Przejdź do treści

Stopy są ważne. Zrób im dobrze, ćwicząc!

Rawpixel
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gotowi na wszystko, czyli co oprócz leków i opatrunków powinno znaleźć się w wakacyjnej apteczce
Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?
Małgorzata Kożuchowska
„Moja ciąża była trudna”. Małgorzata Kożuchowska szczerze o macierzyństwie po czterdziestce
WHO zaleca przekładanie wizyt kontrolnych u dentysty. Powodem pandemia koronawirusa
Krople
GIF wycofał krople uspokajające. Stwierdzono wadę jakościową

Macie problem z kolanami, biodrami lub kręgosłupem? Czy wiecie, że przyczyna problemu może leżeć w zupełnie innym miejscu? Na przykład w stopie. Tak – stopę też należy ćwiczyć.

Niewielu z was zdaje sobie sprawę, że stopa i staw skokowy są jednymi z najważniejszych elementów aparatu ruchu. Na stopie postawiony jest cały ciężar ciała, a dzięki sprawnemu stawowi skokowemu jesteście w stanie poruszać się, zachowując przy tym odpowiednie wzorce ruchowe. Dzieje się tak dlatego, że wasze kostki zbudowane są z wielu elementów, takich jak: mięśnie, powięzi, stawy, które są bezpośrednio połączone z podeszwą i częścią podudzia. To właśnie one są odpowiedzialne za ruchy statyczne i dynamiczne.

Często borykacie się  z takimi problemami jak „kaczy chód”, nadmierna rotacja kolana do wewnątrz podczas biegania lub podskoków, napięcie rozcięgna podeszwowego, zapadnięte łuki stóp itp. W dalszym etapie przekłada się to na dolegliwości bólowe w okolice stawu kolanowego lub biodrowego. Niewłaściwe ustawianie stopy oraz złe napięcie mięśniowe w dolnych partiach ciała zaburza z kolei prawidłowe funkcjonowanie ciała i może przyczynić się do występowania schorzeń kręgosłupa.

Aby temu zapobiegać, wystarczy regularnie wykonać kilka prostych ćwiczeń:

Ćwiczenie 1.

Rolowanie podeszwy. Możecie wykorzystać piłkę lacrosse lub sztangę na siłowni.

W tym ćwiczeniu chodzi głównie o pobudzenie mięśni i powięzi. Wystarczy, że położycie stopę na piłce i będziecie ją masowali przez kilka minut na całej jej powierzchni, szukając punktów zapalnych (miejsca najbardziej bolesne podczas masażu).

Ćwiczenie 2.

Przyklęknijcie i przenieście ciężar swojego ciała na pięty. Następnie wykonajcie zgięcie grzbietowe jednej stopy, podczas gdy druga leży nieaktywna na podłodze. Stopę pracującą dodatkowo dociskacie do ziemi ciężarem własnego ciała.

Ćwiczenie 3.

Wykonujecie siad na piętach. Jedna stopa jest ułożona płasko na ziemi i dociska grzbietem do podłogi, druga opiera się na palcach, a kolano jest lekko uniesione w górę. Wytrzymajcie w tej pozycji 45 sek. – do 1 minuty i zmieńcie ustawienie nóg. Dzięki temu ćwiczeniu zwiększycie ruchomość stawu skokowego.

Ćwiczenie 4.

Potrzebna będzie do niego poduszka pneumatyczna z wypustkami. Wchodzenie na nią na jednej nodze spowoduje poprawę ukrwienia podeszwy stopy, a przy okazji uruchomi mięśnie, które zmuszone są do pracy przy utrzymywaniu równowagi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Kobieta wchodzi do morza

Problemy z kręgosłupem? Wypróbuj ćwiczenia na pośladki!

TBC – na czym polegają zajęcia?

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

Chodzenie w szpilkach może szkodzić twojemu zdrowiu

Ćwiczenia ogólnorozwojowe – co powinnyśmy o nich wiedzieć?

Kobieta trzyma się za szyję

Ból i zesztywnienie mięśni karku – przyczyny, leczenie

Co robić po treningu? 5 rzeczy, o których musisz pamiętać

kobieta wykonująca martwy ciąg

Martwy ciąg – technika ćwiczenia, jakich błędów unikać

Bóle lędźwi w ciąży. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury

Bóle lędźwi w ciąży. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

kobieta wykonuje ćwiczenie plank

Ćwiczenie deska – jak ćwiczyć, jakich błędów unikać

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Ćwiczenia na uda – trening, technika, przykładowe ćwiczenia

Ćwiczenia odchudzające – które są najbardziej efektywne?

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona

Kobieta wykonuje ćwiczenia na zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka – objawy, ćwiczenia, leczenie

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Czym są modzele i jak je usunąć? Modzele na stopach

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Kobieta trzyma się za bolące biodro

Ból biodra – przyczyny, objawy, zapobieganie i leczenie

Ćwiczenia na boczki – rozprawmy się z mitem

Ćwiczenia na boczki i brzuch – jak skutecznie spalić tłuszcz?

Ćwiczenia po cesarce na brzuch, ręce i kręgosłup – kiedy można wykonywać?

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?