Przejdź do treści

Światło pogarsza sen

Światło pogarsza sen
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Jeśli planujecie dziś czytać książkę przed snem, to może lepiej wybrać wersję papierową zamiast elektronicznej? E-booki emitują światło, które pogarsza nasz sen – dowodzą nowe badania. I nie tylko e-booki…

E-booki mają wprawdzie wiele niewątpliwych zalet – są lekkie, mogą pomieścić wiele książek jednocześnie, niektóre są bezpłatne i dostępne od ręki – ale badanie przeprowadzone w Bostonie wykazało, że zakłócają one nasz sen. Kilkanaście osób miało za zadanie wykonywać jedną z dwóch czynności przed snem: przez 4 godziny czytać e-booka z podświetlanym ekranem przy słabym oświetleniu lub czytać drukowaną książkę. Zadanie powtarzano przez 5 kolejnych wieczorów. Naukowcy badali później próbki krwi uczestników, aby zmierzyć ich poziom melatoniny (hormonu regulującego cykl snu i budzenia), a także mierzyli, ile czasu zajmuje im zaśnięcie oraz jak długie były poszczególne fazy snu.

Wyniki jasno pokazały, że jakość snu użytkowników e-booka była dużo gorsza: fazy snu REM były krótsze, a poziom melatoniny był niższy niż u pozostałych osób. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź kryje się w naszym biologicznym zegarze, który reguluje rytm dnia i nocy. Niebagatelną rolę odgrywa tu światło. E-booki, ale też tablety, smartfony oraz światła LED zaburzają pracę naszego dobowego zegara i powodują mniejszą produkcję melatoniny.

Może by tak ktoś wynalazł wyświetlacze, po których śpimy lepiej… To byłoby coś! A tymczasem na sen tradycyjna książka – zdecydowanie.

 

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

Jak spać, aby twój organizm najlepiej na tym skorzystał?

Katarzyna Szmigiel dermatolog

Maseczka, peeling ani make-up nie pomagają? O tym, jak sen wpływa na wygląd naszej skóry, pisze dermatolożka Katarzyna Szmigiel

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

5 zaskakujących przyczyn kłopotów ze snem

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Kobieta prowadzi auto. Obok siedzi mężczyzna, który śpi, opierając sie o ramię kobiety

Niewyspana nie siadaj za kierownicę! Brak snu działa jak alkohol

Bezsenność. Dlaczego źle śpimy?

Dlaczego źle śpimy? O bezsenności opowiada psychiatra Paweł Brudkiewicz

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać

Jak dbać o dobry sen? Nie chodzi wcale o liczenie baranów

kobieta w łóżku

Jak pokonać bezsenność? Skorzystaj z naszych wskazówek

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

Kobieta siedząca przy łóżku

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Kobieta leży w łóżku

Masz trudności z zasypianiem, mimo że przestrzegasz podstawowych zasad higieny snu? Poznaj 7 niecodziennych sposobów na bezsenność

mleko księżycowe w kuflu, wokół leży cynamon, kardamon,rozsypane przyprawy

6 napojów, które pomogą ci zasnąć

Kobieta leży na łózku i je pizze

Zmęczenie wzmaga apetyt. Wyniki badań naukowców z Kolonii a opinia dietetyka

Jedzenie przed snem – czy naprawdę powinniśmy go unikać?

Kłopotliwe zaburzenia snu

Pięć pytań o sen

Dobra noc

Co jeść (a czego nie), żeby zasnąć?

Poznaj swój chronotyp

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

Sen dobry

Sen dobry

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmar senny koszmarem dla organizmu