Przejdź do treści

Słów kilka o białku

Słów kilka o białku
Czy od białka można przytyć? | fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny
Pot na czole
Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej
5 ćwiczeń, które zredukują stres
Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające
Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?

Niektóre mity mówią o tym, że od białka można przytyć. Co gorsze – wśród kobiet pokutuje przekonanie, że rozrosną im się od tego mięśnie. Jak naprawdę jest z tym białkiem?

Zastanawia was, jaka jest podstawowa funkcja białka w naszym organizmie? Na pewno nie jest to zwiększenie siły czy energii. Dosłownie mówiąc, jest to główny materiał budulcowy w organizmie. Białko jest niezbędne przy powstawaniu nowych tkanek i ma istotny wpłych na rozwój i regenerację. Jednak czy od niego można przytyć?

Białko (jaja, mięsa, orzechy, nabiał, wybrane rośliny), a konkretnie niektóre jego aminowe części (podstawowy element białka) po spożyciu są wydalane. Reszta stanowił źródło energii nie odkładającej się pod postacią tłuszczu, ale pod postacią glikogenu. Właśnie ta część zamienia się w „ciepło”. Następuje termogeneza, rośnie tempo metabolizmu, a temperatura ciała nieco się podnosi. To właśnie wtedy spalacie więcej kalorii.

Dla porównania, gdy zjecie 100 g tłuszczu, tylko 3 kcal zostaną spalone – dając ciepło. Gdy spożyjecie 100 kcal węglowodanów – 12-15 kcal zamieni się w ciepło. Z kolei w przypadku białka aż 20 kcal zostanie zamienionych w ciepło (Swaminathan i in., 1985). Dodatkowo, wielu uczonych uważa, że ze wszystkich składników pokarmowych to właśnie białko najszybciej hamuje uczucie głodu, nie pozwalając wam się przejadać.

Białko u sportowca

Kiedy glikogen mięśniowy jest na wyczerpaniu, co może zdarzyć się po 60-90 minutach mocnego treningu, niektóre aminokwasy przekształcają się w glukozę (dokładniej leucyna w alaninę, a ta w glukozę) i wraz z krwią są transportowane do pracujących mięśni  W takiej sytuacji białka mogą pomóc w wytworzeniu nawet 15% energii.

Krótkie podsumowanie. Od białek nie przytyjecie, a wręcz odwrotnie. Są bardzo potrzebne w programach utraty wagi. Ważna uwaga jest jednak taka, że żadna dieta nie może opierać się na samym białku. Nie zapomnijcie, że każda (absolutnie każda) dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Powinna zawierać dodatkowo: węglowodany, tłuszcze i mikroelementy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wielkanoc w wersji fit

Wielkanoc w wersji fit, czyli jak nie przytyć w święta

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

kobieta karmiąca dziecko piersią chodzi po polu

Jakie są zasady prawidłowego odżywiania się matki karmiącej piersią

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Mięśnie bolą po wysiłku? Oto kilka dietetycznych sposobów jak sobie z tym poradzić

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

Czy można pić kawę podczas… ?

Czy można pić kawę podczas… ? Internistka odpowiada na najczęściej wyszukiwane hasła w Google

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Kobiety na zajęciach fitness

Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Chrup, chrup pora!

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

„Postanowiłam, że to ja wydymam bulimię, a nie ona mnie”. Aleksandra Dejewska o wyjściu z zaburzeń odżywiania

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Kobieta gotuje w kuchni

Jesteś szczupła a mimo to wciąż się odchudzasz? Poznaj 8 zagrożeń głodówki

Dieta Ewy Dąbrowskiej – tak czy nie?

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

śpiące dziecko

Skaza białkowa u niemowlaka – w jaki sposób się objawia? Jak jej skutecznie zapobiegać?

cholesterol w 3D

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa

cholesterol blokujący tętnicę w 3D

Cholesterol LDL – jak obniżyć jego poziom? Dieta antycholesterolowa jako element terapii