Przejdź do treści

Stres działa jak śmieciowe jedzenie

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

Stres działa na mikroflorę jelit podobnie jak niezdrowe jedzenie. To jeden z tych newsów, który pokazuje, jak ważne jest holistyczne, a nie wybiórcze podejście do zdrowia.

Jeśli chcemy, by w naszym ciele żył zdrowy duch, to na pewno trzeba dobrze się odżywiać, uprawiać sport, a wieczorami nie podjadać nałogowo chipsów, zaś w weekendy nie serwować sobie regularnie nadmiaru drinków. Te zasady znamy wszyscy. Ale ogromne znaczenie ma również nasza umiejętność radzenia sobie z napięciem psychicznym, bo, jak właśnie dowodzą uczeni, stres działa na nasz organizm niczym… śmieciowe jedzenie!

Jak mawiał Hipokrates, wszelka choroba zaczyna się w trzewiach – i w przypadku stresu decydujące znaczenie może mieć to, co stres robi z florą bakteryjną przewodu trawiennego. A ta marnieje pod jego wpływem, podobnie jak przy niewybrednej diecie. I oto prof. Laura Bridgewater i jej współpracownicy z Uniwersytetu Jiao Tong w Szanghaju przez kilkanaście tygodni badali pod tym względem naszych braci mniejszych. Pomijając już szczegóły samego doświadczenia, okazało się, że stres u myszy powodował podobne zmiany bakteryjne w jelitach jak wysokotłuszczowa dieta. Zwłaszcza u samic. „W społeczeństwie obserwuje się u kobiet wyższy odsetek występowania depresji i lęku – zaburzeń związanych ze stresem. Nasze badanie sugeruje, że źródłem tej rozbieżności międzypłciowej mogą być różne sposoby, w jakie mikrobiom jelitowy reaguje na stres” – uważa prof. Bridgewater.

Dlaczego mikroflora jelit jest ważna? W jej skład wchodzi nawet 1000 gatunków bakterii żyjących z nami w korzystnej symbiozie. Wystarczy pomyśleć o działaniach ubocznych antybiotyków, które, jak wiadomo, eliminują nie tylko chorobotwórcze, ale i pożyteczne bakterie. Łatwiej ulegamy wówczas zakażeniom grzybiczym, może pojawić się biegunka, mamy słabszą odporność. Wiemy również, że bakterie Lactobacillus i Bifidobacterium zwiększają aktywność neuroprzekaźnika GABA – jego niedobór powoduje gorsze samopoczucie, lęki i nawet depresję. Niektóre badania dowodzą, że ludzie otyli mają zaburzoną mikroflorę jelit, a przeszczepienie im tej zdrowej powoduje chudnięcie. Nasi jelitowi przyjaciele odgrywają też ważną rolę w pobudzaniu odporności. To tylko część powodów, dla których dbanie o mikromieszkańców organizmu powinno być priorytetem. A odpoczynek i radzenie sobie ze stresem odgrywają w tym zadaniu kluczową rolę. Wiemy, co robić, pytanie: jak? To może pomóc:

14 skutecznych sposobów na stres
5 ćwiczeń, które zredukują stres
10 superfoods, które pomogą zwalczyć stres
Wyzwanie: Dotleń się przed pracą

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Jak zniszczyć sobie odporność latem? To wcale nie takie trudne

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Chora kobieta leży w łóżku

Dlaczego niektóre z nas chorują częściej?

Za ciepło, za zimno… Skąd kłopoty z temperaturą ciała?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Czy stres ma wpływ na alergię?

Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

Jak stres wpływa na twoje ciało?

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami