Przejdź do treści

Sportowiec z zasadami

Sportowiec z zasadami
Sportowiec z zasadami/ Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna
Przesilenie wiosenne zmęczenie
Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić
szklanka wody
Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim
akcja jestem, badam się
„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych
Jak wrócić do biegania po ciąży?
Jak wrócić do biegania po ciąży?

Niemal każdy kieruje się w życiu pewnymi zasadami. Słusznymi według własnych standardów, ale jednak zasadami. Służą one do odróżniania dobra od zła, podejmowania ważnych decyzji, stawiania sobie priorytetów oraz życiowych celów. Czy masz także swoje zasady treningowe?

Podczas wieloletniej pracy w klubach fitness spotkałem na swojej drodze ludzi z różnym podejściem do treningu. Zawsze jednak – prędzej czy później – przychodzi pora na „męską” rozmowę dotyczącą zamierzonych celów i środków, by je osiągnąć. Najważniejszą kwestią są wówczas „żelazne zasady” i cierpliwość. Jeśli ćwiczysz rekreacyjnie, możesz mieć to w nosie. Jeśli jednak ćwiczysz, bo chcesz być w czymś dobry, chcesz schudnąć, wyglądać lepiej, szybciej biegać itd., musisz mieć plan. Każdy sportowiec z prawdziwego zdarzenia taki plan ma. Poza tym plan powinien być dostosowany indywidualnie do danej osoby, uwzględniać zapotrzebowania, słabości, budowę anatomiczną ciała, sprawy ważne i ważniejsze oraz podejście emocjonalne.

Zmierzam do tego, że często brakującym ogniwem w schemacie treningowym jest zrozumienie fundamentalnych zasad, takich jak:

-planowanie treningów w dłuższej perspektywnie czasowej, 
-optymalne zwiększanie poziomu trudności ćwiczeń,
-zdobywanie wiedzy dotyczącej tego, do jakiego poziomu intensywności dochodzić podczas wykonywania ciężkiej pracy, 
świadomość momentu, w którym warto odpuścić i zrobić przysłowiowego „rest’a”.

Sprawa jest trudniejsza, niż się wydaje, bo wszystkiego nie da się zapisać w planie treningowym. Przed rozpoczęciem długofalowej pracy nigdy do końca nie wiadomo, jak organizm zareaguje na dane bodźce treningowe. Prawdziwą sztuką jest za to obserwowanie, a potem umiejętne wyciąganie wniosków.

Cierpliwości!

„Trenuję już miesiąc i nie widzę efektów”. Takie zdanie słyszę i czytam w mailach niemal każdego dnia. XXI wiek przyzwyczaił ludzi do tego, że dziś niemal wszystko można dostać od ręki. Dlaczego więc natychmiast nie zmienia się ciało? Dlatego, że ludzki organizm, mimo że również ewoluuje, wciąż pozostaje w zgodzie z naturą i pewnymi niezmiennymi zasadami. A te raczej się nie śpieszą. Chcesz zmian? Pracuj cierpliwie i trzymaj się zasad!

To zrobię klatkę…

Takie widoki spotykam w klubach fitness bez przerwy. Przykładowy Kowalski przychodzi na trening po dłuższej przerwie (nie wspominam o tych, którzy wpadają na siłownię po raz pierwszy). Co robi? Krążenia ramion w przód, w tył, krążenia bioder i… biegusiem do wyciskania na ławkę prostą. No cóż… Takie podejście może doprowadzić najwyżej do wizyty u ortopedy. Każdy trening powinien rozpoczynać się od dokładnej rozgrzewki, bo zimny mięsień jest bardziej podatny na kontuzje. Rozgrzany, staje się elastyczny i giętki. Dlatego każdy poważny sportowiec wykonuje solidną rozgrzewkę przed swoim treningiem. Dopiero później jest trening. Konkretny!

