Przejdź do treści

8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia

Kobieta dekoruje pierniki
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka
Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny
Pot na czole
Znów oblał cię zimny pot? Cierpisz na nadpotliwość? Sprawdź, co radzą dermatolog oraz specjalista medycyny estetycznej
5 ćwiczeń, które zredukują stres
Stres, praca, napięcie, pośpiech? Znajdź chwilę czasu na ćwiczenia rozluźniające
Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?

Święta to szczególny okres w ciągu roku. Spotkania rodzinne, wspólne spędzanie czasu, obdarowywanie się prezentami, całodniowe biesiadowanie. Wiele osób zastanawia się, jak zachować zdrowy rozsądek i nie stracić kontroli podczas świąt. Czy jest na to złoty środek? Dietetycy radzą, że umiar i balans jest najważniejszy. 

Samodzielnie przygotuj potrawy

Samodzielnie przygotowując potrawy mamy pewność, co do składu, jak i sposobu przygotowania. Możemy zdecydować się na zdrowsze zamienniki tradycyjnych produktów, np. majonez zamienić na gęsty jogurt. W wypiekach można zdecydować się na użycie mąki razowej, a cukier biały zamienić na ksylitol lub miód. Z racji tego, że warzywa są źródłem błonnika pokarmowego i zapewniają nam sytość, na naszym świątecznym stole powinno znaleźć się wiele wytrawnych alternatyw, np. warzywny pasztet.

Zrezygnuj z tłustych dodatków

Tradycyjne polskie świąteczne dania są zdrowymi, pełnowartościowymi posiłkami. Ryba, barszcz czerwony na zakwasie, kompot z suszu. Istotną kwestią jest sposób przyrządzenia. Ograniczając tłuszcz, zmniejszamy ilość przyjmowanych kilokalorii. Dobrą alternatywą dla smażenia jest gotowanie lub pieczenie. Zamiast smażenia ryby możemy upiec w piekarniku wraz z dodatkami, w ten sposób również zaoszczędzimy czas. Jeśli nie chcesz obciążać układu trawiennego, możesz zdecydować się na pierogi gotowane na wodzie, lub mięso bez sosu z warzywami.

Skorzystaj z naszego przepisu na pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą

Pełnowartościowe śniadanie

Tradycja poszczenia w Wigilię może przyczynić się do napadu głodu i spożycia znacznie większej ilości kilokalorii, niż potrzebujemy. Jeśli możemy pozwolić sobie na posiłek w tym dniu, warto zjeść pożywne śniadanie oraz lekkostrawny obiad przed uroczystą kolacją. W ten sposób kontrolujemy świadomie ilość i jakość przyjmowanych posiłków i w sposób racjonalny podejdziemy do spożycia kolacji.

Jeśli nie masz pomysłu na zdrowe śniadanie, skorzystaj z naszego przepisu na omlet bez mąki z warzywami lub guacamole.

Odpowiednie nawodnienie

Odpowiednie nawodnienie jest częścią zdrowego, racjonalnego odżywiania. Podczas świąt, należy pamiętać o piciu wody (najlepiej z cytryną), naparach ziołowych, sokach warzywnych i owocowych, aby trawienie przebiegło w odpowiedni sposób i układ pokarmowy nie był zbyt obciążony. Zarówno napoje gazowane, jak i alkohol nie są wskazane.

Aromatyczne przyprawy

Aby wspomóc trawienie i dodać potrawom aromatycznego smaku, przyprawy takie jak np.: imbir, gałka muszkatołowa, ziele angielskie, rozmaryn, majeranek, lubczyk, jałowiec, mięta pieprzowa, kminek, chrzan, bazylia, anyż, sprawią że danie nabierze dodatkowego aromatu i właściwości prozdrowotnych.

Zobacz także: 7 właściwości zdrowotnych imbiru

stół świąteczny

Nie śpiesz się przy jedzeniu

Świąteczne, rodzinne spotkania trwają zazwyczaj dłużej, niż codzienna kolacja, dlatego nie musimy spieszyć się ze zjedzeniem posiłku. Wolniejsze jedzenie powoduje kontrolę głodu, co przyczyni się do mniejszego spożycia kilokalorii. Im dokładniejsze przeżuwanie pokarmu, tym układ pokarmowy jest mniej obciążony.

