Przejdź do treści

Słów kilka o białku

Słów kilka o białku
Czy od białka można przytyć? | fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Niektóre mity mówią o tym, że od białka można przytyć. Co gorsze – wśród kobiet pokutuje przekonanie, że rozrosną im się od tego mięśnie. Jak naprawdę jest z tym białkiem?

Zastanawia was, jaka jest podstawowa funkcja białka w naszym organizmie? Na pewno nie jest to zwiększenie siły czy energii. Dosłownie mówiąc, jest to główny materiał budulcowy w organizmie. Białko jest niezbędne przy powstawaniu nowych tkanek i ma istotny wpłych na rozwój i regenerację. Jednak czy od niego można przytyć?

Białko (jaja, mięsa, orzechy, nabiał, wybrane rośliny), a konkretnie niektóre jego aminowe części (podstawowy element białka) po spożyciu są wydalane. Reszta stanowił źródło energii nie odkładającej się pod postacią tłuszczu, ale pod postacią glikogenu. Właśnie ta część zamienia się w „ciepło”. Następuje termogeneza, rośnie tempo metabolizmu, a temperatura ciała nieco się podnosi. To właśnie wtedy spalacie więcej kalorii.

Dla porównania, gdy zjecie 100 g tłuszczu, tylko 3 kcal zostaną spalone – dając ciepło. Gdy spożyjecie 100 kcal węglowodanów – 12-15 kcal zamieni się w ciepło. Z kolei w przypadku białka aż 20 kcal zostanie zamienionych w ciepło (Swaminathan i in., 1985). Dodatkowo, wielu uczonych uważa, że ze wszystkich składników pokarmowych to właśnie białko najszybciej hamuje uczucie głodu, nie pozwalając wam się przejadać.

Białko u sportowca

Kiedy glikogen mięśniowy jest na wyczerpaniu, co może zdarzyć się po 60-90 minutach mocnego treningu, niektóre aminokwasy przekształcają się w glukozę (dokładniej leucyna w alaninę, a ta w glukozę) i wraz z krwią są transportowane do pracujących mięśni  W takiej sytuacji białka mogą pomóc w wytworzeniu nawet 15% energii.

Krótkie podsumowanie. Od białek nie przytyjecie, a wręcz odwrotnie. Są bardzo potrzebne w programach utraty wagi. Ważna uwaga jest jednak taka, że żadna dieta nie może opierać się na samym białku. Nie zapomnijcie, że każda (absolutnie każda) dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Powinna zawierać dodatkowo: węglowodany, tłuszcze i mikroelementy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

dzieci siegające poo cukier

Agresywne dziecko? Winowajcą może być cukier

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1