Przejdź do treści

Skocz po więcej

Skocz po więcej
Fot: Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

W dzieciństwie podskoki kojarzyły nam się przede wszystkim z dobrą zabawą. W dorosłym życiu często o nich zapominamy. A szkoda. Czemu warto skakać i dlaczego należy robić to technicznie? Oto kilka podpowiedzi.

Skakanie jest ruchem zupełnie naturalnym i – wydawałoby się – dość  łatwym. Mam jednak wrażenie, że mało kto robi to dobrze. A tu przecież też obowiązują pewne zasady. Podobnie jak w przypadku przysiadu – uważacie na to, aby kolana nie schodziły się do środka, bo grozi to np. zerwaniem więzadła krzyżowego przedniego – ACL. Warto pamiętać, że nieprawidłowa technika skoków także może doprowadzić do kontuzji.

Jeśli biegacie – nauka podskoków także będzie dla was na wagę złota i bezpośrednio wpłynie na lepszą technikę biegu.

Pamiętam, że na egzaminie uczelnianym  z lekkoatletyki dostałem pytanie: jak nauczać biegania? Odpowiedź brzmiała: poprzez skipy oraz wieloskoki. Przyznaję się, że wtedy jeszcze nie do końca rozumiałem, dlaczego (mimo że znałem odpowiedź i zaliczyłem egzamin). Z czasem jednak, w miarę poznawania lepiej biomechaniki i funkcjonowania aparatu ruchu, wszystko stało się proste i oczywiste. Dla mnie, ale podejrzewam, że nie dla was. Skipy i wieloskoki to nic innego jak dynamiczne serie podskoków z ułożeniem ciała w odpowiedniej pozycji. To umiejętność lądowania i wybijania się w taki sposób, aby jak najmniej obciążać mięśnie i stawy.

Najczęstsze błędy podczas podskoków:

  • Stopy skierowane palcami do środka lub zbytnio wykręcone na zewnątrz,  w efekcie czego dokładacie dodatkowe obciążenie dla kolan;
  • Podczas lądowania schodzenie się kolan do środka lub lądowanie na wewnętrzną krawędź stopy;
  • Brak stabilizacji w odcinku lędźwiowym i rozluźnienie mięśni brzucha – złe ustawienie miednicy. Efektem są dolegliwości bólowe w odcinku lędźwiowym lub problemy ze stawem kolanowym;
  • Lądowanie na pełną stopę – brak amortyzacji.

Jeżeli biegacie, to pewnie domyślacie się, że te same uwagi dotyczą złej techniki biegu. Jaki z tego wniosek? Trenujcie technikę podskoków i lądowań, a będziecie biegać efektywniej i bezpieczniej.

Do uzupełnienia treningu wykorzystajcie skakankę, która najlepiej uczy lądowania na śródstopiu podczas biegu, a dodatkowo wzmacnia stopy i kostki. Jednak, aby równomiernie rozwijać swoje ciało, oprócz skakania obunóż, spróbujcie podskoków na jednej nodze, wtedy oszacujecie, czy sprawność obu kostek jest na tym samym poziomie.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

5 ćwiczeń, które każdy narciarz musi znać

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku

Trening z gumami – wielki powrót

Ćwicz i... śpij dobrze!

Ćwicz i… śpij dobrze!

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!

Świąteczna rozpiska treningowa

Stretching na rozgrzewkę?

Domowy trening biegacza

Ćwiczenia na pośladki w ciąży

Trening na lunch

Błędy interwałowe

Trening do biegów z przeszkodami, część druga

Kontuzje rodzą się z bezmyślności

Jak wykorzystać kółka gimnastyczne?

Trening z gumą fitness – warto!