Przejdź do treści

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Twoja przyjaciółka się kaleczy
Twoja przyjaciółka się kaleczy? Oto 5 rzeczy, które warto jej powiedzieć, a także 3, których mówić nie wolno
Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?
Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?
Wegetariańskie leczo - papryka górą!
Przepis na wegetariańskie leczo z papryką
Ćwiczenia na wzmocnienie pleców. Propozycje trenerki Kasi Bigos
chrapanie
Kilka faktów o chrapaniu. Sprawdź, czy to dotyczy twojego chłopaka albo ciebie

Już są! Chrupiące, nieco ostre w smaku, różowe kulki rzodkiewek. Małe, charakterne bulwy o soczyście różowej barwie. Nieodzowne królowe wiosennych kanapek i surówek. Znane i lubiane. Chrupiemy je więc tak po prostu albo… pieczemy i dodajemy do sałatki.

Rzodkiewki dostarczają wiele cennych witamin (C, B6) oraz składników mineralnych takich jak np. potas, który reguluje ciśnienie. Korzystnie wpływają na stan włosów i paznokci, regulują trawienie, a także pomagają osobom cierpiącym z powodu reumatyzmu. Są niskokaloryczne, 100 g rzodkiewek zawiera jedynie 16 kalorii.

Warto również pamiętać, że liście rzodkiewek, niegdyś notorycznie wyrzucane, zawierają więcej składników odżywczych niż same bulwy. Dlatego warto je przemycać do sałatek lub zielonych koktajli.

Zielony koktajl z liśćmi rzodkiewki

Surowe rzodkiewki są orzeźwiające, lekko pikantne i soczyste. Pieczone natomiast zyskują więcej słodyczy i całkowicie nowy smak! Są przepyszne i aż dziw bierze, że to te same warzywa. Doskonale smakują delikatnie oprószone solą i świeżo zmielonym pieprzem.

Obsadzamy je w roli głównej w lekkiej sałatce z dodatkiem gotowanego orkiszu, koperku i jogurtu. A do tego słodkie i pożywne zielone smoothie, do którego dorzuciłam rzodkiewkowe liście. Wiosenne śniadanie gotowe!

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki na sałatkę (2 porcje):

– 15 pieczonych rzodkiewek
– 3 szklanki ugotowanego orkiszu

– 1 kubeczek naturalnego jogurtu sojowego (125 ml)
– 1 pęczek świeżego koperku
– 2 łyżki podprażonych nasion słonecznika
– skórka z połowy małej ekologicznej cytryny
– odrobina soku z cytryny
– garść kiełków rzodkiewki
– 1-2 łyżki oleju do pieczenia rzodkiewek
– sól i pieprz do smaku

Składniki na smoothie (2 porcje):

– 10 dokładnie umytych dużych liści rzodkiewek
– 1 duży, bardzo dojrzały banan

– 1 dojrzała gruszka
– 1 łyżeczka startego świeżego imbiru
– 1 szklanka filtrowanej wody

Będzie nam potrzebny jeden duży lub dwa małe pęczki rzodkiewek. Najpierw należy je dokładnie umyć, zarówno bulwy, jak i liście. Osuszamy je dokładnie na sitku, a następnie odcinamy nożem liście od bulw (można zostawić odrobinę łodyżek na czubku rzodkiewek). Rozgrzewamy piekarnik do 200°C. Szklankę orkiszu przepłukujemy na sicie, wrzucamy go do rondelka, dodajemy 3-4 szklanki wody, odrobinę soli i doprowadzamy do wrzenia. Gotujemy 35-40 minut, aż będzie al dente. Można go także namoczyć przez noc, co skróci nam czas gotowania do 15-20 minut.

Rzodkiewki kroimy na kawałki podobnej wielkości. Wrzucamy je do miski, dodajemy 1-2 łyżki oleju i dokładnie je w nim obtaczamy. Wykładamy na blachę wyłożoną papierem do pieczenia i pieczemy przez 20 minut, obracając je 2 razy w trakcie pieczenia.

W międzyczasie przygotowujemy zielone smoothie. Umieszczamy wszystkie składniki w blenderze i miksujemy na gładko.

Gdy orkisz jest już ugotowany, odcedzamy go na sicie. Przygotowujemy resztę składników, siekamy koperek, podprażamy nasiona słonecznika.

Orkisz mieszamy z upieczonymi rzodkiewkami, dodajemy koperek, słonecznik, kiełki, sól i pieprz. Całość skrapiamy sokiem z cytryny i polewamy jogurtem. Sałatkę można jeść zarówno na ciepło, jak i na zimno. Doskonale nadaje się także na lunch do pracy.


Agata Deja – fotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

Zainteresują cię również:

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!

Malinowe batony z kwaskową nutą. Przekąska idealna na śniadanie, na deser czy przejażdżkę rowerową

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos

Sałatkowy dream team: fasola i natka pietruszki

Sałatkowy dream team: fasola i natka pietruszki

Botwinka egzotyczna. Przepis na pyszny i sycący krem z buraków

Jogurt domowy

Domowy jogurt. Masz pewność, że nie zawiera cukru