Przejdź do treści

Składniki dla aktywnych

Mike Dorner/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pierwszy antykoncepcyjny zastrzyk dla mężczyzn
Powstała pierwsza na świecie antykoncepcja dla mężczyzn w zastrzyku. Będzie działać zaskakująco długo
Kiszona kapusta - Mercedes w walce z przeziębieniem
Kiszona kapusta to nie tylko świetne panaceum na przeziębienie. Poznaj inne magiczne właściwości kiszonej kapusty!
6-letnia dziewczynka przymierza okulary. W oczach ma łzy
6-latka była załamana, że musi nosić okulary. Pomysł jej wujka i reakcja internautów zachwycają!
Cuchnięcie z ust / Istock.com
Nieprzyjemny zapach z ust? Ten problem ma 60 proc. z nas. Przyczyną nie zawsze jest nieprawidłowa higiena
Czy inność skazuje na samotność? Ta świąteczna reklama ze smokiem w roli głównej daje do myślenia

Gdy intensywnie ćwiczymy, nasz organizm wymaga więcej. Jeśli nie damy mu tego, czego potrzebuje, może się okazać, że treningi zamiast pomagać, zaczynają nam szkodzić.

Aktywność fizyczna może wpływać zarówno korzystnie na organizm, ale, trzeba sobie powiedzieć jasno, że może też odbić się nam przysłowiową czkawką. Począwszy od problemów z mięśniami, kontuzjami, przez odwodnienie, po spadek odporności. Problemy możemy wyprzedzić poprzez dostarczenie organizmowi ważnych składników, o których każdy aktywny człowiek powinien pamiętać.

Słodkie paliwo

Często popełnianym błędem przez ćwiczące osoby jest ograniczanie w codziennej diecie węglowodanów, czyli cukrów. Głównie dlatego, że chcemy po prostu szybko schudnąć. To błąd. Cukry stanowią niezbędne paliwo dla organizmu. Jednak trzeba je wybierać mądrze – w odpowiedniej ilości i rodzaju. A wszystko dlatego, by utrzymać produkcję glukozy w ryzach – najgroźniejsze dla zdrowia są bowiem nagłe i krótkie skoki cukru we krwi, które z biegiem czasu doprowadzają do tzw. insulinooporności i cukrzycy typu 2. By temu zapobiec, należy zjadać węglowodany złożone, które powodują powolny i długotrwały wzrost poziomu glukozy we krwi, np. ciemne makarony, brązowy ryż, kasze. Każdy, czyli również sportowiec, pamiętać powinien również o węglowodanach w postaci owoców i warzyw. A pod ręką, gdy intensywnie ćwiczymy, zawsze dobrze mieć… banana – jest bogatym źródłem cukrów prostych, dających szybki zastrzyk energii, ale zawiera też sporo potasu, który intensywnie tracimy z potem.

Potas i reszta

A jeśli o potasie mowa, to nie można pominąć pozostałych elektrolitów: sodu, magnezu i wapnia. Podczas dwóch godzin intensywnych ćwiczeń człowiek może wypocić nawet dwa litry wody, a z nią jak przez palce uciekają nam elektrolity. Niestety w nadrobieniu zaległości woda może nie wystarczyć. Dlatego warto zaopatrzyć się w odpowiednią dla sportowców dawkę elektrolitów, najlepiej oznaczając wcześniej ich stężenie w organizmie. Jeśli odczuwamy objawy, takie jak nieregularna praca serca, skurcze i drżenia mięśni, mrowienie rąk i nóg czy nieuzasadnione przygnębienie i nerwowość, a do tego regularnie ćwiczymy, to prawdopodobnie odzywają się właśnie niedobory elektrolitów.

D jak dobre dla kości

Jesień i zima to czas, kiedy poziom witaminy D w organizmach Polaków jest na wyczerpaniu. W powszechnej wiedzy witamina D kojarzy się przede wszystkim z ochroną kości i zapobieganiem krzywicy. Jednak nie do przecenienia jest również jej wpływ na odporność, odbudowę mięśni i ochronę przed urazami – a to w przypadku sportowców bardzo pożądane właściwości. Jedno z polskich badań wskazuje, że zdecydowana większość trenujących ma problem z poziomem witaminy D. Zimą dotyczy to zarówno osób ćwiczących w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz, a latem zwłaszcza wewnątrz budynków. Sposób na niedobory? Niestety zimą i jesienią w naszej szerokości geograficznej ekspozycja na promienie słoneczne jest ze słaba (bo tą drogą organizm wytwarza witaminę D), z kolei z jedzeniem bardzo trudno zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na witaminę D. Pozostaje suplementacja.

Coś na stres oksydacyjny

Intensywny wysiłek fizyczny pobudza produkcję wolnych rodników, które prowadzą do tzw. stresu oksydacyjnego, czyli braku równowagi pomiędzy działaniem wolnych rodników z możliwościami organizmu do ich neutralizowania. W rezultacie dochodzi do rozmaitych uszkodzeń na poziomie komórkowym. Możemy z tym walczyć dwojako. Z jednej strony nasz organizm sam wytwarza enzymy, które chronią przed stresem oksydacyjnym. Z drugiej, poprzez to, co dostarczamy organizmowi wraz z jedzeniem, możemy zapobiegać jego negatywnym skutkom. Co powinniśmy jeść? Przeciwutleniacze. Gdzie znajdziemy ich najwięcej? W produktach bogatych w witaminy A, C, E,  resweratrol, antocyjany, luteinę i likopen, czyli przede wszystkim w owocach i warzywach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta na szczycie / istockphoto.com

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

damskie dłonie i kolana

Tężyczka – tajemnicza choroba

Maltodekstryna - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Maltodekstryna – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Węglowodany złożone i ich znaczenie dla ludzkiego organizmu

Węglowodany złożone – ich rola w organizmie i źródła

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

Magnez i wapno – bierzesz je razem? Farmaceutka tłumaczy, dlaczego to niekoniecznie dobry pomysł!

Nie daj się biegunce. Co jeść i pić w trakcie rozwolnienia? Kiedy udać się do lekarza?

Prowadzisz batalię o otwarte okna w pracy? Nic dziwnego! Kobietom jest zimniej!

Przeziębienie – jak długo zarażamy?

Niedobór witaminy D – konsekwencje u dzieci i dorosłych

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

Witamina D3 - prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Witamina D3 – prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Szafran

Szafran – właściwości i zastosowanie

Kamienie nerkowe – pamiątka z wakacji

Komu owoce mogą szkodzić?

probiotyki brzuch

Jak wybrać dobry probiotyk?

uśmiechnięta dziewczyna

Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

istockphoto.com

Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

rzucenie palenia

Jak rzucenie palenia naprawdę wpływa na wagę?

miód

5 najlepszych zamienników cukru

istockphoto.com

Top 5 leków bez recepty, których lepiej nie łączyć z alkoholem

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.