Wybieraj to, czego nie jesz na co dzień

Święta to szczególny czas, dlatego potrawy, które przygotowujemy powinny być wyjątkowe i niecodzienne. W ten sposób nadamy świętom wyjątkowego znaczenia, a sam proces przygotowania i spożywania będzie dla nas uroczysty.

Ruszaj się!

Kluczem do sukcesu jest równowaga, dlatego nawet podczas świąt umiarkowana aktywność fizyczna jest wskazana. Jest wiele form aktywnego spędzania czasu, angażującego całą rodzinę. Może być to długi spacer po wieczornej kolacji, bawienie się śniegiem z dziećmi, jazda na sankach. Wiele osób wyjeżdża na okres świąt w góry, wówczas uprawianie sportów zimowych jest bardzo dobrą formą spędzania czasu z najbliższymi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Chcesz skutecznie schudnąć? Oto najważniejsze czynniki, które wpływają na tempo chudnięcia

Borelioza – jak wyglądają objawy? Uważaj, można je pomylić z grypą

Lekarz nakładający na plecy kobiety pijawkę, w celu wykonania hirudoterapii

W jakim celu wykonuje się hirudoterapię? Szanse i zagrożenia związane z leczeniem pijawkami lekarskimi

Kobieta na zabiegu peelingiem enzymatycznym

Jak działa peeling enzymatyczny? Efekty, przebieg zabiegu, wskazania i przeciwwskazania

Dwójka lekarzy wykonuje sedacje pacjentowi

Na czym polega sedacja i w jakim celu się ją stosuje? Rodzaje, bezpieczeństwo i wskazania do sedacji

Kobieta na zabiegu osoczem bogatopłytkowym

Leczenie osoczem bogatopłytkowym – wszechstronne zastosowanie i efekty preparatu krwiopochodnego

Dziewczyna uzależniona od komputera

Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży – objawy i sposoby leczenia

kobieta zasłania twarz przed światłem słonecznym z powodu światłowstrętu

Światłowstręt – objawy i leczenie nadwrażliwości oczu. Skąd bierze się światłowstręt?

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Chłopiec na hamaku wymagający terapii behawioralnej

Terapia behawioralna – historia i charakterystyka. Na czym polega jej skuteczność?

Kobieta siedząca pod ścianą i cierpiąca na hipernatermię

Jak powstaje hipernatremia? Przyczyny, objawy i leczenie choroby

Krew pobrana do fiolki do badania LDH

LDH – czym jest ten wskaźnik i o czym mówi jego wysoki poziom?

Krew we fiolce pobrana do badania AspAT

AspAT – czym zajmuje się ten enzym i w jakim celu bada się jego poziom?

Kobieta pod zabiegu mikrodermabrazji

Mikrodermabrazja – na czym polega ten zabieg i czy jest skuteczny?

Kobieta cierpiąca na przerost nadnerczy

Czym jest i jak się objawia wrodzony przerost nadnerczy? Konsekwencje schorzenia

Kobieta odczuwająca skutki wstrząsu kardiogennego

Wstrząs kardiogenny – objawy, postępowanie i leczenie w stanie zagrożenia życia

Kobieta wykonująca resuscytację na manekinie

Resuscytacja krążeniowo-oddechowa – na czym polega i jak ją prawidłowo wykonać?

Kobieta w ciąży siedząca na kanapie i stresująca się

Stres w ciąży – czy ma negatywny wpływ na rozwój dziecka?

Dziecko trzyma się za ucho z powodu bólu

Jak postępować w przypadku bólu ucha? Jak uśmierzyć ból?

Starsza kobieta z ryzykiem raka skóry

Rak skóry – rodzaje, objawy i leczenie nowotworu. Jaka jest przyczyna zmian?

Lekarka badająca mężczyznę chorego na Zespół Conna

Zespół Conna – przyczyny i objawy hiperaldosteronizmu. Hiperaldosteronizm pierwotny i wtórny

Krwinki zmierzające w stronę aglutencji

Aglutynacja – na czym polega ten proces i do czego się go wykorzystuje?

Kobieta trzymająca się za szyję z powodu mioklonii

Mioklonie – czym są, jakie są ich przyczyny i objawy? Czy mioklonie świadczą o chorobie?

Kobieta na konsultacji u lekarza w sprawie ozonoterapii

Ozonoterapia – czym jest ta metoda? Przy jakich schorzeniach jest zalecana terapia ozonowa?