Przejdź do treści

Słów kilka o białku

Słów kilka o białku
Czy od białka można przytyć? | fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer w czerwonej sukience pozuje na ściance
Amy Schumer w szpitalu. Aktorka cierpi na ciążowe dolegliwości
kobieta, mężczyzna, czwórka dzieci
„Matczyna emerytura” później niż zakładano
Kobieta w aptece rozmawia z farmaceutą
Szczepienia w aptekach? Co na to krajowy konsultant?
Kobieta trzyma w ręku e-papierosa
E-papierosy mają szkodliwy wpływ na układ oddechowy
Anja Rubik na spotkaniu z mediami
Anja Rubik popiera akcję #ThisIsNotConsent

Niektóre mity mówią o tym, że od białka można przytyć. Co gorsze – wśród kobiet pokutuje przekonanie, że rozrosną im się od tego mięśnie. Jak naprawdę jest z tym białkiem?

Zastanawia was, jaka jest podstawowa funkcja białka w naszym organizmie? Na pewno nie jest to zwiększenie siły czy energii. Dosłownie mówiąc, jest to główny materiał budulcowy w organizmie. Białko jest niezbędne przy powstawaniu nowych tkanek i ma istotny wpłych na rozwój i regenerację. Jednak czy od niego można przytyć?

Białko (jaja, mięsa, orzechy, nabiał, wybrane rośliny), a konkretnie niektóre jego aminowe części (podstawowy element białka) po spożyciu są wydalane. Reszta stanowił źródło energii nie odkładającej się pod postacią tłuszczu, ale pod postacią glikogenu. Właśnie ta część zamienia się w „ciepło”. Następuje termogeneza, rośnie tempo metabolizmu, a temperatura ciała nieco się podnosi. To właśnie wtedy spalacie więcej kalorii.

Dla porównania, gdy zjecie 100 g tłuszczu, tylko 3 kcal zostaną spalone – dając ciepło. Gdy spożyjecie 100 kcal węglowodanów – 12-15 kcal zamieni się w ciepło. Z kolei w przypadku białka aż 20 kcal zostanie zamienionych w ciepło (Swaminathan i in., 1985). Dodatkowo, wielu uczonych uważa, że ze wszystkich składników pokarmowych to właśnie białko najszybciej hamuje uczucie głodu, nie pozwalając wam się przejadać.

Białko u sportowca

Kiedy glikogen mięśniowy jest na wyczerpaniu, co może zdarzyć się po 60-90 minutach mocnego treningu, niektóre aminokwasy przekształcają się w glukozę (dokładniej leucyna w alaninę, a ta w glukozę) i wraz z krwią są transportowane do pracujących mięśni  W takiej sytuacji białka mogą pomóc w wytworzeniu nawet 15% energii.

Krótkie podsumowanie. Od białek nie przytyjecie, a wręcz odwrotnie. Są bardzo potrzebne w programach utraty wagi. Ważna uwaga jest jednak taka, że żadna dieta nie może opierać się na samym białku. Nie zapomnijcie, że każda (absolutnie każda) dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Powinna zawierać dodatkowo: węglowodany, tłuszcze i mikroelementy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

waga

Czy po jednym dniu obżarstwa można przytyć? Dietetyk odpowiada

Produkty, które można jeść przy wrzodach

Wrzody żołądka – dieta. Co wolno jeść, a czego unikać?

Produkty, które mogą wywołać alergie pokarmowe u dorosłych

Jak się może objawiać alergia pokarmowa? Wysypka i inne objawy

Kobieta poddaje się testowi na różne alergie pokarmowe

Jak zdiagnozować alergię pokarmową?

Kobieta drapie się w miejscu, gdzie ma wysypkę od alergii pokarmowej

Jak postępować z wysypką przy alergii pokarmowej?

Chłopiec trzyma jedzenie, którego nie może jeść z powodu alergii pokarmowej

Objawy alergii pokarmowej u dzieci

Kobieta drapie się po przedramieniu z powodu objawów alergii pokarmowej

Jak poznać objawy alergii pokarmowej?

Niemowlę płacze z powodu alergii pokarmowej

Jakie są objawy alergii pokarmowej u niemowląt?

Szczepionki na choroby autoimmunologiczne

Jaka dieta w chorobach autoimmunologicznych?

Kobieta z kamicą nerkową ściska okolice nerek

Kamica nerkowa – dieta. Co jeść przy kamicy nerkowej?

Mleko w różnych opakowaniach

Czym spowodowana jest alergia na mleko? Czym można je zastąpić w diecie?

Kasia Bigos o przepuklinie pępkowej. „Po ciąży pępek nie wrócił do dawnego kształtu”