Przejdź do treści

Składniki dla aktywnych

Mike Dorner/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
maska ochronna, światłocień
Chirurg apeluje o noszenie masek. Zniechęcanie do tego nazywa „pograniczem głupoty i zbrodniczości”
Kobieta w ciąży / Unsplash
Jak zapobiec nudnościom w ciąży? Radzi Paulina Ihnatowicz
Pascha kokosowo-miodowa
Pascha kokosowo-miodowa. Wielkanocny deser w zdrowym wydaniu
Jedzenie na stole
Wielkanoc na diecie wegańskiej – jak poradzić sobie w święta bez jaj?
Jak wygląda i pracuje miednica w trakcie porodu? Tłumaczy położna Izabela Dembińska

Gdy intensywnie ćwiczymy, nasz organizm wymaga więcej. Jeśli nie damy mu tego, czego potrzebuje, może się okazać, że treningi zamiast pomagać, zaczynają nam szkodzić.

Aktywność fizyczna może wpływać zarówno korzystnie na organizm, ale, trzeba sobie powiedzieć jasno, że może też odbić się nam przysłowiową czkawką. Począwszy od problemów z mięśniami, kontuzjami, przez odwodnienie, po spadek odporności. Problemy możemy wyprzedzić poprzez dostarczenie organizmowi ważnych składników, o których każdy aktywny człowiek powinien pamiętać.

Słodkie paliwo

Często popełnianym błędem przez ćwiczące osoby jest ograniczanie w codziennej diecie węglowodanów, czyli cukrów. Głównie dlatego, że chcemy po prostu szybko schudnąć. To błąd. Cukry stanowią niezbędne paliwo dla organizmu. Jednak trzeba je wybierać mądrze – w odpowiedniej ilości i rodzaju. A wszystko dlatego, by utrzymać produkcję glukozy w ryzach – najgroźniejsze dla zdrowia są bowiem nagłe i krótkie skoki cukru we krwi, które z biegiem czasu doprowadzają do tzw. insulinooporności i cukrzycy typu 2. By temu zapobiec, należy zjadać węglowodany złożone, które powodują powolny i długotrwały wzrost poziomu glukozy we krwi, np. ciemne makarony, brązowy ryż, kasze. Każdy, czyli również sportowiec, pamiętać powinien również o węglowodanach w postaci owoców i warzyw. A pod ręką, gdy intensywnie ćwiczymy, zawsze dobrze mieć… banana – jest bogatym źródłem cukrów prostych, dających szybki zastrzyk energii, ale zawiera też sporo potasu, który intensywnie tracimy z potem.

Potas i reszta

A jeśli o potasie mowa, to nie można pominąć pozostałych elektrolitów: sodu, magnezu i wapnia. Podczas dwóch godzin intensywnych ćwiczeń człowiek może wypocić nawet dwa litry wody, a z nią jak przez palce uciekają nam elektrolity. Niestety w nadrobieniu zaległości woda może nie wystarczyć. Dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednią dla sportowców dawkę elektrolitów, najlepiej oznaczając wcześniej ich stężenie w organizmie. Jeśli odczuwamy objawy, takie jak nieregularna praca serca, skurcze i drżenia mięśni, mrowienie rąk i nóg czy nieuzasadnione przygnębienie i nerwowość, a do tego regularnie ćwiczymy, to prawdopodobnie odzywają się właśnie niedobory elektrolitów.

D jak dobre dla kości

Jesień i zima to czas, kiedy poziom witaminy D w organizmach Polaków jest na wyczerpaniu. W powszechnej wiedzy witamina D kojarzy się przede wszystkim z ochroną kości i zapobieganiem krzywicy. Jednak nie do przecenienia jest również jej wpływ na odporność, odbudowę mięśni i ochronę przed urazami – a to w przypadku sportowców bardzo pożądane właściwości. Jedno z polskich badań wskazuje, że zdecydowana większość trenujących ma problem z poziomem witaminy D. Zimą dotyczy to zarówno osób ćwiczących w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz, a latem zwłaszcza wewnątrz budynków. Sposób na niedobory? Niestety zimą i jesienią w naszej szerokości geograficznej ekspozycja na promienie słoneczne jest ze słaba (bo tą drogą organizm wytwarza witaminę D), z kolei z jedzeniem bardzo trudno zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D. Pozostaje suplementacja.

Coś na stres oksydacyjny

Intensywny wysiłek fizyczny pobudza produkcję wolnych rodników, które prowadzą do tzw. stresu oksydacyjnego, czyli braku równowagi pomiędzy działaniem wolnych rodników z możliwościami organizmu do ich neutralizowania. W rezultacie dochodzi do rozmaitych uszkodzeń na poziomie komórkowym. Możemy z tym walczyć dwojako. Z jednej strony nasz organizm sam wytwarza enzymy, które chronią przed stresem oksydacyjnym. Z drugiej, poprzez to, co dostarczamy organizmowi wraz z jedzeniem, możemy zapobiegać jego negatywnym skutkom. Co powinniśmy jeść? Przeciwutleniacze. Gdzie znajdziemy ich najwięcej? W produktach bogatych w witaminy A, C, E,  resweratrol, antocyjany, luteinę i likopen, czyli przede wszystkim w owocach i warzywach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

dziewczynka

Dzieci też siedzą w domu. Czy w związku z pandemią koronawirusa powinny dostawać zwiększoną dawkę witaminy D?

jajka ugotowane

Witamina D w czasach zarazy. Jak uzupełnić jej poziom podczas kwarantanny?

Kobieta bierze leki

Jak prawidłowo brać witaminy? Z posiłkiem czy po? Których ze sobą nie łączyć? Tłumaczy farmaceutka

kobieta nad morzem w pochmurny dzień

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Kobieta zmeczona po biegu, chwilę odpoczywa

Niedobór sodu w organizmie – czy jest groźny? Na jakie objawy warto zwrócić uwagę? Wyjaśnia lekarka

Podwyższenie ciśnienie od temperatury w domu. Jak to się dzieje?

Rooibos

Rooibos – dlaczego warto pić napar z czerwonokrzewu? Tłumaczy dietetyk

Zbilansowane śniadanie / istock

Przed ważną prezentacją albo egzaminem sięgasz po batonik, ponieważ słyszałaś, że to „daje kopa”? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

zmartwiona kobieta

Martwisz się? To dobrze! Dlaczego i w jakim stopniu warto się zamartwiać?

cukier

Jak cukier wpływa na nasze zdrowie?

Kobieta w basenie / istock

Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów

Kobieta patrzy na słońce. Ma zamknięte oczy i ręce na głowie

Witamina D – czy i kiedy można ją przedawkować? Jaka jej ilość jest bezpieczna? Tłumaczy farmaceutka

Makaron wstążki

Węglowodany – wybieraj mądrze

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

jesień słońce

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu

Kobieta na szczycie / istockphoto.com

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

kobieta

Stres oksydacyjny, czyli gdy wolne rodniki zyskują przewagę nad antyoksydantami. Skutkiem może być rozwój wielu chorób

damskie dłonie i kolana

Tężyczka – tajemnicza choroba

Maltodekstryna - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Maltodekstryna – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Węglowodany złożone i ich znaczenie dla ludzkiego organizmu

Węglowodany złożone – ich rola w organizmie i źródła

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia