Przejdź do treści

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu

jesień słońce
Słońce w pigułce - witamina D w natarciu Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
lekarz bada pacjentkę
„Bo ci lekarze to się pozamykali. Tylko przez ten telefon gadają”. Mama Pediatra odpiera zarzuty
Unikasz latem kosmetyków z kwasem salicylowym? Nie musisz! Biotechnolożka Anna Sienkiewicz tłumaczy
Bachata, tańcząca para
Bachata – na czym polega ten taniec? Jakie są style bachaty?
wakacje z koronawirusem, ludzie nad jeziorem
Będą kontrole w miejscowościach turystycznych – zapowiada Łukasz Szumowski
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Dzięki Unikey można bezdotykowo otworzyć drzwi
Student AGH znalazł sposób na unikanie zarazków w miejscach publicznych. Zobacz, jak to działa

Witamina D w tabletkach jest niezbędnym wspomagaczem zdrowia, przede wszystkim okresie wrzesień-kwiecień. Dlaczego tym razem namawiam do sięgania po suplement?

Bardzo się cieszę, że coraz więcej lekarzy, portali internetowych, gazet czy programów w telewizji informuje o konieczności przyjmowania witaminy D. Chcę was przekonać, że rzeczywiście tym razem wspomaganie z apteki może wyjść wam na zdrowie. Badania wprost informują, że deficyt witaminy D w Polce jest powszechny, i to we wszystkich grupach wiekowych. Oficjalnie zalecana jest suplementacja!

Dlaczego witaminy D zazwyczaj nam brakuje?

Witamina D to witamina, której poziom w organizmie uzależniony jest głównie od słońca. Od maja do końca sierpnia, wystawiając się na promienie słoneczne, jesteśmy w stanie zapewnić sobie jej odpowiednią dawkę. Jednak trzeba spełnić pewne konkretne warunki. Jakie?

Co 2-3 dni od godziny 10 do 15 trzeba wystawiać się na słońce, odsłaniając przedramiona i dolną część nóg (np. zakładając t-shirt z krótkim rękawkiem i krótkie spodenki), bez użycia kremów z filtrami UVB, przez mniej więcej 15 minut dziennie, codziennie. To teraz ręka w górę kto, poza czasem spędzonym na urlopie, jest w stanie spełnić wyżej wymienione wymagania? Jeżeli możecie sprostać powyższym warunkom, to prawdopodobnie od maja do sierpnia możecie odstawić witaminę w tabletkach.

Niestety, i bardzo z tego powodu cierpię, żyjemy na takiej szerokości geograficznej, że synteza skórna tej witaminy jest możliwa właśnie tylko od maja do końca sierpnia. W innych miesiącach promienie słoneczne padają pod takim kątem, że endogenne wytwarzanie witaminy D jest niemożliwe. Zawartość witaminy D w żywności jest niewielka, dlatego trudno dostarczyć ją do organizmu z codziennym jadłospisem.

Do niskiego poziomu przyczynia się także nasz aktualny styl życia, czyli głównie wielogodzinne przebywanie w pomieszczeniach, np. w pracy. Z pewnością wycieczki do galerii handlowej, gdy świeci słońce, też nie pomagają w sytuacji powszechnego niedostatku witaminy D. Jak zauważyliście, nie zawsze jest też dobrym pomysłem stosowanie w każdej sytuacji filtrów UVB. Warto zaznaczyć, że seniorzy mają obniżoną efektywność skórnej witaminy D, dlatego dla nich istnieją oddzielne zalecenia dotyczące suplementacji. Jakie?

Ile? Kiedy? Dla kogo?

Istnieją oficjalne zalecenia dotyczące suplementacji witaminy D dla wszystkich grup wiekowych (Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz w grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r.; Standardy medyczne; t.10, s.573-578).

Po pierwsze, suplementacja witaminą D powinna rozpocząć się od pierwszych dni życia. Przez pierwsze pół roku zalecana dawka to 400 IU/ dobę. W kolejnych sześciu miesiącach życia zaleca się 400-600 m IU wit. D, przy czym wysokość dawki uzależniona jest od podaży witaminy w diecie. Kolejny przedział wiekowy to 1-18 lat – zaleca się wtedy przyjmować witaminę D w ilości 600-1000 IU/dzień.

Kolejna grupa to dorośli i seniorzy, czyli wszyscy po 18. roku życia. Zalecenia mówią o 800-2000 IU/d,
a w przypadku osób powyżej 65. roku życia sugeruje się całoroczną suplementację. Przewlekłe zmęczenie, coraz częstsze stany obniżonego nastroju, niekończące się przeziębienia i zwolnienia z pracy z powodu choroby powinny was zdopingować do zbadania poziomu witaminy D.

Najlepszym badaniem wykrywającym zbyt niski poziom jest oznaczenie 25(OH)D w surowicy krwi. Jeżeli wynik będzie poniżej normy, najlepiej wybrać się do lekarza z wynikami i ustalić z nim indywidualnie dostosowany do potrzeb plan suplementacji. Kto z was lub waszych bliskich jest szczególnie narażony deficyt witaminy?

Noworodki urodzone przedwcześnie, osoby otyłe – zarówno dzieci, jak i dorośli, osoby pracujące na nocną zmianę oraz ciemnoskóre osoby dorosłe. Dodatkowo niedobory zagrażają osobom z problemami z wątrobą, nerkami, z zespołem upośledzonego wchłaniania czy trawienia. Długotrwałe leczenie farmakologiczne też może przyczynić się do znacznych deficytów.

Po co nam witamina D?

Badania informują, że niedobór witaminy D może być przyczyną wielu chorób. Nowotwory, choroby serca, choroby metaboliczne, tj. cukrzyca typu 2, choroby mięśniowo-stawowe, nadciśnienie tętnicze, choroby autoimmunologiczne, jak cukrzyca typu 1, a także coraz powszechniejsze Hashimoto czy reumatoidalne zapalenie stawów, częste infekcje, choroby na tle nerwowym czy psychicznym, jak np. depresja. Oczywiście witamina D jest niezbędna także do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego.

To co, chyba nie warto ryzykować kosztem waszego zdrowia? Marsz do apteki!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Suplementacja witaminy D / istock

Witamina D3. Czy suplementować ją latem?

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Tężyczka może nie być łatwa do rozpoznania.

Tężyczka – jakie są jej przyczyny i jak ją leczyć?

Witamina D - jak przyjmować i czego unikać?

Jak zażywać witaminę D3? Z czym wiąże się niedobór i nadmiar witaminy D3?

dziewczynka

Dzieci też siedzą w domu. Czy w związku z pandemią koronawirusa powinny dostawać zwiększoną dawkę witaminy D?

jajka ugotowane

Witamina D w czasach zarazy. Jak uzupełnić jej poziom podczas kwarantanny?

Kobieta bierze leki

Jak prawidłowo brać witaminy? Z posiłkiem czy po? Których ze sobą nie łączyć? Tłumaczy farmaceutka

kobieta nad morzem w pochmurny dzień

Wpływ braku słońca na zdrowie kobiet

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Kobieta patrzy na słońce. Ma zamknięte oczy i ręce na głowie

Witamina D – czy i kiedy można ją przedawkować? Jaka jej ilość jest bezpieczna? Tłumaczy farmaceutka

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

Kobieta na szczycie / istockphoto.com

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

Niedobór witaminy D – konsekwencje u dzieci i dorosłych

Witamina D3 - prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Witamina D3 – prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Składniki dla aktywnych

uśmiechnięta dziewczyna

Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?

opalona dziewczyna w bikini

Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Witaminy w ciąży

Witaminy w ciąży – które z nich są niezbędne?

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Witaminy na dłoni

Im więcej, tym lepiej? O tym, czy można przedawkować witaminy, tłumaczy lekarka Agnieszka Kuś

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami

insulinooporność

Dieta w insulinooporności