Przejdź do treści

Słów kilka o białku

Słów kilka o białku
Czy od białka można przytyć? | fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?

Niektóre mity mówią o tym, że od białka można przytyć. Co gorsze – wśród kobiet pokutuje przekonanie, że rozrosną im się od tego mięśnie. Jak naprawdę jest z tym białkiem?

Zastanawia was, jaka jest podstawowa funkcja białka w naszym organizmie? Na pewno nie jest to zwiększenie siły czy energii. Dosłownie mówiąc, jest to główny materiał budulcowy w organizmie. Białko jest niezbędne przy powstawaniu nowych tkanek i ma istotny wpłych na rozwój i regenerację. Jednak czy od niego można przytyć?

Białko (jaja, mięsa, orzechy, nabiał, wybrane rośliny), a konkretnie niektóre jego aminowe części (podstawowy element białka) po spożyciu są wydalane. Reszta stanowił źródło energii nie odkładającej się pod postacią tłuszczu, ale pod postacią glikogenu. Właśnie ta część zamienia się w „ciepło”. Następuje termogeneza, rośnie tempo metabolizmu, a temperatura ciała nieco się podnosi. To właśnie wtedy spalacie więcej kalorii.

Dla porównania, gdy zjecie 100 g tłuszczu, tylko 3 kcal zostaną spalone – dając ciepło. Gdy spożyjecie 100 kcal węglowodanów – 12-15 kcal zamieni się w ciepło. Z kolei w przypadku białka aż 20 kcal zostanie zamienionych w ciepło (Swaminathan i in., 1985). Dodatkowo, wielu uczonych uważa, że ze wszystkich składników pokarmowych to właśnie białko najszybciej hamuje uczucie głodu, nie pozwalając wam się przejadać.

Białko u sportowca

Kiedy glikogen mięśniowy jest na wyczerpaniu, co może zdarzyć się po 60-90 minutach mocnego treningu, niektóre aminokwasy przekształcają się w glukozę (dokładniej leucyna w alaninę, a ta w glukozę) i wraz z krwią są transportowane do pracujących mięśni  W takiej sytuacji białka mogą pomóc w wytworzeniu nawet 15% energii.

Krótkie podsumowanie. Od białek nie przytyjecie, a wręcz odwrotnie. Są bardzo potrzebne w programach utraty wagi. Ważna uwaga jest jednak taka, że żadna dieta nie może opierać się na samym białku. Nie zapomnijcie, że każda (absolutnie każda) dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Powinna zawierać dodatkowo: węglowodany, tłuszcze i mikroelementy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Seks zamiast siłowni? Niestety, niekoniecznie…

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

Jak rozpoznać przetrenowanie?

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?