Przejdź do treści

Świąteczne zasady na mniejsze zło. Jak jeść, by się nie przejeść?

świąteczne ciasteczka
Święteczne zasady na mniejsze zło Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Małgorzata Rozenek
Małgorzata Rozenek pokazała zdjęcie z płaczącym synkiem. Oburzone głosy: to obrzydliwe gwałcenie praw dziecka
Pigwa - owoc w sam raz na zimowe infekcje!
Pigwa – owoc, który w mig przegoni infekcje! Dietetyczka tłumaczy, dlaczego warto po nią sięgać
koronawirus, lekarze rodzinni
Powtarzał: dajcie lekarzom rodzinnym zlecać testy, a zobaczycie skalę epidemii. Michał Domaszewski o rekordach zakażeń w Polsce
Kobieta wstrzykuje sobie insulinę w brzuch
Insulina przy cukrzycy typu II – czy można ją odstawić tak, jak zrobił to Lech Wałęsa? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Wielka lekcja WF tylko dla dziewcząt. Wraz z nimi ćwiczyć będą Otylia Jędrzejczak, Anita Włodarczyk i inne mistrzynie sportu
Rusza akcja „Mistrzynie w Szkołach” skierowana do uczennic. Otylia Jędrzejczak: będę przekonywać je, że lekcja WF może być fajna

Umówmy się, święta to nie czas na dietę. Nawet ci najbardziej wytrwali trochę odpuszczają. Oczywiście można urządzić wszystko tak, aby zło było mniejsze, ale kto tak robi? Tradycja babci silniejsza jest niż mocna wola. Czy w tym szaleństwie można znaleźć metodę?

Nie chcemy namawiać was do tego, żeby w święta na przekór wszystkiemu jeść w 100% fit. Zdajemy sobie sprawę z tego, że dla większości będzie to zadaniem niewykonalnym. Poszukajmy jednak chociaż kilku prostszych rozwiązań mających nas uchronić przed problemami trawiennymi. Świąteczne menu ma to do siebie, że jest prawdziwym ładunkiem wybuchowym. Łączenie ze sobą w ciągu kilku godzin śledzi, mięs, ciast i zdecydowanie nielekkostrawnych sałatek daje naszemu układowi pokarmowemu niezłe wyzwanie. Innymi słowy – świąteczny stół to zestaw dań: białkowych, wysokotłuszczowych, skrobiowych, słodkich, słonych. Trawienie przebiega cały czas, ale na wolniejszych obrotach.

Kobieta je i ogląda film

Święta – jak rozplanować posiłki?

Swoje ucztowanie najlepiej zacząć od słonych potraw, np. zupy z większą ilością soli. Sól po spożyciu wędruje na dno żołądka i pobudza wydzielanie soków żołądkowych niezbędnych do trawienia innych pokarmów. Podobnie jest kiedy kończymy swoją ucztę. Zakończmy ją małym, słonym produktem, np. ogórkiem kiszonym, który pomoże w opanowaniu chaosu.

Co z daniami głównymi? Podstawową zasadą jest to, aby nie łączyć produktów białkowych (gotowane, mięso, kiełbasy, wędliny , gotowane ryby, jajka, mleko) z produktami z grupy węglowodanowej (pieczywo, makarony, płatki, ryż, kasza gryczana, ziemniaki, produkty pełnoziarniste, mąka ziemniaczana, jabłka, banany). Czy tak się da? Ależ owszem. I tak przy stole zjecie dużo, więc do mięsa, zamiast ziemniaka polanego sosem – nałóżcie po prostu sałatkę.

Desery i owoce w święta

Ciasta, owoce oraz pozostałe substancje słodzące z powodu prostej struktury węglowodanowej stwarzają szczególny problem w momencie, kiedy łączymy je z innymi pokarmami. Nasz organizm trawi je jako pierwsze, wówczas pozostałe pokarmy czekają na swoją kolej i ulegają (negatywnej) fermentacji. Dlatego słodycze powinny być jadane osobno na samym końcu posiłku w małych ilościach. Nie w momencie, kiedy wciąż trudno nam oddychać po ostatnim posiłku.

Przy świątecznym stole najważniejsze jest opanowanie i umiejętne spożywanie posiłków. Nie musisz z nich rezygnować, ale to nie znaczy, że masz się objadać. Nie przeciążaj organizmu zbyt dużą ilością jedzenia, bo wiąże się to z dużą dawką niepotrzebnych kalorii oraz niestety dodatkowych, poświątecznych kilogramów.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

chirurdzy na sali operacyjnej

„Piątego razu nie było”. Chirurg Paweł Kabata opisuje przejmującą historię pacjentki, która wybrała leczenie „dietą i ziołami”

Sól

Sód – rola, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła sodu

mięso jako źródło siarki

Siarka – właściwości, niedobór i nadmiar, źródła w diecie

owoce cytrusowe

Fosfor – rola, skutki nadmiaru i niedoboru, naturalne źródła

sól

Chlor – rola w organizmie, niedobór, objawy zatrucia

mięso, jaja i ryby

Azot – właściwości, źródła, skutki nadmiaru i niedoboru

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Potas – źródła w diecie oraz skutki niedoboru i nadmiaru

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

owoce

Kwas gamma-linolenowy GLA – działanie, źródła, niedobór

siemię lniane

Kwas alfa-linolenowy (ALA) – rola, źródła, skutki niedoboru

Brokuły na stole

Izotiocyjaniany – co to jest? Gdzie można je znaleźć?

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Kobieta je danie na talerzu

W których odcinkach przewodu pokarmowego wchłaniane są poszczególne witaminy? Wyjaśnia dietetyczka

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

słodka papryka mielona

Salmonella w popularnej przyprawie. GIS wycofuje ze sklepów partię słodkiej papryki

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Dłoń oparta o szklankę wody

Czkawka – przyczyny, leczenie. Czego objawem jest czkawka?

Choroba Whipple’a – na czym polega? Jakie są objawy choroby?

Choroba Whipple’a – na czym polega? Jakie są objawy choroby?

Zespół złego wchłaniania/Getty Images

Zespół złego wchłaniania – z czego może wynikać? Jak go rozpoznać?

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

orzechy brazylijskie

Selen – rola, skutki niedoboru i przedawkowania, źródła