Przejdź do treści

Skocz po więcej

Skocz po więcej
Fot: Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria
Anja Rubik przekazuje 1000 książek „#SEXEDPL” do polskich szkół

W dzieciństwie podskoki kojarzyły nam się przede wszystkim z dobrą zabawą. W dorosłym życiu często o nich zapominamy. A szkoda. Czemu warto skakać i dlaczego należy robić to technicznie? Oto kilka podpowiedzi.

Skakanie jest ruchem zupełnie naturalnym i – wydawałoby się – dość  łatwym. Mam jednak wrażenie, że mało kto robi to dobrze. A tu przecież też obowiązują pewne zasady. Podobnie jak w przypadku przysiadu – uważacie na to, aby kolana nie schodziły się do środka, bo grozi to np. zerwaniem więzadła krzyżowego przedniego – ACL. Warto pamiętać, że nieprawidłowa technika skoków także może doprowadzić do kontuzji.

Jeśli biegacie – nauka podskoków także będzie dla was na wagę złota i bezpośrednio wpłynie na lepszą technikę biegu.

Pamiętam, że na egzaminie uczelnianym  z lekkoatletyki dostałem pytanie: jak nauczać biegania? Odpowiedź brzmiała: poprzez skipy oraz wieloskoki. Przyznaję się, że wtedy jeszcze nie do końca rozumiałem, dlaczego (mimo że znałem odpowiedź i zaliczyłem egzamin). Z czasem jednak, w miarę poznawania lepiej biomechaniki i funkcjonowania aparatu ruchu, wszystko stało się proste i oczywiste. Dla mnie, ale podejrzewam, że nie dla was. Skipy i wieloskoki to nic innego jak dynamiczne serie podskoków z ułożeniem ciała w odpowiedniej pozycji. To umiejętność lądowania i wybijania się w taki sposób, aby jak najmniej obciążać mięśnie i stawy.

Najczęstsze błędy podczas podskoków:

  • Stopy skierowane palcami do środka lub zbytnio wykręcone na zewnątrz,  w efekcie czego dokładacie dodatkowe obciążenie dla kolan;
  • Podczas lądowania schodzenie się kolan do środka lub lądowanie na wewnętrzną krawędź stopy;
  • Brak stabilizacji w odcinku lędźwiowym i rozluźnienie mięśni brzucha – złe ustawienie miednicy. Efektem są dolegliwości bólowe w odcinku lędźwiowym lub problemy ze stawem kolanowym;
  • Lądowanie na pełną stopę – brak amortyzacji.

Jeżeli biegacie, to pewnie domyślacie się, że te same uwagi dotyczą złej techniki biegu. Jaki z tego wniosek? Trenujcie technikę podskoków i lądowań, a będziecie biegać efektywniej i bezpieczniej.

Do uzupełnienia treningu wykorzystajcie skakankę, która najlepiej uczy lądowania na śródstopiu podczas biegu, a dodatkowo wzmacnia stopy i kostki. Jednak, aby równomiernie rozwijać swoje ciało, oprócz skakania obunóż, spróbujcie podskoków na jednej nodze, wtedy oszacujecie, czy sprawność obu kostek jest na tym samym poziomie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Trening z gumami – wielki powrót

Świąteczna rozpiska treningowa

Stretching na rozgrzewkę?

Domowy trening biegacza

Ćwiczenia na pośladki w ciąży