Przejdź do treści

Sen dobry

Sen dobry
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pizza z kurkami
Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!
wegańskie lody malinowo-porzeczkowe
Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!
Istockphoto.com
Podejrzewasz u siebie nietolerancję glutenu? Podpowiadamy, jak to sprawdzić
Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka
Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
„Kobiecość to nie tylko wewnętrzna siła, chęć życia, dążenie do celu, ale i momentami łzy, które sprawiają, że jesteśmy silniejsze”. „Życie po raku” w cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

Żyjecie w ciągłym biegu, nie wysypiacie się, a wasza waga mimo starań ani drgnie? Czy wiecie, że dobry sen jest jak najlepszy lek?

Ostatnio pisaliśmy wam o leptynie. To hormon, który wysyła do mózgu powiadomienie, że jesteście najedzeni. Co ma wspólnego ze snem? Badania prof. Virend Somers z Mayo Clinic wykazały, że zbyt mało snu zmniejsza poziom leptyny. Informacja o zaspokojeniu głodu dociera więc do mózgu znacznie później. Nie musimy chyba tłumaczyć, że ma to wpływ na sylwetkę. Pismo „Obesity” donosi, że osoby, które nie dosypiają, zjadają przeciętnie o 250 kcal więcej niż te, które zgodnie z naturalnym rytmem – przeznaczają noc na sen.

Ile powinniście spać? 6 godzin – tyle wystarczy, jeśli sen będzie głęboki. Najlepszą jakość snu osiąga się wtedy, gdy spokojnie prześpicie 3 fazy NREM. Każda z nich trwa około 100 minut. Między nimi występują też fazy płytkiego snu zwanego fazą REM. Do najlepszej regeneracji będzie wam potrzebne 3 fazy snu głębokiego i 2-3 fazy płytkiego.

Jeśli trenujecie i chcecie być efektywni w pracy, warto także wiedzieć, że zdolność zapamiętywania po zarwanej nocy spada na drugi dzień aż o 40%. Niestety idzie to w parze z gwałtownym spadkiem odporności i poziomu glukozy, co oznacza mniej energii. Jeśli posiedzieliście za długo i o 6 godzinach snu można tylko pomarzyć, warto pamiętać, by poranne śniadanie było bogate w białka i zdrowe kwasy tłuszczowe. Dzięki temu zaspokoicie głód i pobudzicie metabolizm. Warto także w ciągu dnia postawić na szybki – przynajmniej 30-minutowy trening, który pobudzi was do życia.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Sen

Polecamy

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Pani Łuska: zaakceptowałam łuszczycę, żeby mi się lepiej żyło

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

Zainteresują cię również:

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

Kłopotliwe zaburzenia snu

Pięć pytań o sen

Dobra noc

Poznaj swój chronotyp

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Źle śpisz? Przyczyna może być prozaiczna

Komu potrzebna jest drzemka?

Komu potrzebna jest drzemka?

Światło pogarsza sen

Światło pogarsza sen

Ależ Talerz 34: budyń z wiśniami na dobry sen

Ależ Talerz 34: budyń z wiśniami na dobry sen

Kawa i drzemka – genialny duet!

Kawa i drzemka – genialny duet!

O której godzinie powinny zaczynać się lekcje?

O której godzinie powinny zaczynać się lekcje?

Oreksyna – tajemniczy hormon

Oreksyna – tajemniczy hormon

Sen – prezent dla mózgu

Sen – prezent dla mózgu

Śpiewanie na chrapanie

Śpiewanie na chrapanie

Kto rano wstaje, ten… się źle czuje

Kto rano wstaje, ten… się źle czuje

Drzemka – i moc jest z Tobą!

Drzemka – i moc jest z Tobą!

woda kokosowa

Woda kokosowa odmładza? Poznaj fakty i mity na jej temat

„Kobiecość to właśnie ciąża, porody, karmienie. Wybierając tę drogę dajemy największy hołd swojej kobiecości” – mówią Ola Woźniak i Ania Weber, autorki kanału „Mama Lama”

Zdrowa rodzina ułożona do siebie głowami

Biostymina – działanie i dawkowanie ampułek z wyciągiem ze świeżych liści aloesu drzewiastego

Kobieta ma wykonywane badanie żył na nogach

Etymologia choroby Buergera – objawy, leczenie, dieta

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

mężczyzna stoi w toalecie i trzyma się za okolice krocza

Dobowa zbiórka moczu – jakie nieprawidłowości pozwala wykryć? Wskazania i sposób przeprowadzenia badania