Przejdź do treści

Skuteczny sposób na świąteczny stres

Skuteczny sposób na świąteczny stres
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer
Amy Schumer jest w ciąży. Zdradziła to w niecodzienny sposób
Marta Lech-Maciejewska: kto rozsiewa mit o tym, że macierzyństwo to bułka z masłem?
Krwawią, pocą się i mają próchnicę. Fantomy pacjentów pomagają w nauce medycyny
kobieta myjąca zęby
Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi
Tabletki
Dobre wiadomości dla chorych na szpiczaka, nadciśnienie płucne i łuszczycę

Dopadł cię stres okołoświąteczny? Jest na to rada. Do wykonania odstresowującego ćwiczenia potrzebne ci będą: człowiek lub inne bliskie stworzenie, około 1 m kw. przestrzeni, jakieś 20 sekund i… trochę chęci. 

Przedświąteczny stres nie jest niczym wyjątkowym. Najlepszym sposobem na rozładowanie tego napięcia może być PRZYTULANIE!  Ale odkryła – pomyślicie. Ale zaraz, przytulanie – takie banalne – może być najłatwiejszą do wykonania, najszybszą (wystarczy 10-20 sekund) i najskuteczniejszą formą odreagowania stresu! A tak ciężko nam czasem przychodzi… Aby nie być gołosłowną, sama będę się przytulać, a do tego na dowód przytoczę tu i teraz badania, z których wynika, że wpadanie sobie w objęcia to nie tylko idealny „rozluźniacz”, ale i ochrona przed infekcjami.

Zaledwie 10 sekund przytulania powoduje pozytywne zmiany biochemiczne i fizjologiczne w naszym organizmie, co przekłada się na mniejsze ryzyko chorób serca i depresji. 20-sekundowe przytulanie oraz 10-minutowe trzymanie się za ręce niweluje nie tylko samo napięcie, ale i fizyczne symptomy stresu: obniża ciśnienie krwi i spowalnia przyspieszone tętno. Mało tego, ostatni eksperyment z Carnegie Mellon University wykazał, że poczucie bezpieczeństwa, jakie wynika z przytulania, podwyższa odporność organizmu na infekcje wirusowe oraz łagodzi ich objawy!

To wszystko zasługa przede wszystkim oksytocyny – hormonu, który wydziela się również wtedy, gdy organizm odpowiada na miłość i zainteresowanie innej osoby. Hormon ten poprawia samopoczucie, obniża poziom stresu, ciśnienie krwi, a nawet bierze udział w szybszym gojeniu ran. Jest elementem tzw. układu nagrody (zwanego też ośrodkiem przyjemności), czyli mechanizmu wykształconego w mózgu, który jest aktywowany podczas zaspokajania popędów (jak seks czy pożywienie), ale też wszelkich sytuacji, które są dla danego człowieka przyjemne. I przytulanie jest wśród nich. Więc, między pieczeniem, gotowaniem, bieganiem po sklepach i jedzeniem – poprzytulajcie się trochę w te święta!

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

6 produktów najgorszych dla mózgu

7 rzeczy, które się staną, gdy przestaniesz uprawiać seks

Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym: to żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy

dwie kobiety korzystające ze smartfonów

Diagnoza w kieszeni. Smartfon pomoże wykryć zaburzenia neurologiczne

8 sposobów na podniesienie libido

Smutna dziewczyna

Depresja a smutek. Jak je odróżnić? Ekspert odpowiada

Depresja – trzy czwarte Polaków się jej wstydzi. Na ratunek ruszyła kampania społeczna

Smutna kobieta siedzi na kanapie z pizza i ogląda telewizję.

Zdrowe odżywianie chroni mózg przed depresją

Natura antydepresyjna

Natura antydepresyjna

Feromony – seks masz w… nosie

Feromony – seks masz w… nosie

Fellatio, czyli… oswajanie penisa

Fellatio, czyli oswajanie penisa

Seks po porodzie. Jak to zrobić?

Seks po porodzie. Jak to zrobić?