Nie szarżuj z obciążeniem

Planując trening, należy pamiętać o odpowiednim doborze obciążenia oraz intensywności treningu. Na początku powoli. Trenując na maksymalnych obciążeniach i do tego z dużą częstotliwością treningową, można uzyskać dobre rezultaty, ale na krótko. Po kilku miesiącach organizm się buntuje, a wynik stoi w miejscu. Dlatego lepiej zacząć od niższych obrotów, licząc na nieco wolniejszy, ale systematyczny progres.

Odpoczynek między seriami

Jest zależny od przyjętego celu. Jeżeli chce się poprawić kondycję, odpoczynek trwa krócej (np. 30-45 sekund). Jeżeli komuś zależy na sile lub budowaniu masy mięśniowej, przerwa powinna wydłużyć się na tyle, aby móc dać z siebie 100% w kolejnych seriach. Przyjmuje się, że czas ten wynosi ok. 1-3 minuty.

Notatki treningowe

Zapamiętanie odbytych treningów oraz wykorzystanego obciążenia po jakimś czasie może okazać się niemożliwe. Dlatego warto pomyśleć o dokładnym zapisywaniu swoich sesji treningowych. Dzięki takim notatkom można dokładnie analizować wybraną metodę treningową i sprawdzać jej skuteczność (oraz ewentualnie wprowadzać korekty). Ponadto cały czas precyzyjnie monitoruje się postępy, co pozwala wyznaczać nowe cele treningowe.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

5 ćwiczeń na poprawę krążenia

Fit na dzień dobry

Chcesz dobrze zacząć dzień? Oto propozycje ćwiczeń na poranny rozruch

Dziewczyno, trenuj boks! W czym ta sztuka walki na pięści jest dobra i jak zacząć, tłumaczy instruktor boksu Dariusz Sęk

Chcesz się więcej ruszać, ale nie możesz się oderwać od serialu? Oto zestaw ćwiczeń kanapowych

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze?

Co zrobić, aby bieganie z psem było jeszcze przyjemniejsze dla obu stron? Oto kilka cennych rad

Hipokinezja - Kobieta leżąca na kanapie z laptopem.

Hipokinezja – jakie są przyczyny i skutki zjawiska? Leczenie długotrwałej bezczynności ruchowej

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Ola Lendzion

„Niektóre mięśnie odkryjemy na nowo, jakby po raz pierwszy w życiu.” Rozmawiamy z instruktorką jogi Olą Ledzion

Młoda kobieta w ciąży siedzi na piłce do ćwiczeń i wyciąga się w górę.

Ćwiczenia fizyczne, które można bezpiecznie wykonywać w ciąży. Dlaczego wskazana jest lekka aktywność?

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Dziewczynka w bluzce w paski ćwiczy wymowę z panią logopedą w żółtej bluzce, która pokazuje jej, jak nelży układać policzki do prawidłowej wymowy.

Ćwiczenia dla dzieci – logopedyczne zabawy od pierwszych lat życia. Jak wspomagają rozwój dzieci?

Kobieta w krótkiej bluzce z blizną na brzuchu trzyma po lewej stronie maleńkie dziecko w pieluszce.

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Kobieta w rudych włosach stoi oparta o piłkę i ćwiczy w półprzysiadzie. Pomaga jej trener.

Ćwiczenia po porodzie – kiedy zacząć i jakie wybrać, aby wrócić do formy sprzed ciąży?

ćwiczenia

Dlaczego warto ćwiczyć w domu? Jakie ćwiczenia ze sprzętem i bez pomogą osiągnąć piękną sylwetkę?

ćwiczenia

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające dla początkujących i dzieci

8 rzeczy, za które pokochają cię twoje stawy. Nie tylko wysiłek fizyczny!

ludzie na bieżni na siłowni

„Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu”. Psycholog o postanowieniach noworocznych

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

Poranny trening – dlaczego warto wstać?

ćwiczenia

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

ćwiczenia

Na czym polega sekret ćwiczeń odchudzających? Jakie ćwiczenia wykonywać, aby osiągnąć zamierzony efekt?