Przejdź do treści

Sportowiec wegetarianin

Sportowiec wegetarianin
Sportowiec, wegetarianin, fot. Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Wiele osób sądzi, że bez dostarczania organizmowi mięsa nie da się intensywnie trenować, a sportowcy wegetarianie są słabsi i gorzej umięśnieni. Nieprawda. Produkty bezmięsne są w stanie zaspokoić zapotrzebowania osób trenujących nawet wyczynowo.

W 1997 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne i Dietetycy z Kanady wydali oświadczenie, w którym oznajmili, że produkty wegetariańskie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania osób trenujących wyczynowo. Zrobili to oczywiście po całym szeregu badań. Mimo tego, wciąż panuje przekonanie, że bez mięsa się nie da. No cóż… My sami jesteśmy mięsożerni i jeśli mam być szczery, jakoś nie wyobrażamy sobie, aby mogło się to zmienić. Jednak w moim kilkuletnim doświadczeniu w pracy z klientami wciąż trafiają się osoby niejedzące mięsa. Czy mają przez to przestać uprawiać sport? Ależ skąd! Po prostu dbać o zbilansowane posiłki w trochę inny sposób. 

Po pierwsze: zadbaj o białko

Będąc na diecie wegetariańskiej, powinno się dostarczać białka z takich produktów jak: warzywa strączkowe, nabiał, jajka, nasiona, orzechy, zboża oraz produkty sojowe.

Jednak pojedyncze produkty nie zawierają w sobie wszystkich potrzebnych aminokwasów, dlatego powinno się łączyć produkty zbożowe z warzywami strączkowymi, co daje wysokiej jakości białko, np.

– Fasola i gorące warzywa z ryżem lub makaronem
– Kanapki z masłem orzechowym
– Burgery torfu w bułce

Osoby aktywne fizycznie, które zrezygnowały z mięsa i cały czas zwiększają swoją intensywność treningową, powinny pamiętać o zwiększeniu liczby spożywanych kalorii i o uzupełnianiu białek. Dla pewności powinieneś przyjmować więcej źródeł węglowodanów pod postacią suszonych owoców, soków owocowych, produktów pełnoziarnistych. Jeżeli nie będziesz tego kontrolował, okaże się, że będzie cię męczyć gorsze samopoczucie, znużenie, stracisz na wadze, będziesz zmęczony, a twoja regeneracja będzie trwała dłużej. 

Uzupełniaj dobre tłuszcze

Jeżeli jesteś wegetarianinem i nie jadasz ryb, musisz zwiększyć podaż kwasów tłuszczowych Omega-3 i wybierać produkty bogate w kwas alfa-linolenowy ( ALA) – sięgaj po nasiona dyni, olej lniany. Staraj się spożywać ten kwas w ilości ok 4 g. dziennie.

W 2005 r. Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyczne ( BDA) oznajmiło, że „ zbilansowana dieta” wegetariańska może dostarczyć wszystkich substancji odżywczych potrzebnych organizmowi w każdym wieku” ( BDA,2005). Odżywianie się osób, które stosują urozmaiconą, racjonalną dietę wegetariańską ,jest równie wartościowe jak to zalecane w postaci diety niskotłuszczowej, a bogatej w błonnik. Badania medyczne wykazały, że wegetarianie rzadziej zapadają na niektóre choroby, np. nowotwory, choroby serca, cukrzycę dietozależną, otyłość i wysokie ciśnienie krwi (Appleby i in.,1999.)

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień

Ashtanga da ci kopa!