Przejdź do treści

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta żuje gumę do żucia
Zdarzyło ci się żuć gumę przed zabiegiem? O tym, czy jest to bezpieczne, mówi anestezjolog
Unsplash.com
Łykasz lewotyroksynę na niedoczynność tarczycy, a potem pijesz kawę? To niezbyt zdrowe połączenie
„Podnieść piersi? Ale dla kogo? Mi się podoba i tylko to się liczy” – pisze piosenkarka Tanerélle na Twitterze
loto
Letnie BHP, czyli czego nie robić podczas upałów
Pexels.com
Dr Lifestyle: Owocowe smoothie może być mniej wartościowe niż te same owoce zjedzone w całości

Jeśli stres od dłuższego czasu towarzyszy wam nie tylko w pracy, ale i poza nią, naprawdę czas coś z tym zrobić. Nadmierne wydzielanie kortyzolu – hormonu stresu – niesie ze sobą mnóstwo negatywnych skutków. W tym… nadwagę.

Wielu z was ma w tym roku podobne postanowienie – w końcu zrzucić zbędne kilogramy. Teraz wierzycie pewnie, że uda się je zrealizować, ale według statystyk sukces osiągają nieliczni. Z wielu powodów nie realizujecie celów i wcale nie mówię o osobach, które mają słomiany zapał i po krótkim czasie zwyczajnie odpuszczają trening i zdrowe odżywianie. Takie postanowienie to ciężka praca, której towarzyszy wiele wyrzeczeń. Wygospodarowanie dodatkowego czasu w obecnym pędzie życia to często nie lada wyczyn. Być może wam się to udaje – ćwiczycie, ale efekt waszych starań i tak jest mało zauważalny. Zastanawiacie się, dlaczego? Okazuje się, że problem może tkwić głębiej. Mowa o hormonach, a dokładnie o jednym draniu, który jest w stanie narobić niezłego zamieszania. Na imię mu kortyzol. I mimo że jest nam niezbędny, w nadmiarze bardzo szkodzi.

Kortyzol wraz z glukagonem i insuliną reguluje poziom energii. Wtedy kiedy jest nam bardziej potrzebny, jego stężenie jest wyższe (na przykład w godzinach porannych albo podczas niebezpieczeństwa), a obniża się w godzinach wieczornych. Jednak w dzisiejszych czasach nie wygląda to tak kolorowo. Jesteście narażeni na długotrwały stres: utrata pracy, odpowiedzialne stanowisko, korki, problemy rodzinne, materialne, długie godziny pracy, a przy tym wszystkim brak snu lub jego słaba jakość. Wówczas organizm wydziela kortyzol o wiele dłużej niż powinien. A kiedy długotrwale pozostaje powyżej normy, prowadzi to do wielu zaburzeń psychofizycznych. Konsekwencją tego może być ciągle podniesiony poziom cukru we krwi i obniżona wrażliwość na insulinę. Co to oznacza? Metabolizm zwalnia diametralnie, a tkanka tłuszczowa rośnie. To jednak nie wszystko, bo w konsekwencji jesteście narażeni na wiele znacznie poważniejszych chorób.

W swoich postanowieniach na pierwszym miejscu powinniście pomyśleć o tym, jak radzić sobie ze stresem. Znajdźcie więcej czasu dla siebie i swojej rodziny. Nauczcie się relaksacji, uodpornijcie na fatalnego szefa. Wtedy nawet proces zrzucania zbędnych kilogramów okaże się o wiele łatwiejszy.

 

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

„Przez uwarunkowania kulturowe, społeczne i religijne kobiety zgwałcone przez męża często nie wiedzą, że są ofiarami przestępstwa” – mówią Kamila Ferenc i Adam Kuczyński z Fundacji Przeciw Kulturze Gwałtu

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

„Tak zwane „środowisko” feministyczne niesłusznie upatruje w nas konkurencję. A feminizm w Polsce potrzebuje pluralizmu” – mówią Agata Maciejewska i Kasia von Alexandrowitsch, założycielki „Dziewuchy Dziewuchom”

Zainteresują cię również:

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran!

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran! O jego cennych właściwościach rozmawiamy z ekspertem

kobieta przemawia do publiczności

Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Czy stres ma wpływ na alergię?

Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

najlepsza pora dnia

Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

pomaganie

Pomaganie jest zdrowe!

Jak stres wpływa na twoje ciało?

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Trening w parze – propozycja ćwiczeń

zmęczona kobieta w pracy

6 zaskakujących skutków wpływu stresu na nasz organizm

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Maraton – jak się przygotować, by odnieść sukces?

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Co kryje się za dodatkowymi kilogramami? Powstał projekt, który rzuca nowe światło na otyłość

kobieta rozciąga się

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

skóra

Rzeczy, których skóra ci nie daruje, można długo wyliczać. Oto 8 tych najważniejszych

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

Co może boleć ze stresu?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

8 błędów, które popełniamy tylko w ciągu jednej godziny

Zrelaksuj się z jogą

Odrzuć stres i zrelaksuj się z jogą. Kasia Bem krok po kroku pokaże ci, jak to zrobić

Nie radząc sobie z gniewem, szkodzisz swojemu zdrowiu. Wykorzystaj 5 sposobów, jak nie dać się ponieść destrukcyjnym emocjom