Przejdź do treści

Stres powoduje nadwagę!

Stres powoduje nadwagę!
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wszyscy kłamiemy. Wiesz, którym typem kłamcy jesteś? Sprawdź i zastanów się, czy warto
Jak dobrze się kłócić? Poznaj 5 kroków do udanej i dojrzałej kłótni
Refluks żołądkowo-przełykowy: objawy i dieta
Refluks żołądkowo-przełykowy: jakie są objawy? Czego powinnaś unikać?
Jak biegać, żeby schudnąć?
Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć
Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział

Jeśli stres od dłuższego czasu towarzyszy wam nie tylko w pracy, ale i poza nią, naprawdę czas coś z tym zrobić. Nadmierne wydzielanie kortyzolu – hormonu stresu – niesie ze sobą mnóstwo negatywnych skutków. W tym… nadwagę.

Wielu z was ma w tym roku podobne postanowienie – w końcu zrzucić zbędne kilogramy. Teraz wierzycie pewnie, że uda się je zrealizować, ale według statystyk sukces osiągają nieliczni. Z wielu powodów nie realizujecie celów i wcale nie mówię o osobach, które mają słomiany zapał i po krótkim czasie zwyczajnie odpuszczają trening i zdrowe odżywianie. Takie postanowienie to ciężka praca, której towarzyszy wiele wyrzeczeń. Wygospodarowanie dodatkowego czasu w obecnym pędzie życia to często nie lada wyczyn. Być może wam się to udaje – ćwiczycie, ale efekt waszych starań i tak jest mało zauważalny. Zastanawiacie się, dlaczego? Okazuje się, że problem może tkwić głębiej. Mowa o hormonach, a dokładnie o jednym draniu, który jest w stanie narobić niezłego zamieszania. Na imię mu kortyzol. I mimo że jest nam niezbędny, w nadmiarze bardzo szkodzi.

Kortyzol wraz z glukagonem i insuliną reguluje poziom energii. Wtedy kiedy jest nam bardziej potrzebny, jego stężenie jest wyższe (na przykład w godzinach porannych albo podczas niebezpieczeństwa), a obniża się w godzinach wieczornych. Jednak w dzisiejszych czasach nie wygląda to tak kolorowo. Jesteście narażeni na długotrwały stres: utrata pracy, odpowiedzialne stanowisko, korki, problemy rodzinne, materialne, długie godziny pracy, a przy tym wszystkim brak snu lub jego słaba jakość. Wówczas organizm wydziela kortyzol o wiele dłużej niż powinien. A kiedy długotrwale pozostaje powyżej normy, prowadzi to do wielu zaburzeń psychofizycznych. Konsekwencją tego może być ciągle podniesiony poziom cukru we krwi i obniżona wrażliwość na insulinę. Co to oznacza? Metabolizm zwalnia diametralnie, a tkanka tłuszczowa rośnie. To jednak nie wszystko, bo w konsekwencji jesteście narażeni na wiele znacznie poważniejszych chorób.

W swoich postanowieniach na pierwszym miejscu powinniście pomyśleć o tym, jak radzić sobie ze stresem. Znajdźcie więcej czasu dla siebie i swojej rodziny. Nauczcie się relaksacji, uodpornijcie na fatalnego szefa. Wtedy nawet proces zrzucania zbędnych kilogramów okaże się o wiele łatwiejszy.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pot na czole

Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej

5 ćwiczeń, które zredukują stres

Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające

Stres to mocny przeciwnik – jak się z nim mierzyć?

4 ćwiczenia na mięśnie skośne brzucha

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

piwny brzuch

Skąd się bierze piwny brzuch i jak się go nie nabawić?

Kręgosłup – jak o niego zadbać i nie nadwyrężać? Oto 10 cennych rad od fizjoterapeuty

Kontrowersje wokół reklamy Gillette Venus. Promowanie różnorodności czy otyłości? Porozmawialiśmy z psycholog Katarzyną Jarząbek

Jak skóra reaguje na stres?

Praca biurowa może niekorzystnie wpływać na nasze zdrowie. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk tłumaczy, jak możemy sobie pomóc

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

Dzień się dopiero rozpoczął, a ciebie już ktoś wyprowadził z równowagi? Poznaj 5 kroków, które pozwolą zapanować nad emocjami

woda z cytryną

7 prostych nawyków dla zdrowia. Kasia Bem dzięki nim nie choruje

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Zespół przewlekłego zmęczenia – jak go rozpoznać?

Stres? Praca? Pośpiech? Potrzebujesz rozluźnienia. Oto kilka przydatnych ćwiczeń na szyję i ramiona

Nie garb się! Będziesz… weselsza

ciasto z pistacjami

10 superfoods, które pomogą zwalczyć stres

6 nawyków, które szkodzą twojemu sercu

5 rzeczy, które uproszczą ci życie. Przeczytaj porady Kasi Bem

Dziewczyno, wiesz jak przetrwać na SORze i nie umrzeć? Skorzystaj z poradnika dla pacjenta

Zestresowana? Spróbuj tych ćwiczeń. One pomogą się wyluzować

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Czy trenować w trakcie przeziębienia?

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon