Przejdź do treści

Siła eksplozywna – plus 100 punktów do kondycji

Siła eksplozywna - plus 100 punktów do kondycji
Siła eksplozywna, fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Odchudzone wersje świątecznych dań
Chora kobieta stoi z kubkiem w ręku i chusta na głowie i patrzy przez okno
Przełom w leczeniu chorób nowotworowych. „Ostatnia nadzieja dla pacjentów bez nadziei”
Kobieta w ciąży trzyma w ręku zdjęcie z badania USG
Rezygnacja z Banku Tkanek Germinalnych. Czy jest szansa dla kobiet chorych na raka?
kobieta używająca mikroskopu
Leki na cukrzycę i nadciśnienie sposobem na raka?
wegański stek wydrukowany w drukarce 3D
Wegański stek z drukarki 3D

Siła eksplozywna jest nieodłącznym elementem przygotowania kondycyjnego w różnych dyscyplinach sportowych. Nie ważne czy jest to podnoszenie ciężarów, bieganie, jazda na rowerze, kopanie w piłkę czy sztuki walki. To część struktury treningu.

Siła jest to zdolność do pokonania oporu zewnętrznego lub przeciwdziałania mu kosztem wysiłku mięśniowego. Jest podstawową cechą motoryczną człowieka. Wpływa na szybkość ruchu, wytrzymałość oraz zręczność. Siła eksplozywna warunkuje wykonywanie dynamicznych ruchów, gwałtownych zwrotów ciała, skoków, kopnięć czy zmian kierunku ruchu i zatrzymań. Można ją kształtować poprzez trening plyometryczny. Wykorzystuje się w nim ruchy eksplozywne, co pozytywnie wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Wykonywanie tych ćwiczeń w formie obwodów treningowych prowadzi do zwiększenia wytrzymałości, siły mięśni oraz szybkości reakcji.

Na czym to polega?

Osiągnięcie maksymalnej siły przez nasze mięśnie zajmuje im około 0,5-0,7 sekundy. Ruchy i reakcje sportowców są szybsze. Kluczem do sukcesu jest więc wygenerowanie jak największej siły w jak najmniejszym czasie. Trening powinien być z początku prosty, a w miarę stopnia zaawansowania rozszerzany. Oznacza to przejście od zwykłych skoków z biegu, do skoków z miejsca, następnie od krótkich aż do głębokich z dołożeniem dodatkowego zewnętrznego obciążenia. Głębokie wybicia powinny być wykonywane dopiero wtedy, gdy posiadamy już niezbędną siłę, a nasze ciało jest dobrze rozwinięte.

Siła eksplozywna – przykładowe ćwiczenia:

1) Wskoki na podwyższenie

2) Wypchnięcie odważnika kettlebell w górę

3) „Slams ball” – uderzenie piłką o podłogę

4) Naprzemianstronne wskoki na podwyższenie

5) Pompki z odbiciem od piłki

Zaprezentowane ćwiczenia możesz ułożyć w obwód ćwiczebny. Na każdym stanowisku pracujesz 30 sekund do 1 minuty (w zależności od stopnia wytrenowania) po zakończonym obwodzie odpoczywasz 2 minuty i powtarzasz 2-3 razy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kasia Bigos o przepuklinie pępkowej. „Po ciąży pępek nie wrócił do dawnego kształtu”

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa