Przejdź do treści

Słońce w pigułce – witamina D w natarciu

jesień słońce
Słońce w pigułce - witamina D w natarciu Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku
Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka
Postaw na wykroki
Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę
chrzan
Chrzan to wciąż niedoceniony naturalny antybiotyk. Dietetyczka mówi, jakie ma właściwości lecznicze
miska z jedzeniem
Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?
Borys Szyc / Facebook
„Jesteście państwo chorzy i to smutne. Ale to można leczyć. Trzeba tylko mieć odwagę dokonać zmiany…” Borys Szyc odważnie o swoim alkoholizmie

Witamina D w tabletkach jest niezbędnym wspomagaczem zdrowia, przede wszystkim okresie wrzesień-kwiecień. Dlaczego tym razem namawiam do sięgania po suplement?

Bardzo się cieszę, że coraz więcej lekarzy, portali internetowych, gazet czy programów w telewizji informuje o konieczności przyjmowania witaminy D. Chcę was przekonać, że rzeczywiście tym razem wspomaganie z apteki może wyjść wam na zdrowie. Badania wprost informują, że deficyt witaminy D w Polce jest powszechny, i to we wszystkich grupach wiekowych. Oficjalnie zalecana jest suplementacja!

Dlaczego witaminy D zazwyczaj nam brakuje?

Witamina D to witamina, której poziom w organizmie uzależniony jest głównie od słońca. Od maja do końca sierpnia, wystawiając się na promienie słoneczne, jesteśmy w stanie zapewnić sobie jej odpowiednią dawkę. Jednak trzeba spełnić pewne konkretne warunki. Jakie?

Co 2-3 dni od godziny 10 do 15 trzeba wystawiać się na słońce, odsłaniając przedramiona i dolną część nóg (np. zakładając t-shirt z krótkim rękawkiem i krótkie spodenki), bez użycia kremów z filtrami UVB, przez mniej więcej 15 minut dziennie, codziennie. To teraz ręka w górę kto, poza czasem spędzonym na urlopie, jest w stanie spełnić wyżej wymienione wymagania? Jeżeli możecie sprostać powyższym warunkom, to prawdopodobnie od maja do sierpnia możecie odstawić witaminę w tabletkach.

Niestety, i bardzo z tego powodu cierpię, żyjemy na takiej szerokości geograficznej, że synteza skórna tej witaminy jest możliwa właśnie tylko od maja do końca sierpnia. W innych miesiącach promienie słoneczne padają pod takim kątem, że endogenne wytwarzanie witaminy D jest niemożliwe. Zawartość witaminy D w żywności jest niewielka, dlatego trudno dostarczyć ją do organizmu z codziennym jadłospisem.

Do niskiego poziomu przyczynia się także nasz aktualny styl życia, czyli głównie wielogodzinne przebywanie w pomieszczeniach, np. w pracy. Z pewnością wycieczki do galerii handlowej, gdy świeci słońce, też nie pomagają w sytuacji powszechnego niedostatku witaminy D. Jak zauważyliście, nie zawsze jest też dobrym pomysłem stosowanie w każdej sytuacji filtrów UVB. Warto zaznaczyć, że seniorzy mają obniżoną efektywność skórnej witaminy D, dlatego dla nich istnieją oddzielne zalecenia dotyczące suplementacji. Jakie?

Ile? Kiedy? Dla kogo?

Istnieją oficjalne zalecenia dotyczące suplementacji witaminy D dla wszystkich grup wiekowych (Witamina D: Rekomendacje dawkowania w populacji osób zdrowych oraz w grupach ryzyka deficytów – wytyczne dla Europy Środkowej 2013 r.; Standardy medyczne; t.10, s.573-578).

Po pierwsze, suplementacja witaminą D powinna rozpocząć się od pierwszych dni życia. Przez pierwsze pół roku zalecana dawka to 400 IU/ dobę. W kolejnych sześciu miesiącach życia zaleca się 400-600 m IU wit. D, przy czym wysokość dawki uzależniona jest od podaży witaminy w diecie. Kolejny przedział wiekowy to 1-18 lat – zaleca się wtedy przyjmować witaminę D w ilości 600-1000 IU/dzień.

Kolejna grupa to dorośli i seniorzy, czyli wszyscy po 18. roku życia. Zalecenia mówią o 800-2000 IU/d,
a w przypadku osób powyżej 65. roku życia sugeruje się całoroczną suplementację. Przewlekłe zmęczenie, coraz częstsze stany obniżonego nastroju, niekończące się przeziębienia i zwolnienia z pracy z powodu choroby powinny was zdopingować do zbadania poziomu witaminy D.

Najlepszym badaniem wykrywającym zbyt niski poziom jest oznaczenie 25(OH)D w surowicy krwi. Jeżeli wynik będzie poniżej normy, najlepiej wybrać się do lekarza z wynikami i ustalić z nim indywidualnie dostosowany do potrzeb plan suplementacji. Kto z was lub waszych bliskich jest szczególnie narażony deficyt witaminy?

Noworodki urodzone przedwcześnie, osoby otyłe – zarówno dzieci, jak i dorośli, osoby pracujące na nocną zmianę oraz ciemnoskóre osoby dorosłe. Dodatkowo niedobory zagrażają osobom z problemami z wątrobą, nerkami, z zespołem upośledzonego wchłaniania czy trawienia. Długotrwałe leczenie farmakologiczne też może przyczynić się do znacznych deficytów.

Po co nam witamina D?

Badania informują, że niedobór witaminy D może być przyczyną wielu chorób. Nowotwory, choroby serca, choroby metaboliczne, tj. cukrzyca typu 2, choroby mięśniowo-stawowe, nadciśnienie tętnicze, choroby autoimmunologiczne, jak cukrzyca typu 1, a także coraz powszechniejsze Hashimoto czy reumatoidalne zapalenie stawów, częste infekcje, choroby na tle nerwowym czy psychicznym, jak np. depresja. Oczywiście witamina D jest niezbędna także do prawidłowego funkcjonowania układu kostnego.

To co, chyba nie warto ryzykować kosztem waszego zdrowia? Marsz do apteki!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta patrzy na słońce. Ma zamknięte oczy i ręce na głowie

Witamina D – czy i kiedy można ją przedawkować? Jaka jej ilość jest bezpieczna? Tłumaczy farmaceutka

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

Kobieta na szczycie / istockphoto.com

Witamina D – źródła występowania, suplementacja, wpływ na zdrowie, skutki niedoboru, skutki nadmiaru

10 produktów łagodzących objawy menopauzy

damskie dłonie i kolana

Tężyczka – tajemnicza choroba

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

Niedobór witaminy D – konsekwencje u dzieci i dorosłych

Witamina D3 - prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Witamina D3 – prawidłowy poziom, skutki niedoboru i przedawkowania

Składniki dla aktywnych

uśmiechnięta dziewczyna

Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?

opalona dziewczyna w bikini

Czy w wakacje suplementacja witaminy D3 jest konieczna? Wyjaśnia farmaceutka, Zofia Winczewska

istockphoto.com

Filtry słoneczne hamują syntezę witaminy D? Ekspert Kosmetyczny: bzdura, bzdura, bzdura!

Witaminy w ciąży

Witaminy w ciąży – które z nich są niezbędne?

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

Nadmierna potliwość to sygnał od organizmu, że coś ci dolega. Poznaj 7 rzeczy, o których informuje twój pot

Witaminy na dłoni

Im więcej, tym lepiej? O tym, czy można przedawkować witaminy, tłumaczy lekarka Agnieszka Kuś

Witamina D leżąca w oświetlonej słońcem dłoni

Witamina D – właściwości i bezpieczne dawkowanie. Za co odpowiada w organizmie?

Dlaczego tyjemy jesienią i zimą?

Witamina D – jak przyjmować i czego unikać?

Chcesz popracować nad swoją odpornością? Tym możesz się wesprzeć!

Napoje i leki, których nie powinno się łączyć oraz takie, które warto

Po co dzieciom witamina D?

Witamina D - gdzie występuje? Jakie są skutki niedoboru i przedawkowania?

Witamina D – gdzie występuje, jakie są skutki niedoboru i przedawkowania

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

8 sposobów na podniesienie libido

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?