśnienie. Korzystnie wpływają na stan włosów i paznokci, regulują trawienie, a także pomagają osobom cierpiącym z powodu reumatyzmu. Są niskokaloryczne, 100 g rzodkiewek zawiera jedynie 16 kalorii.

Warto również pamiętać, że liście rzodkiewek, niegdyś notorycznie wyrzucane, zawierają więcej składników odżywczych niż same bulwy. Dlatego warto je przemycać do sałatek lub zielonych koktajli.

Zielony koktajl z liśćmi rzodkiewki

Surowe rzodkiewki są orzeźwiające, lekko pikantne i soczyste. Pieczone natomiast zyskują więcej słodyczy i całkowicie nowy smak! Są przepyszne i aż dziw bierze, że to te same warzywa. Doskonale smakują delikatnie oprószone solą i świeżo zmielonym pieprzem.

Obsadzamy je w roli głównej w lekkiej sałatce z dodatkiem gotowanego orkiszu, koperku i jogurtu. A do tego słodkie i pożywne zielone smoothie, do którego dorzuciłam rzodkiewkowe liście. Wiosenne śniadanie gotowe!

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki na sałatkę (2 porcje):

– 15 pieczonych rzodkiewek
– 3 szklanki ugotowanego orkiszu

– 1 kubeczek naturalnego jogurtu sojowego (125 ml)
– 1 pęczek świeżego koperku
– 2 łyżki podprażonych nasion słonecznika
– skórka z połowy małej ekologicznej cytryny
– odrobina soku z cytryny
– garść kiełków rzodkiewki
– 1-2 łyżki oleju do pieczenia rzodkiewek
– sól i pieprz do smaku

Składniki na smoothie (2 porcje):

– 10 dokładnie umytych dużych liści rzodkiewek
– 1 duży, bardzo dojrzały banan

– 1 dojrzała gruszka
– 1 łyżeczka startego świeżego imbiru
– 1 szklanka filtrowanej wody

Będzie nam potrzebny jeden duży lub dwa małe pęczki rzodkiewek. Najpierw należy je dokładnie umyć, zarówno bulwy, jak i liście. Osuszamy je dokładnie na sitku, a następnie odcinamy nożem liście od bulw (można zostawić odrobinę łodyżek na czubku rzodkiewek). Rozgrzewamy piekarnik do 200°C. Szklankę orkiszu przepłukujemy na sicie, wrzucamy go do rondelka, dodajemy 3-4 szklanki wody, odrobinę soli i doprowadzamy do wrzenia. Gotujemy 35-40 minut, aż będzie al dente. Można go także namoczyć przez noc, co skróci nam czas gotowania do 15-20 minut.

Rzodkiewki kroimy na kawałki podobnej wielkości. Wrzucamy je do miski, dodajemy 1-2 łyżki oleju i dokładnie je w nim obtaczamy. Wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i pieczemy przez 20 minut, obracając je 2 razy w trakcie pieczenia.

W międzyczasie przygotowujemy zielone smoothie. Umieszczamy wszystkie składniki w blenderze i miksujemy na gładko.

Gdy orkisz jest już ugotowany, odcedzamy go na sicie. Przygotowujemy resztę składników, siekamy koperek, podprażamy nasiona słonecznika.

Orkisz mieszamy z upieczonymi rzodkiewkami, dodajemy koperek, słonecznik, kiełki, sól i pieprz. Całość skrapiamy sokiem z cytryny i polewamy jogurtem. Sałatkę można jeść zarówno na ciepło, jak i na zimno. Doskonale nadaje się także na lunch do pracy.


Agata Deja – fotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Masz w lodówce kiszone ogórki? Zobacz, co możesz z nich wyczarować

Pora na pora

Doceń pora! To warzywo zasługuje na uwagę

marchew

Rozgrzej się! Aromatyczna zupa marchewkowa z pikantną nutą