Przejdź do treści

Sportowiec wegetarianin

Sportowiec wegetarianin
Sportowiec, wegetarianin, fot. Shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niskie ciśnienie rozkurczowe - przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Niskie ciśnienie rozkurczowe – przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobieta na plaży w swetrze i kapeluszu
„Kryzys psychiczny może spotkać mnie, ciebie, twoją matkę, brata, przyjaciółkę… każdego” – pisze lekarka z okazji Marszu Żółtej Wstążki
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu

Wiele osób sądzi, że bez dostarczania organizmowi mięsa nie da się intensywnie trenować, a sportowcy wegetarianie są słabsi i gorzej umięśnieni. Nieprawda. Produkty bezmięsne są w stanie zaspokoić zapotrzebowania osób trenujących nawet wyczynowo.

W 1997 roku Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne i Dietetycy z Kanady wydali oświadczenie, w którym oznajmili, że produkty wegetariańskie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania osób trenujących wyczynowo. Zrobili to oczywiście po całym szeregu badań. Mimo tego, wciąż panuje przekonanie, że bez mięsa się nie da. No cóż… My sami jesteśmy mięsożerni i jeśli mam być szczery, jakoś nie wyobrażamy sobie, aby mogło się to zmienić. Jednak w moim kilkuletnim doświadczeniu w pracy z klientami wciąż trafiają się osoby niejedzące mięsa. Czy mają przez to przestać uprawiać sport? Ależ skąd! Po prostu dbać o zbilansowane posiłki w trochę inny sposób.

Po pierwsze: zadbaj o białko

Będąc na diecie wegetariańskiej, powinno się dostarczać białka z takich produktów jak: warzywa strączkowe, nabiał, jajka, nasiona, orzechy, zboża oraz produkty sojowe.

Jednak pojedyncze produkty nie zawierają w sobie wszystkich potrzebnych aminokwasów, dlatego powinno się łączyć produkty zbożowe z warzywami strączkowymi, co daje wysokiej jakości białko, np.

– Fasola i gorące warzywa z ryżem lub makaronem
– Kanapki z masłem orzechowym
– Burgery torfu w bułce

Osoby aktywne fizycznie, które zrezygnowały z mięsa i cały czas zwiększają swoją intensywność treningową, powinny pamiętać o zwiększeniu liczby spożywanych kalorii i o uzupełnianiu białek. Dla pewności powinieneś przyjmować więcej źródeł węglowodanów pod postacią suszonych owoców, soków owocowych, produktów pełnoziarnistych. Jeżeli nie będziesz tego kontrolował, okaże się, że będzie cię męczyć gorsze samopoczucie, znużenie, stracisz na wadze, będziesz zmęczony, a twoja regeneracja będzie trwała dłużej.

Uzupełniaj dobre tłuszcze

Jeżeli jesteś wegetarianinem i nie jadasz ryb, musisz zwiększyć podaż kwasów tłuszczowych Omega-3 i wybierać produkty bogate w kwas alfa-linolenowy ( ALA) – sięgaj po nasiona dyni, olej lniany. Staraj się spożywać ten kwas w ilości ok 4 g. dziennie.

W 2005 r. Brytyjskie Stowarzyszenie Dietetyczne ( BDA) oznajmiło, że „ zbilansowana dieta” wegetariańska może dostarczyć wszystkich substancji odżywczych potrzebnych organizmowi w każdym wieku” ( BDA,2005). Odżywianie się osób, które stosują urozmaiconą, racjonalną dietę wegetariańską ,jest równie wartościowe jak to zalecane w postaci diety niskotłuszczowej, a bogatej w błonnik. Badania medyczne wykazały, że wegetarianie rzadziej zapadają na niektóre choroby, np. nowotwory, choroby serca, cukrzycę dietozależną, otyłość i wysokie ciśnienie krwi (Appleby i in.,1999.)

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bolą mięśnie? To nie "zakwasy"!

Bolą mięśnie? To nie „zakwasy”! Poznaj prawdziwą przyczynę bólu mięśni po treningu

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

trening

Trening funkcjonalny – na czym polega i jakie efekty przynosi?

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz! I wcale nie jest tylko dla facetów

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Jak zrobić szpagat?

Jak dobrze się przygotować, by zrobić szpagat? Podpowiada Kasia Bigos

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Zajęcia fitness – jak się w tym połapać? Tłumaczy Kasia Bigos

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Kobieta rozciąga się

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

trening

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?