Przejdź do treści

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer
Amy Schumer jest w ciąży. Zdradziła to w niecodzienny sposób
Marta Lech-Maciejewska: kto rozsiewa mit o tym, że macierzyństwo to bułka z masłem?
Krwawią, pocą się i mają próchnicę. Fantomy pacjentów pomagają w nauce medycyny
kobieta myjąca zęby
Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi
Tabletki
Dobre wiadomości dla chorych na szpiczaka, nadciśnienie płucne i łuszczycę

Jeśli stres od dłuższego czasu towarzyszy wam nie tylko w pracy, ale i poza nią, naprawdę czas coś z tym zrobić. Nadmierne wydzielanie kortyzolu – hormonu stresu – niesie ze sobą mnóstwo negatywnych skutków. W tym… nadwagę.

Wielu z was ma w tym roku podobne postanowienie – w końcu zrzucić zbędne kilogramy. Teraz wierzycie pewnie, że uda się je zrealizować, ale według statystyk sukces osiągają nieliczni. Z wielu powodów nie realizujecie celów i wcale nie mówię o osobach, które mają słomiany zapał i po krótkim czasie zwyczajnie odpuszczają trening i zdrowe odżywianie. Takie postanowienie to ciężka praca, której towarzyszy wiele wyrzeczeń. Wygospodarowanie dodatkowego czasu w obecnym pędzie życia to często nie lada wyczyn. Być może wam się to udaje – ćwiczycie, ale efekt waszych starań i tak jest mało zauważalny. Zastanawiacie się, dlaczego? Okazuje się, że problem może tkwić głębiej. Mowa o hormonach, a dokładnie o jednym draniu, który jest w stanie narobić niezłego zamieszania. Na imię mu kortyzol. I mimo że jest nam niezbędny, w nadmiarze bardzo szkodzi.

Kortyzol wraz z glukagonem i insuliną reguluje poziom energii. Wtedy kiedy jest nam bardziej potrzebny, jego stężenie jest wyższe (na przykład w godzinach porannych albo podczas niebezpieczeństwa), a obniża się w godzinach wieczornych. Jednak w dzisiejszych czasach nie wygląda to tak kolorowo. Jesteście narażeni na długotrwały stres: utrata pracy, odpowiedzialne stanowisko, korki, problemy rodzinne, materialne, długie godziny pracy, a przy tym wszystkim brak snu lub jego słaba jakość. Wówczas organizm wydziela kortyzol o wiele dłużej niż powinien. A kiedy długotrwale pozostaje powyżej normy, prowadzi to do wielu zaburzeń psychofizycznych. Konsekwencją tego może być ciągle podniesiony poziom cukru we krwi i obniżona wrażliwość na insulinę. Co to oznacza? Metabolizm zwalnia diametralnie, a tkanka tłuszczowa rośnie. To jednak nie wszystko, bo w konsekwencji jesteście narażeni na wiele znacznie poważniejszych chorób.

W swoich postanowieniach na pierwszym miejscu powinniście pomyśleć o tym, jak radzić sobie ze stresem. Znajdźcie więcej czasu dla siebie i swojej rodziny. Nauczcie się relaksacji, uodpornijcie na fatalnego szefa. Wtedy nawet proces zrzucania zbędnych kilogramów okaże się o wiele łatwiejszy.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Dlaczego nie czytam regularnie wiadomości?

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

8 sposobów na obniżenie kortyzolu

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2