Przejdź do treści

„Zejście po schodach też może stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji”. Kasia Bem o spacerze medytacyjnym

dziewczyna stojąca na ulicy
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nowe wytyczne rządu. Przez trzy najbliższe dni będą zamknięte cmentarze, od poniedziałku nakaz pracy zdalnej dla pracowników biurowych
„Uznałem, że tradycja jest mniej ważna niż życie”. Premier ogłosił, co z cmentarzami w Dzień Wszystkich Świętych, są też nowe wytyczne odnośnie pracy biurowej
Miley Cyrus, Patti Smith, Juliette Binoche
Zagraniczne gwiazdy wspierają protest kobiet w Polsce. Wśród nich Patti Smith, Miley Cyrus czy Juliette Binoche
Tabletki
Chory na COVID-19 lekarz Dawid Ciemięga radzi, jak wspomagać swoje leczenie w domu
Ola Petrus
Ola Petrus o wyroku TK: Nie udawajcie, że wiecie lepiej od nas, jak to jest żyć z czymś, czego być może można było uniknąć! Bo nie macie bladego pojęcia
Wcześniaki na oddziale intensywnej terapii noworodkowej przebrane z okazji Halloween

Nie możesz usiedzieć na miejscu? Próbujesz medytować, ale wciąż coś cię rozprasza? Spacer medytacyjny jest doskonałą techniką wyciszającą dla osób o niespokojnych umysłach, niecierpliwych oraz tych, dla których siedzenie bez ruchu jest wymyślną torturą.

Na co dzień nie zwracamy uwagi na to, jak chodzimy. Nic w tym dziwnego, to czynność tak rutynowa jak oddychanie. Jedno i drugie możemy jednak uczynić przedmiotem naszej koncentracji, a tym samym doskonałym ćwiczeniem medytacyjnym.

Medytacja chodzona to inaczej uważność w ruchu. Obserwacja banalnej, codziennej czynności, która przenosi się na spokojniejszy, bardziej świadomy sposób funkcjonowania w świecie. Właściwie każda trasa, którą pokonujesz: poranny wypad po bułki do sklepu, droga do pracy, wejście i zejście po schodach – może się stać się dla ciebie ścieżką kontemplacji.

Grzegorz Pawłowski coach oddechem

Spacer medytacyjny – jak zacząć?

Na początek jednak na spacer medytacyjny najlepiej wyznaczyć sobie stałą trasę lub nawet pomieszczenie, w którym możesz chodzić w tę i z powrotem lub w kółko. W pomieszczeniu warto wtedy szeroko otworzyć  okno – dodatkowo się dotlenisz. Jeśli mieszkasz w okolicy parku, lasu czy zielonego skweru to idealny teren na spacer medytacyjny. Wybieraj porę dnia, gdy nie będzie tam zbyt wielu osób, chyba że nie masz problemu z tym, że możesz zwracać na siebie uwagę.

Medytacja chodzona to inaczej uważność w ruchu. Obserwacja banalnej, codziennej czynności, która przenosi się na spokojniejszy, bardziej świadomy sposób funkcjonowania w świecie

Na spacerze medytacyjnym chodzimy bardzo powoli. Przygotuj się. Ramiona swobodnie opuść wzdłuż ciała, a wzrok skieruj około 20 cm do przodu. Uwagę przenieś teraz na swoje stopy. Możesz mieć buty lub wykonywać ćwiczenie boso, ważne, by poczuć kontakt z podłożem.

Masz wiecznie zimne stopy? Poznaj 5 przyczyn, które mogą powodować chłód , nie tylko zimą

Gdy wykonujesz każdy krok, miej świadomość pełnego ruchu, jaki wykonuje stopa, żeby zmienić położenie. Zrób wdech i unieś piętę do góry, poczuj, jak przez moment stopa opiera się tylko na palcach, unieś ją do góry, zaobserwuj ten moment, gdy przez chwilę jest w powietrzu, z wydechem postaw stopę na ziemi. To samo zrób z drugą stopą. Ustal powolny, ale wygodny dla siebie rytm chodzenia.

Przez cały czas utrzymuj świadomość wykonywanej czynności. Możesz na początek robić 20 takich powolnych, świadomych kroków i zatrzymywać się przenosząc uwagę na doznania, które pojawiają się, gdy stoisz bez ruchu. Następnie wykonaj kolejnych 20 kroków. Twoja uwaga będzie odpływać, nie przejmuj się tym, to naturalne. Za każdym razem, gdy to zauważysz, po prostu ponownie przenieś uwagę na sposób, w jaki stawiasz kroki.

Ola Lendzion

Jeśli spacerujesz na dworze twoją uwagę może przykuć jakiś piękny widok. Pozwól sobie na podziwianie tego, co widzisz, ale zrób to świadomie. Odnotuj w myślach ten moment przekierowania uwagi, powiedz sobie: „teraz podziwiam/kontempluję/obserwuję/patrzę na jaskółki, które rysują na niebie wymyślne kaligrafie”. Następnie znów przenieś uwagę na chodzenie. Wykonuj tę medytację przez 10-20 minut.

Przez cały czas utrzymuj świadomość wykonywanej czynności

Na odosobnieniach medytacyjnych siedzenie w medytacji jest tradycyjnie przeplatane medytacją chodzoną. To naturalne i potrzebne, te dwie techniki uzupełniają i równoważą się nawzajem. Gdy wykonujesz medytację chodzoną jako samodzielną technikę, dobrą porą na to ćwiczenie jest czas po posiłku lub zawsze wtedy, gdy odczuwasz senność albo w momentach dużego wzburzenia albo niepokoju.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Magda Stroka-Felicka, "Dzieła Iglaste"

„Haftowanie ma moc uspokajającą” – mówi Magda Stroka-Felicka. Jej  „Dzieła Iglaste” to fascynujące historie malowane nitką

Zrelaksowana dziewczyna

ASMR – orgazm dla mózgu. Jak to działa i na co może pomóc?

Nicole Radomska

„Ajurweda jest cennym drogowskazem, jak się sobą zaopiekować na co dzień” – mówi Nicole Radomska, terapeutka ajurwedyjska i psycholog

Zegar biologiczny człowieka – jak naprawić dobowy rytm?

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Ochota na masaż? Sprawdź jaki rodzaj masażu wybrać

Relaksująca kąpiel? Co zrobić, aby zmaksymalizować korzyści

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

„Tkanie jest bardzo odprężającym zajęciem, jest w tym monotonność podobna do medytacji”. O współczesnym rzemiośle opowiadają twórczynie duetu Tartaruga

„Po sesji muzyki wibracyjnej czujesz się zdecydowanie zrelaksowany i wypoczęty”. O tym, co w ich duszach gra, opowiadają Asia Orłowska i Alek Sabuda

Wakacje z partnerem nie zawsze są idealne. Co zrobić, by były pełne wrażeń i namiętnych nocy?

Żuraw – ćwiczenie. Jak zrobić pozycję kruka w jodze?

Koszmary senne – zapobieganie, leczenie, wpływ na organizm

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Odpoczynek to sztuka. Jak nauczyć się odpoczywać?

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Chodzenie w szpilkach może szkodzić twojemu zdrowiu

stres trening

Sposoby na stres. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

Nieustanny stres sprawia, że czujesz się emocjonalnie wypruta? Sprawdź, jak sobie pomóc

Spanie nago jest zdrowe. Korzyści z sypiania bez ubrania

Jak odpocząć w czasie krótkiego wyjazdu? Podpowiadamy!

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

Pozycja Trupa, czyli jak się relaksować

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.